5 312 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
12V och 220V i samma dosa...
Sida 1 av 2
Har läst en massa trådar om att man inte får förlägga 12 V och 220V i samma dosa eller slang. De ska vara helt separerade, antingen genom separata dosor/slangar eller genom att man drar t.ex. EKK eller liknande för 220V.
Men hur blir det egentligen i den dosa där trafon sitter? Du har ju fas (tändtråd) , nolla, jord in i den dosan och sen antagligen 12 V + och - med en massa lampor i serie. Då kommer ju blandningen oundvikligen att ske ändå? Är det nån egentlig skillnad om blandningen sker endast 1 dm som i detta fall eller 2 meter om man låter en 230V tändtråd blandas med 12V-kablar?
Noterar att på vissa webshopper som säljer 12V-spottar går att välja om De har isolationsklass 2 (dubbelisolerade) eller inte. Är dessa då ok att blanda?
/S
Men hur blir det egentligen i den dosa där trafon sitter? Du har ju fas (tändtråd) , nolla, jord in i den dosan och sen antagligen 12 V + och - med en massa lampor i serie. Då kommer ju blandningen oundvikligen att ske ändå? Är det nån egentlig skillnad om blandningen sker endast 1 dm som i detta fall eller 2 meter om man låter en 230V tändtråd blandas med 12V-kablar?
Noterar att på vissa webshopper som säljer 12V-spottar går att välja om De har isolationsklass 2 (dubbelisolerade) eller inte. Är dessa då ok att blanda?
/S
Detta vet jag, det är just denna mening:S Skopan skrev:
Uppfyller en dubbelisolerad 0,75mm 12-voltskabel detta? Om man köper t.ex. valfri LED-driver samt ett paket hide-alite spotlights ingår endast 0,75mm enkelisolerad 12v-kabel vilket inte anses uppfylla krav för 230V. De har dock paket med dubbelisolerad kabel. Innebär detta då att krav för 230V är uppfyllda och de kan förläggas i samma rör som vanlig 1,5 mm FK?
/
Nej, i princip inte. Att kabeln är dubbelisolerad innebär att den kan förläggas utanpåliggande (om den i övrigt är lämplig för detta), men det säger inget om vilka spänningar isoleringen är godkänd för. Sen skulle ju den kabeln kunna råka vara godkänd för 230 V, men det har ju jag ingen aning om.S steve5432 skrev:Detta vet jag, det är just denna mening:
Uppfyller en dubbelisolerad 0,75mm 12-voltskabel detta? Om man köper t.ex. valfri LED-driver samt ett paket hide-alite spotlights ingår endast 0,75mm enkelisolerad 12v-kabel vilket inte anses uppfylla krav för 230V. De har dock paket med dubbelisolerad kabel. Innebär detta då att krav för 230V är uppfyllda och de kan förläggas i samma rör som vanlig 1,5 mm FK?
/
För att 12 V-ledare och 230 V-ledare ska kunna samsas i samma rör (eller i samma kabel) ska varje ledare ha isolering nog för 230 V, men de behöver inte vara dubbelisolerade.
Intressant men förvirrande. Som jag förstår det är det inte enbart kabelarean man kan titta efter (att t.ex. minst 1,5mm2 är ok för 230V).S Skopan skrev:Nej, i princip inte. Att kabeln är dubbelisolerad innebär att den kan förläggas utanpåliggande (om den i övrigt är lämplig för detta), men det säger inget om vilka spänningar isoleringen är godkänd för. Sen skulle ju den kabeln kunna råka vara godkänd för 230 V, men det har ju jag ingen aning om.
För att 12 V-ledare och 230 V-ledare ska kunna samsas i samma rör (eller i samma kabel) ska varje ledare ha isolering nog för 230 V, men de behöver inte vara dubbelisolerade.
Men, hur gör man då med transfon? Den tar ju tändtråd, nolla, jord in och detta kommer antagligen via FK in i dosan, kanske 1 dm så man enkelt kan dra ut transformatorn vid behov. Ska då de delar av 12v-kablaget som finns i denna dosan på något sätt isoleras så att det är godkänt att förläggas i samma dosa som 230V FK? Detta känns förvirrande
/S
Arean bestämmer hur mycket ström kabeln tål (Ampere). Tjocklek/material i isoleringen talar om hur mycket spänning den tål (Volt).S steve5432 skrev:
Det finns signalkablar på 0,5 kvadrat som är godkända för 230 Volt, men inte så hög ström.
Kabelarean har oftast mer med strömstyrkor och kabellängder än med spänning att göra. Jag skulle gissa att de 12 V-kablar som medföljer är godkända för 230 V, men det vet jag inget om. Kanske är det tydligt hur man ska göra i montageanvisningen?S steve5432 skrev:Intressant men förvirrande. Som jag förstår det är det inte enbart kabelarean man kan titta efter (att t.ex. minst 1,5mm2 är ok för 230V).
Men, hur gör man då med transfon? Den tar ju tändtråd, nolla, jord in och detta kommer antagligen via FK in i dosan, kanske 1 dm så man enkelt kan dra ut transformatorn vid behov. Ska då de delar av 12v-kablaget som finns i denna dosan på något sätt isoleras så att det är godkänt att förläggas i samma dosa som 230V FK? Detta känns förvirrande
/S
Ja. Sen gäller det att göra installationen lättbegriplig. Särskilt om man konstruerar en lösning som är ovanlig i bostäder. Skiljeväggar i dosorna och märkning är bra åtgärder för detta. Kanske finns det planer på att denna kabel som går i rör/slang ska övergå till utanpåliggande eller friliggande förläggning när den samåkt klart med 230 V-tåtarna? Dragavlastning är viktigt både i regelvärlden och den verkliga.S steve5432 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
JaS steve5432 skrev:
FK (H07V) är klassad för 750 V så om du använder FK både för 230 V-systemet och 12 V-systemet så får du dubbel isolering för 230 V mellan dem. Det slarvas nog ganska mycket med detta tyvärr.
Man kan också försöka sig på att särskilja systemen. Drivdon brukar ha anslutningar för 230 V på ena sidan och klenspänning på den andra sidan. Men detta blir ju svårt med en dostrafo så där behöver man se till att klenspänningssidan har minst enkelt isolering för 230 V.
Tack för svar. Mailade även supporten (elco) som säljer hide-a-lite, och de svarade helt sonika:Bo.Siltberg skrev:
Ja
FK (H07V) är klassad för 750 V så om du använder FK både för 230 V-systemet och 12 V-systemet så får du dubbel isolering för 230 V mellan dem. Det slarvas nog ganska mycket med detta tyvärr.
Man kan också försöka sig på att särskilja systemen. Drivdon brukar ha anslutningar för 230 V på ena sidan och klenspänning på den andra sidan. Men detta blir ju svårt med en dostrafo så där behöver man se till att klenspänningssidan har minst enkelt isolering för 230 V.
/S
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det svaret är fel...men det är ändå enkelt och bra om man inte vill ta reda på hur man uppnår dubbel isolering för den högsta förekommande spänningen. Det var för en gång i tiden inte tydligt att 2 x FK var ok.
Historien slutade som så att det blev en helt separat rördragning för 12V-delarna, bortsett då från kopplingsdosan där jolly-pro-drivern får sin matning.Bo.Siltberg skrev:
/S
Jag var tvungen att kommentera lite. Jag bygger lite smarta hem och ska själv ha lite trafors 230-24v 230-5v.
Det är väl ett klassiskt. Tänkte inte på det när man skrev reglerna.
Tänk på alla golvgivare till termostaterna. Dessa är ju 12v.
Hur ska man kunna gå från 230v-lågspänning utan att de får sitta i samma isolering (dosa, kopplingsskåp)
Bättre regel hade varit ska undvikas samt krav på kabelfärger tex svart och röd för låg+/-
Med ska undvikas betyder då inte i samma vp-slang, men i samma kopplings skåp/dosa då det är här övergången sker. kanske tom färgkodade vp-slangar. Blå=nätverk Grå=230 Svart=Lågvolt. Gul 230 utomhus kanske. Inget vi löser, nu men en tanke man kan jobba vidare med.
I mitt fall kommer jag ha ett kopplingsskåp, med ett mindre kopplingsskåp inuti där endast trafona sitter. Sedan sitter raspberryn, nätverksswitch, modbusmodul mm i det stora skåpet.
Det är väl ett klassiskt. Tänkte inte på det när man skrev reglerna.
Tänk på alla golvgivare till termostaterna. Dessa är ju 12v.
Hur ska man kunna gå från 230v-lågspänning utan att de får sitta i samma isolering (dosa, kopplingsskåp)
Bättre regel hade varit ska undvikas samt krav på kabelfärger tex svart och röd för låg+/-
Med ska undvikas betyder då inte i samma vp-slang, men i samma kopplings skåp/dosa då det är här övergången sker. kanske tom färgkodade vp-slangar. Blå=nätverk Grå=230 Svart=Lågvolt. Gul 230 utomhus kanske. Inget vi löser, nu men en tanke man kan jobba vidare med.
I mitt fall kommer jag ha ett kopplingsskåp, med ett mindre kopplingsskåp inuti där endast trafona sitter. Sedan sitter raspberryn, nätverksswitch, modbusmodul mm i det stora skåpet.
