Om skriver in "Lekhyttan 2:2" på sidan https://karta.lekeberg.se/ så dyker det upp flera alternativa träffar som avslutas med större-än tecknet och ett extra numer (se bild). Lantmäteriets "Min Karta" visar också flera, men med sista siffran inom parentes.
Jag har letat och letat men inte hittat vad det tredje numret är för något. Trodde en stund att det är "sämjedelning" men de är så utspridda att knappast borde vara det? På Lantmäteriet så kan man se att på vissa kartutklipp de visar så står blocknummer och enhetsnummer med kolon mellan dem, men under dem på kartan så står ett tilläggsnummer som borde vara detta nummer. Men de skriver inte vad det är.
Kan någon reda ut vad detta handlar om?
Vad kallas den tredje siffran?
Är de alla samma fastighet "Lekeberg 2:2", eller är de separata fastigheter, dvs "Lekeberg 2:2>3" är en egen fastighet?
Finns det andra sätt skriva detta, som "Lekeberg 2:2:3", "Lekeberg 2:2.3", "Lekeberg 2:2-3" eller "Lekeberg 2:2[3]"?
Har ni hittat någon dokumentation som beskriver detta?
Jag har letat och letat men inte hittat vad det tredje numret är för något. Trodde en stund att det är "sämjedelning" men de är så utspridda att knappast borde vara det? På Lantmäteriet så kan man se att på vissa kartutklipp de visar så står blocknummer och enhetsnummer med kolon mellan dem, men under dem på kartan så står ett tilläggsnummer som borde vara detta nummer. Men de skriver inte vad det är.
Kan någon reda ut vad detta handlar om?
Vad kallas den tredje siffran?
Är de alla samma fastighet "Lekeberg 2:2", eller är de separata fastigheter, dvs "Lekeberg 2:2>3" är en egen fastighet?
Finns det andra sätt skriva detta, som "Lekeberg 2:2:3", "Lekeberg 2:2.3", "Lekeberg 2:2-3" eller "Lekeberg 2:2[3]"?
Har ni hittat någon dokumentation som beskriver detta?
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Fastigheten heter "Lekeberg Lekhyttan 2:2"
(kommunnamn, traktnamn, blocknummer, kolontecken, enhetsnummer)
Att man ger de olika skiftena löpnummer är väl en teknikalitet för att de ska gå att hänvisa till som enskilda objekt i kartan med en yta och möjlighet att lokalisera med en pekare?
Ska man hänvisa till dem muntligt eller i skrift brukar man väl säga skifte ett, skifte två etc. Alternativ hemskiftet, skogsskiftet etc. eller sådant som t.ex. östra skiftet om det inte är en för stor och komplex enhet. Men jag tror inte att numreringen är att betrakta som en formell namnsättning på respektive skifte, mer som ett administrativt verktyg för praktiska ändamål
Att man ger de olika skiftena löpnummer är väl en teknikalitet för att de ska gå att hänvisa till som enskilda objekt i kartan med en yta och möjlighet att lokalisera med en pekare?
Ska man hänvisa till dem muntligt eller i skrift brukar man väl säga skifte ett, skifte två etc. Alternativ hemskiftet, skogsskiftet etc. eller sådant som t.ex. östra skiftet om det inte är en för stor och komplex enhet. Men jag tror inte att numreringen är att betrakta som en formell namnsättning på respektive skifte, mer som ett administrativt verktyg för praktiska ändamål
Ah, "skifte" har två betydelser. En historisk och en just för om en uppdelad fastighet (kan säkert ibland sammanfalla). Första raden på sidanR Räknenisse skrev:Fastigheten heter "Lekeberg Lekhyttan 2:2"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skifte
hänvisar till
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetslagstiftning_i_Sverige#Områden
Om ska tro Wikipedia så är kanske den lämpligaste termen "områdesnummer". Dvs en fastighetsbeteckning är alltid
kommunnamn, traktnamn, blocknummer och eventuellt ett enhetsnummer
Men som du skriver, om en fastighet kan vara uppdelad på flera geografiska områden så kan det vara praktiskt att ange ett områdesnummer så vet vilket område/skiftena/figurer/littera/ägor som avses.
Stort tack, nu förstår jag ☺️
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Verbet skifta = fördela, växla om, bytaK kboortz skrev:
Substantivet skifte kan syfta på antingen de enskilda bitar av mark som fördelas till/ingår i/ägs av en "ägoenhet" (förr en gård i byn, nu en fastighet) eller på själva processen att genomföra delning av tidigare gemensam mark/omfördelning av innehavet av marken.
Klicka här för att svara