13 695 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
12v och 220v i samma rör
Den du nämnde i #3 dvs LIYY skulle jag själv se som utmärkt i ditt fall, håller med Bo i all formalia och regler men ibland får man göra ett (förtida) avsteg. Det är lite för trögt ibland även i nutida samordnade standarderna som ersätter forntida mer direkta påbud och i fallen kring tex kretsar för belysning halkar det efter vad som är rimligt sett till utvecklingen där i stort.
Att använda kabeln som nämndes för KNX ser jag som lite sämre även om det är formellt korrekt dvs den ska just signalera "här är det KNX" genom sitt utförande och färgval i alla sina delar.
Att använda kabeln som nämndes för KNX ser jag som lite sämre även om det är formellt korrekt dvs den ska just signalera "här är det KNX" genom sitt utförande och färgval i alla sina delar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det går inte att länka till reglerna för de kostar pengar. Det som är gratis är 1999 års föreskrifter som i stort är desamma idag, ELSÄK-FS 1999:5.
Tråd som dras i rör för 230 V ska vara klassade för 750 V (H07V). Det börjar känna olustigt att bekräfta något mer i denna tråd då vi vet så lite konkret om vad du tänker bygga ihop.
Tråd som dras i rör för 230 V ska vara klassade för 750 V (H07V). Det börjar känna olustigt att bekräfta något mer i denna tråd då vi vet så lite konkret om vad du tänker bygga ihop.
Alltså Bo jag uppskattar verkligen att du delar med dig av din kunskap och du behöver inte känna olust.Bo.Siltberg skrev:
Det går inte att länka till reglerna för de kostar pengar. Det som är gratis är 1999 års föreskrifter som i stort är desamma idag, ELSÄK-FS 1999:5.
Tråd som dras i rör för 230 V ska vara klassade för 750 V (H07V). Det börjar känna olustigt att bekräfta något mer i denna tråd då vi vet så lite konkret om vad du tänker bygga ihop.
Här är en länk till de nya reglerna:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/den-nya-elsakerhetslagen/
De nya reglerna säger typ bara att man ska följa svensk standard (SEK) och det är elektrikernas egna typ branschregler.
Min uppfattning är dock att det tycks vara lite blandade uppfattningar om huruvida det fortfarande är 1,5mm för fast belysning.
Min uppfattning är dock att det tycks vara lite blandade uppfattningar om huruvida det fortfarande är 1,5mm för fast belysning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Elinstallationsreglerna finns idag i en standard som heter SS 436 40 00 (HB 444) som kostar en dryg tusenlapp. Din länk pekar på elsäkerhetslagen, där står ingenting på denna nivå.
Reglerna är tydliga ang ledararea. Det som däremot kan diskuteras är hur din installation ska klassas och hur man ska hantera samförläggningen av de två systemen.
Din 12 V-krets är enbart en styrkrets vad jag förstår, den för inte driftsströmmen till LED-listen? Då skulle LiYY-kabeln funka map belastningsström. Dess isolering och mantel får vi anta fyller de mekaniska kraven på att dra in tillsammans med FK för 230 V i samma rör. Kabeln utmärker sig också och går inte att missta för en kraftkrets.
Strömbrytaren håller däremot inte den isolation som krävs vilket gör att man måste räkna med att få in 230 V i styrkabeln till fibaropucken. Eventuell kortslutning måste fungera pss att säkring/JFB löser eller att strömmen bryts på annat sätt utan att kablarna brinner. Man riskerar dessutom 230 V i LED-listen.
Så det är lite svårt att "bekräfta" några regler här eftersom jag inte vet exakt hur de kommer att tillämpas.
Reglerna är tydliga ang ledararea. Det som däremot kan diskuteras är hur din installation ska klassas och hur man ska hantera samförläggningen av de två systemen.
Din 12 V-krets är enbart en styrkrets vad jag förstår, den för inte driftsströmmen till LED-listen? Då skulle LiYY-kabeln funka map belastningsström. Dess isolering och mantel får vi anta fyller de mekaniska kraven på att dra in tillsammans med FK för 230 V i samma rör. Kabeln utmärker sig också och går inte att missta för en kraftkrets.
Strömbrytaren håller däremot inte den isolation som krävs vilket gör att man måste räkna med att få in 230 V i styrkabeln till fibaropucken. Eventuell kortslutning måste fungera pss att säkring/JFB löser eller att strömmen bryts på annat sätt utan att kablarna brinner. Man riskerar dessutom 230 V i LED-listen.
Så det är lite svårt att "bekräfta" några regler här eftersom jag inte vet exakt hur de kommer att tillämpas.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Enligt KNX skall kabeln vara grön, men det finns samma typ av kabel som är grå. Den använder man till nät som är "KNX liknande".GK100 skrev:
Den du nämnde i #3 dvs LIYY skulle jag själv se som utmärkt i ditt fall, håller med Bo i all formalia och regler men ibland får man göra ett (förtida) avsteg. Det är lite för trögt ibland även i nutida samordnade standarderna som ersätter forntida mer direkta påbud och i fallen kring tex kretsar för belysning halkar det efter vad som är rimligt sett till utvecklingen där i stort.
Att använda kabeln som nämndes för KNX ser jag som lite sämre även om det är formellt korrekt dvs den ska just signalera "här är det KNX" genom sitt utförande och färgval i alla sina delar.
Som jag har förstått det har Fibaropucken en signalingång som som skulle kunna anses vara en styrkretsDin 12 V-krets är enbart en styrkrets vad jag förstår, den för inte driftsströmmen till LED-listen? Då skulle LiYY-kabeln funka map belastningsström. Dess isolering och mantel får vi anta fyller de mekaniska kraven på att dra in tillsammans med FK för 230 V i samma rör. Kabeln utmärker sig också och går inte att missta för en kraftkrets.
Kan det fungera med vanliga flatsäkringar för 12v?. Dvs jag säkrar av den kretsen med typ bilsäkeing och lämplig hållare.Strömbrytaren håller däremot inte den isolation som krävs vilket gör att man måste räkna med att få in 230 V i styrkabeln till fibaropucken. Eventuell kortslutning måste fungera pss att säkring/JFB löser eller att strömmen bryts på annat sätt utan att kablarna brinner. Man riskerar dessutom 230 V i LED-listen.
Det är det vi håller på att utarbeta
Finns det inte brytare för två kretsar?Strömbrytaren håller däremot inte den isolation som krävs vilket gör att man måste räkna med att få in 230 V i styrkabeln till fibaropucken. Eventuell kortslutning måste fungera pss att säkring/JFB löser eller att strömmen bryts på annat sätt utan att kablarna brinner. Man riskerar dessutom 230 V i LED-listen.
Kan jag lösa det genom att använda två separat brytare i en dubbelram?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Har tyvärr svårt att tänka mig att en bilsäkring klarar att isolera 750V?
Kollade i HB 444 U2 och det finns inget angivet att min kabelarea till lampor måste vara 1,5mm2. I diagramen för beräkning av kabellängder har man med kurvor för 1mm2 så som jag tolkar det finns det inget min krav, bara kabeln är godkänd och klarar strömmarna/utlösningsvilloren.
Kollade i HB 444 U2 och det finns inget angivet att min kabelarea till lampor måste vara 1,5mm2. I diagramen för beräkning av kabellängder har man med kurvor för 1mm2 så som jag tolkar det finns det inget min krav, bara kabeln är godkänd och klarar strömmarna/utlösningsvilloren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad menar du med "till lampor"? Elinstallationsreglerna täcker inte anslutningsledningar utan enbart den fasta installationen. Se 524.1 och även 715.524.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Andra hade angett i tråden att det var speciella krav för kabelarea till belysning. Något sådant finns inte utan det är det generella dimensioneringsvillkoren som gäller för fast förläggning.Bo.Siltberg skrev:
