H hempularen skrev:
Det har diskuterats i kilometerlånga trådar. Som jag uppfattar det så gäller hemförsäkringen så länge inte branden beror just på din dåliga inkoppling.
Har försökt googla, och har även hittat, som du sa, kilometerlånga trådar med tusentals olika svar/teorier från alla år mellan 2005 och 2018. Inte lätt att veta vad som gäller! Undrar om elsäkerhetsvernet själva vet..?

H hempularen skrev:
Just kopplingsklämman kan ju bli oväntat fel. Det var en tråd här tidigare, där någon hade försökt få tråden att sitta under skruvskallen i klämman, och inte sett/förstått att skruven skall klämma ihop två kontaktbleck, där tråden skall sitta mellan blecken.
Oj! Alltså, skruva ut hela skruven - stoppa kabeln in i skruvhålet, skruva i skruven istället för in i ”tunneln”?? Kanske bra att det finns regler. Haha

• Haha
leffe-e
  • Laddar…
H
Tyvärr är läget så i Karlstad när man ska ha hjälp av elektriker.
Så många byggen på Gång och brist på elektriker.

Skulle flytta ut mätaren i ett fasadskåp.
dra in ny matning till central inne och flytta servisen.
Ny central skulle upp och matning över till gamla centralen.

Fråga 6 st el firmor i Karlstad.
Fick bara svar att det är för litet jobb för dom och att de satsar på byggena istället.

Men fick en elektriker tillslut som hjälpte mig mot att jag va med Og montera då han hade dårlig tid. Väntan ca 11 månader.

H Hallerudsbo skrev:
Tyvärr är läget så i Karlstad när man ska ha hjälp av elektriker.
Så många byggen på Gång och brist på elektriker.

Skulle flytta ut mätaren i ett fasadskåp.
dra in ny matning till central inne och flytta servisen.
Ny central skulle upp och matning över till gamla centralen.

Fråga 6 st el firmor i Karlstad.
Fick bara svar att det är för litet jobb för dom och att de satsar på byggena istället.

Men fick en elektriker tillslut som hjälpte mig mot att jag va med Og montera då han hade dårlig tid. Väntan ca 11 månader.
Ajdå... Har två offertar på 800 respektive 1500 kr nu iallafall. Halverat priset redan! :crysmile:

T tojaskivi skrev:
Butiken erbjöd installation för ca 500 kr, men då var det en ”inte behörig elektriker” som skulle utfört jobbet. Antar att det var en stickpropp i ett eluttag alltså.
Det är högst sannolikt att du får hem en ”inte behörig elektriker” även från de elfirmor du fått offerter ifrån. Det är ovanligt att behöriga elinstallatörer gör småjobb hemma hos folk. Det behöver inte alls vara fel på en elektriker, men man har ingen aning om deras utbildning och erfarenhet. Inkoppling av en tvättmaskin i ett badrum handlar om mer än enbart det handgripliga inkopplingsarbetet, som att
bedöma platsen för TM relativt områdesreglerna för badrum,
kontrollera behovet av kompletterande skyddsutjämning,
behov av högre kapslingsklass,
kontrollera skyddsjordens kvalité i anslutningspunkten,
kontroll av säkring och jordfelsbrytare,
en korrekt och tillförlitlig inkoppling.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är högst sannolikt att du får hem en ”inte behörig elektriker” även från de elfirmor du fått offerter ifrån. Det är ovanligt att behöriga elinstallatörer gör småjobb hemma hos folk. Det behöver inte alls vara fel på en elektriker, men man har ingen aning om deras utbildning och erfarenhet. Inkoppling av en tvättmaskin i ett badrum handlar om mer än enbart det handgripliga inkopplingsarbetet, som att
bedöma platsen för TM relativt områdesreglerna för badrum,
kontrollera behovet av kompletterande skyddsutjämning,
behov av högre kapslingsklass,
kontrollera skyddsjordens kvalité i anslutningspunkten,
kontroll av säkring och jordfelsbrytare,
en korrekt och tillförlitlig inkoppling.
Oj, är det så? Konstigt!

Det är bra att du tycker det är konstigt, för det tycker jag också, men staten och elsäkerhetsverket tycker att det inte är ett dugg konstigt.

• Gilla
lars80 och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ha, Ha... Det jobbet skulle jag vilja ha. Tänk att få en femhundring för att stoppa i en stickpropp. Till och med om uttagen kom från Malmbergs skulle jag bli rik ganska smärtfritt! :rofl:
Fast installation innebär väl mer än Stoppa i kontakten? Köra ut maskinen, Emballera av, Köra in, väga in, Ta bort transportsäkring, Installera vatten, Installera avlopp, Ta med den gamla, Ta hand om emballage, köra gammal till återvinning. 500:- låter väldigt billigt...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C cullberg skrev:
Fast installation innebär väl mer än Stoppa i kontakten? Köra ut maskinen, Emballera av, Köra in, väga in, Ta bort transportsäkring, Installera vatten, Installera avlopp, Ta med den gamla, Ta hand om emballage, köra gammal till återvinning. 500:- låter väldigt billigt...
I mitt fall stod det att de installerar den, OM allt är rätt/bra/färdigt. Uppbäring kostade ca 400, sen 500 extra för installation. Vågade inte testa.

Detta jobb borde kosta 1 timme och en resa/avgift servicebil samt eventuellt material. Ska det installeras uttag? Tvättmaskinsbrytare? Eller anslutas fast i befintlig dosa?

1038 kr inkl. moms skulle jag ta om det bara var anslutning i dosa. Om det är inom 15 min resväg från firman.

Men 1500 är väl inte helt orimligt om det är längre resväg eller annat som försvårar.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
En kompis pappa jobbar som elektriker! Tur för mig! Nu gäller det bara att muta honom med lite bullar.

Annan fråga; Öppnade avloppet, och det kom en ”lagom” stark avloppslukt. Hällde ner ett par liter vatten och det tog bort väldigt mycket. Kan lukten bero på för att det varit stängt i många år? Och att det försvinner med tiden nu? Finns nog ett vattenlås i golvet misstänker jag.
Bor i hyresrätt förövrigt

Avloppet ser ut såhär.
Edit: ignorera kattsanden. Har varit gömt av ett skåp. Inte orkat dammsuga ännu! Hehe :p

• Avloppsrör sticker upp från golvet vid toaletten, omgivet av rörledningar och en dammig golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rrrrr Rrrrr skrev:
Detta jobb borde kosta 1 timme och en resa/avgift servicebil samt eventuellt material. Ska det installeras uttag? Tvättmaskinsbrytare? Eller anslutas fast i befintlig dosa?

1038 kr inkl. moms skulle jag ta om det bara var anslutning i dosa. Om det är inom 15 min resväg från firman.

Men 1500 är väl inte helt orimligt om det är längre resväg eller annat som försvårar.
Börjar inse att problemet är att det debiteras minst en timme. Men då vet jag! Aldrig anlitat elektriker förut.

Ska inte installeras något förutom att koppla in en strömsladden till befintlig anslutningsdosa!

Redigerat:
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Ser helt klart ut som ett golvvattenlås.

• Gilla
tojaskivi
  • Laddar…
Låter den stå öppen. Har blivit svagare nu under tiden, så lär vara ett vattenlås. Tror den varit stängd i flera år.

Är det en elfirma eller fastighetsägarens elektriker som ska ha 1500:- för installationen?
Om elfirma; har du kontaktat hyresvärden/ fastighetsägaren? Dom kanske kan ombesörja installationen för en ringa summa,om inte annat för att veta med sig själva att det är korrekt gjort i sina fastigheter..?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.