MultiMan
A Emil_K skrev:
Överkopplingsplintarna (X) har ingen kontakt med varandra, och bryts/sluts inte av strömställaren. Innan man vet vad en överkopplingsplint är och hur den fungerar bör man inte koppla alls.
Jag menar att han väl trodde att han kopplade via brytaren (missade X:et), och det är väl fel i sig?
 
Sittställning
MultiMan MultiMan skrev:
Jag menar att han väl trodde att han kopplade via brytaren (missade X:et), och det är väl fel i sig?
Antagligen har han trott det men ögonen har ju varit precis där och ändå missat det.. men men..

Det jag är mest sur över är att jag prata med dom och berätta hur jag felsökt men fick typ respns att det va fel i centralen. Även när jag berättar att jag haft framme förlängningskabel och kontrollerat jorden från flera ställen..

Jag jorda till och med våra kroppar vattenrör för jag tänkte att det kunde vara fel
 
Panor82
Jag hade nog anmält det, man missar inte att koppla jorden inte på det sättet. Det visar att man inte har kunskap om det materialet/apparaterna man använder och funktionen man vill uppnå.

Hoppas det var en engångsföreteelse.
 
Sittställning
Panor82 Panor82 skrev:
Jag hade nog anmält det, man missar inte att koppla jorden inte på det sättet. Det visar att man inte har kunskap om det materialet/apparaterna man använder och funktionen man vill uppnå.

Hoppas det var en engångsföreteelse.
Hur anmäler man ?
 
Det är ett oacceptabelt beteende. Jag skulle ge dem en chans till nu när du kan tala om vilket fel de begått.

Ang anmälan beror det på om pumpfirman är registrerad hos elsäkerhetsverket eller om de jobbar under en annan elfirma. Då anmäler du till elsäkerhetsverket. Om de inte har rätt att göra sådana jobb handlar det om brott mot berörighetslagen, och då är det polisen du ska anmäla till. Men elsäkerhetsverket borde intressera sig för sådana fall också eftersom de fjäskar så med att folk ska kontrollera elfirmorna.

https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/

Hur som helst så har DU ansvar för att skyndsamt åtgärda felet. Om pumpfirman har rätt att göra en sådan installation så bör de ge chansen att åtgärda felet. Där får du känna dig för lite. Annars får du anlita en elfirma. Den kan ju vara bra att en elfirma också har sett samma sak som du.
 
Panor82
TS har ju organisationsnumret På kylfirman, står på fakturan så det går väl kolla Med ESV även en lördag.
Protte
 
Sittställning
Har pratat med min elektrikern och visat bild .. han såg det ganska fort

Jag har byglat jorden i brytaren så länge..
 
tommib
Vilket onödigt fel.


Är det möjligen en Aqua stark brytare? Varför sitter ens brytaren där? Jag är inte övertygad om att den där klarar av kraven för brytavstånd för en säkerhetsbrytare så då är den meningslös.

Är kabeln som går nedåt möjligen en anslutningskabel? Om den inte är dragavlastad någonstans utanför bild så är det ytterligare ett fel, den måste monteras med en speciell dragavlastningsnippel.

Ännu ett fel är att det bara skulle krävas auktorisation B för att dra fram en ny gruppledning från elcentralen. Det är vad jag vet fel, den auktorisationen omfattar bara arbete på befintlig gruppledning.

Jag skulle rekommendera att detta anmäls till ESV. Inte för att jag tror att något relevant egentligen händer men för statistikens skull.

Firman bör rimligen stå för kostnaden för en riktig elektriker som kopplar in pumpen, rätt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
tommib tommib skrev:
Vilket onödigt fel.


Är det möjligen en Aqua stark brytare? Varför sitter ens brytaren där? Jag är inte övertygad om att den där klarar av kraven för brytavstånd för en säkerhetsbrytare så då är den meningslös.

Är kabeln som går nedåt möjligen en anslutningskabel? Om den inte är dragavlastad någonstans utanför bild så är det ytterligare ett fel, den måste monteras med en speciell dragavlastningsnippel.

Ännu ett fel är att det bara skulle krävas auktorisation B för att dra fram en ny gruppledning från elcentralen. Det är vad jag vet fel, den auktorisationen omfattar bara arbete på befintlig gruppledning.

Jag skulle rekommendera att detta anmäls till ESV. Inte för att jag tror att något relevant egentligen händer men för statistikens skull.

Firman bör rimligen stå för kostnaden för en riktig elektriker som kopplar in pumpen, rätt.
Kabeln ut genom fasaden fanns på plats när pumpkillen kom. Så pumpfirman har inte dragit något från central.

Det är nog en Aqua stark från Schneider, på väggen bakom.. inte riktigt bakom men nästintill.

Kabeln som ansluter maskinen är stripsad fast .. ääsxv vänta lite så återkommer jag med foto..
 
Sittställning
Här har vi
 
  • Luftvärmepumpens utomhusenhet med elkabel installation på tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas
Bra att du fixade jordfelet. Sedan bör man vad jag har förstått använda gummikabel typ N1XV mellan säkerhetsbrytare och utedel. Den klamras ej. Typ så här:
 
  • Säkerhetsbrytare och gummikabel N1XV installerade vid utedel, korrekt monterade utan klammer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan MultiMan skrev:
Jag menar att han väl trodde att han kopplade via brytaren (missade X:et), och det är väl fel i sig?
jag misstänker att han trodde att X och bryggat till andra X-plinten.
 
Just därför finns ett lagkrav på att göra en kontroll för att upptäcka sånt som inte är som man tror. Två allvarliga fel av installatören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.