Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Gör inte om detta! Mätningar på nätägarens ledningar, före huvudsäkringarna kräver försiktighet och godkända mätinstrument (cat IV).
Innan jag gör det (har sönder glaset): Jag vet att jag har spänning på alla tre inkommande faserna 380v mellan. Säkringarna är "pipta" och ok, har bytt en gång för säkerhets skull
Resultat:
OM jag får resultat att jag HAR ALLA faser vid säkringarna och så har jag 1,5 meter från säkringar till min brytare inne, vad betyder det?
OM jag får att det INTE finns spänning mellan faserna
vad betyder det?
Resultat:
OM jag får resultat att jag HAR ALLA faser vid säkringarna och så har jag 1,5 meter från säkringar till min brytare inne, vad betyder det?
OM jag får att det INTE finns spänning mellan faserna
vad betyder det?
Kolla vad du betalar för?? 16 20 eller 25.
Montera i dom botten plattorna som du betalar för. Klarar det sig inte är det bara att beställa uppsäkring genom en behörig elfirma.
Men först är det värt att mäta alla fasströmar för att kolla att dom är någorlunda jämnt fördelade. Det kan räcka med att byta fas på någon/några storförbrukare.
Montera i dom botten plattorna som du betalar för. Klarar det sig inte är det bara att beställa uppsäkring genom en behörig elfirma.
Men först är det värt att mäta alla fasströmar för att kolla att dom är någorlunda jämnt fördelade. Det kan räcka med att byta fas på någon/några storförbrukare.
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Har du vid säkringen men det försvinner på vägen så kan det vara allt från oinkopplad kabel eller att något har brunnit av pga dålig anslutning etc. Bara öppna och kolla om du verkligen vet vad du gör! bryt inga plomberingar. tänk på att det kan finnas nakna plintar med full kräm på. Rekommenderas att ta ur huvudsäkringarna när man lossar en gammal plåtkapsling.
Att mäta utan glasen nu är kanske inte så meningsfullt, du har kollat att det är ok i botten och med hela säkringar blir resultatet samma i den änden. Dra i säkringarna och gå in och slå av brytaren i centralen och mät sen på ovansidan av den brytaren så du inte har laster som kan bakmata, det vore intressant och ett enkelt steg. Är det inte ok där får du avgöra om du ser dig kapabel att med brytaren i mätarskåpet av och säkringarna ute öppna den högra plåttäckningen med blindlocken i, där ska du kunna hitta utgående ledning till centralen inne och ev fel i den delen.
Ta annars en bild högre upp i övre halvan så ser vi om det sitter någon annan avgreningsplint där som du kan undersöka.
Ta annars en bild högre upp i övre halvan så ser vi om det sitter någon annan avgreningsplint där som du kan undersöka.
Jag tycker att jag och alla ni som hjälpt mej med all felsökning. Vi har ju lyckats kommit från ett element som inte fungerar till att det saknas en fas redan vid brytaren inne i mitt elskåp. Jag har lärt mej väldigt mkt i den här resan.
Nu kanske jag ska avsluta mitt arbete och låta någon elektriker med behörig ta vid. Att jobba före en arbetsbrytare är inte min grej riktigt
Jag kan återkomma vad som kommer hända och berätta vad som var orsaken till allt detta
Nu kanske jag ska avsluta mitt arbete och låta någon elektriker med behörig ta vid. Att jobba före en arbetsbrytare är inte min grej riktigt
Jag kan återkomma vad som kommer hända och berätta vad som var orsaken till allt detta
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
All respekt för att kunna känna sina egna gränser. Gör det som känns rätt för dig, och bara att du tänker i dessa banor gör att jag tror du skulle fixa ett par steg till utan problem. Men du gör det du är bekväm med och jag önskar alla som ställer frågor här hade samma självinsikt, starkt!ceddan skrev:Jag tycker att jag och alla ni som hjälpt mej med all felsökning. Vi har ju lyckats kommit från ett element som inte fungerar till att det saknas en fas redan vid brytaren inne i mitt elskåp. Jag har lärt mej väldigt mkt i den här resan.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Sorry, fixa var kanske fel ord, menade mäta / felsöka. Typiskt skulle jag göra som GK100 säger i #85, mäta om (sannolikt att) det är mellan huvudsäkringarna och huvudbrytaren i centralen som felet sitter, och sen ta reda på om det är i fasadskåpet eller inte (om det är möjligt m.a.p. plomberingar).
Men som sagt, en elektriker är knappast fel i detta läge, så kör du enligt din plan.
/U
Men som sagt, en elektriker är knappast fel i detta läge, så kör du enligt din plan.
/U