Då har du en fas borta, har du mätt på översidan säkringarna och kollat att alla skruvar är dragna?
Ps
nu ser jag samlingsskenan så glöm det om att mäta på ovansidan.

Redigerat:
Spännande. :)

Om du förflyttar mätningen 3 moduler åt höger vad händer då? Dvs mät mellan #5 och #6.

#23 pekar ganska tydligt på att dvärg 2 och 3 matas från samma fas, vilket sungan påpekar i #24, eller att 3:e dvärgen saknar kontakt med L3 utan blir bakmatad.

Edit: Både i #19 och 23 säger TS att han mätt både på undersidan och översida dvärgarna 5-5-5 så det behöver vi inte fråga fler gånger ;)

Eftersom det sitter en fasskena där så är ett steg närmare sanningen att göra samma mätning som i #23, fast på de tre dvärgarna till vänster 4-4-4, men även på 6-7-8 och 9-10-11.

Sedan kan du kontrollera hur denna rad är matad. Den ska vara matad med tre ledare, från tre olika faser, antingen ifrån raden ovan eller under, kanske mest troligt direkt från JFBn. Följ dessa tre ledare.

för att hålla lite ordning så har jag 12 brytare på den skenan märkt 4,4,4,5,5,5,6,7,8,9,10,11
Borde jag ha 380 mellan vilken som helst ex #4 (1) - #5(2), #6- #10 ?

Svar ja, men det intressanta just nu är förflyttning tre steg vänster eller höger. Dvs mät mellan #7 och #8 enligt ditt märksystem.

Gör som mycke_nu ber dig om

ok, mäter jag på 4-4-4 så får jag samma utslag 4(2) och 4(3) visar 0
lika mellan 7 - 8 dvs 0v
samma mellan 10 - 11 0v

ceddan skrev:
Dom alla dom nedre skruvarna har jag 225 v på till jord. Mellan #1 - #2 = 382V mellan #1 - #3 382V
men mellan #2 - #3 har jag 0v
Vad får du på de nedre skruvarna med tillslagna brytare respektive frånslagna.

Då är troligen skenan felmatad.

Om kikar under 444 så går det troligen tre ledare upp till jordfelsbrytaren. Följ dem och kolla hur de är kopplade.

mycke_nu, japp stämmer 4 (1) går till till 4 på jfb, 4 (2) går till 6 på jfb och 4(3) går till 8 på jfb

Då får du mäta mellan 6 och 8 på JFB.

Det kan inte var så att det sitter en felaktig fasskena?
Jag har bara kollat och läst om dessa men aldrig monterat någon. Det finns "JFB fas skenor" där en av gafflarna saknas för att man inte ska leda in en nolla i Fasskenan. Denna nyttjas oftast bara när man har en "felvänd" JFB. Det är ju faktiskt en av de svarta kablarna som ligger på första 5an alt den 3dje 5an som övergår till vit efter kontaktorn.

Dock motsäger detta sig lite då felsökningen visa på att den 3je 5an är den som inte har spänning. Hade det varit den första 5an hade det varit mer troligt.

Jag har inget mellan 6 och 8 på utgångarna......man jag å andra sidan inget mellan 5 och 7 heller

Det finns spänning mot jord på alla brytarna, så det verkar vara samma fas på L2 och L3, frågan är varför.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
ceddan skrev:
Jag har inget mellan 6 och 8 på utgångarna......man jag å andra sidan inget mellan 5 och 7 heller
Och på huvudbrytaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.