3 946 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
110+ac genom chassi och marken
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Jag menar att han väl trodde att han kopplade via brytaren (missade X:et), och det är väl fel i sig?A Emil_K skrev:
Antagligen har han trott det men ögonen har ju varit precis där och ändå missat det.. men men..MultiMan skrev:
Det jag är mest sur över är att jag prata med dom och berätta hur jag felsökt men fick typ respns att det va fel i centralen. Även när jag berättar att jag haft framme förlängningskabel och kontrollerat jorden från flera ställen..
Jag jorda till och med våra kroppar vattenrör för jag tänkte att det kunde vara fel
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Jag hade nog anmält det, man missar inte att koppla jorden inte på det sättet. Det visar att man inte har kunskap om det materialet/apparaterna man använder och funktionen man vill uppnå.
Hoppas det var en engångsföreteelse.
Hoppas det var en engångsföreteelse.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är ett oacceptabelt beteende. Jag skulle ge dem en chans till nu när du kan tala om vilket fel de begått.
Ang anmälan beror det på om pumpfirman är registrerad hos elsäkerhetsverket eller om de jobbar under en annan elfirma. Då anmäler du till elsäkerhetsverket. Om de inte har rätt att göra sådana jobb handlar det om brott mot berörighetslagen, och då är det polisen du ska anmäla till. Men elsäkerhetsverket borde intressera sig för sådana fall också eftersom de fjäskar så med att folk ska kontrollera elfirmorna.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/
Hur som helst så har DU ansvar för att skyndsamt åtgärda felet. Om pumpfirman har rätt att göra en sådan installation så bör de ge chansen att åtgärda felet. Där får du känna dig för lite. Annars får du anlita en elfirma. Den kan ju vara bra att en elfirma också har sett samma sak som du.
Ang anmälan beror det på om pumpfirman är registrerad hos elsäkerhetsverket eller om de jobbar under en annan elfirma. Då anmäler du till elsäkerhetsverket. Om de inte har rätt att göra sådana jobb handlar det om brott mot berörighetslagen, och då är det polisen du ska anmäla till. Men elsäkerhetsverket borde intressera sig för sådana fall också eftersom de fjäskar så med att folk ska kontrollera elfirmorna.
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/
Hur som helst så har DU ansvar för att skyndsamt åtgärda felet. Om pumpfirman har rätt att göra en sådan installation så bör de ge chansen att åtgärda felet. Där får du känna dig för lite. Annars får du anlita en elfirma. Den kan ju vara bra att en elfirma också har sett samma sak som du.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/
Läs där men jag hade nog börjat med att kontakta firman som gjorde det och påpeka felen/felet så att dom vet att dom gjort fel..
Läs där men jag hade nog börjat med att kontakta firman som gjorde det och påpeka felen/felet så att dom vet att dom gjort fel..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
TS har ju organisationsnumret På kylfirman, står på fakturan så det går väl kolla Med ESV även en lördag.
Protte
Protte
Vilket onödigt fel.
Är det möjligen en Aqua stark brytare? Varför sitter ens brytaren där? Jag är inte övertygad om att den där klarar av kraven för brytavstånd för en säkerhetsbrytare så då är den meningslös.
Är kabeln som går nedåt möjligen en anslutningskabel? Om den inte är dragavlastad någonstans utanför bild så är det ytterligare ett fel, den måste monteras med en speciell dragavlastningsnippel.
Ännu ett fel är att det bara skulle krävas auktorisation B för att dra fram en ny gruppledning från elcentralen. Det är vad jag vet fel, den auktorisationen omfattar bara arbete på befintlig gruppledning.
Jag skulle rekommendera att detta anmäls till ESV. Inte för att jag tror att något relevant egentligen händer men för statistikens skull.
Firman bör rimligen stå för kostnaden för en riktig elektriker som kopplar in pumpen, rätt.
Är det möjligen en Aqua stark brytare? Varför sitter ens brytaren där? Jag är inte övertygad om att den där klarar av kraven för brytavstånd för en säkerhetsbrytare så då är den meningslös.
Är kabeln som går nedåt möjligen en anslutningskabel? Om den inte är dragavlastad någonstans utanför bild så är det ytterligare ett fel, den måste monteras med en speciell dragavlastningsnippel.
Ännu ett fel är att det bara skulle krävas auktorisation B för att dra fram en ny gruppledning från elcentralen. Det är vad jag vet fel, den auktorisationen omfattar bara arbete på befintlig gruppledning.
Jag skulle rekommendera att detta anmäls till ESV. Inte för att jag tror att något relevant egentligen händer men för statistikens skull.
Firman bör rimligen stå för kostnaden för en riktig elektriker som kopplar in pumpen, rätt.
Kabeln ut genom fasaden fanns på plats när pumpkillen kom. Så pumpfirman har inte dragit något från central.tommib skrev:
Vilket onödigt fel.
Är det möjligen en Aqua stark brytare? Varför sitter ens brytaren där? Jag är inte övertygad om att den där klarar av kraven för brytavstånd för en säkerhetsbrytare så då är den meningslös.
Är kabeln som går nedåt möjligen en anslutningskabel? Om den inte är dragavlastad någonstans utanför bild så är det ytterligare ett fel, den måste monteras med en speciell dragavlastningsnippel.
Ännu ett fel är att det bara skulle krävas auktorisation B för att dra fram en ny gruppledning från elcentralen. Det är vad jag vet fel, den auktorisationen omfattar bara arbete på befintlig gruppledning.
Jag skulle rekommendera att detta anmäls till ESV. Inte för att jag tror att något relevant egentligen händer men för statistikens skull.
Firman bör rimligen stå för kostnaden för en riktig elektriker som kopplar in pumpen, rätt.
Det är nog en Aqua stark från Schneider, på väggen bakom.. inte riktigt bakom men nästintill.
Kabeln som ansluter maskinen är stripsad fast .. ääsxv vänta lite så återkommer jag med foto..
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Just därför finns ett lagkrav på att göra en kontroll för att upptäcka sånt som inte är som man tror. Två allvarliga fel av installatören.


