Det verkar som om brytare #1 är kass eller som om det är avbrott på ledaren från denna (den vita).

IMG_2157 (800x450).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser kontakten ut

Den vita kan ha släppt i någon tidigare kontakt, eller i centralen.

Rota dock inte själv i centralen om du inte är absolut säker på vad du gör. Det är inte ofarligt.

Jag mäter bara nu och dokumenterar, El är inte nått Jag leker med, har en elektriker på jobbet som ska hjälpa mej, men jag tänkte att det var bra att få lite hjälp på "traven"
jag testade att mäta direkt vid brytarna resultat
#1 + #2 = 386v
#1 + #3 = 386v
#2 + #3 = 0v
Alla mätpunkter till jord 226v
Samma värde på både över och undersida på brytaren

Har man 400v mellan svart och brun resp svart och vit, men 0 mellan brun och vit. Dår är brun == vit!!!!

IMG_2158 (800x450).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytarna från vänster #1

Gör samma mätning i skruvhälen på ovansidan som vid elementet.

Vet inte riktigt vad du menar med skruvhälen men...
sista bilden över brytarna (som har märkning 5 i mitt elskåp)
Från vänster
#1 + #2 = 386v
#1 + #3 = 386v
#2 + #3 = 0v
samma på ovansidan som undersidan
Alla mätpunkter till jord 226v

Det betyder att 2==3. DVS nån har kopplat samma fas till 2 och 3

Du har tappat antingen fas #2 eller #3, och det före dina säkringar ("brytare"). Ta en bild där man ser hela centralen så är det lättare att säga var du ev kan mäta vidare. Finns huvudbrytare där kan du göra samma mätning som nu på de skruvarna så kommer man ett steg tidigare.

Detta ger samma symptom som sunqan nämner och är sannolikare än att någon skulle ändrat och kopplat fel, men det är givetvis möjligt att det är som sunqan säger också.

Redigerat:
Slå ifrån dom tre automatsäkringar och mät igen, Allt tyder på att felet ligger före eller i centralen

Om du stänger huvudbrytaren och ohm-mäter så kommer du at t få nära noll mellan två och tre och oändligt mellan 1-2 och 1-3.

Du kan ju göra samma mätning på tre hål till vänster om 5-5-5 och tre till höger, det kan vara fel eller glapp vid fasskenan som ligger under och matar säkringarna.

1-2=400v
1-3=400V
2-3=GLAPP???
SNÄLLA.

Jag ska fortsätta med alla tips och mätningar imorgon, tack alla så länge :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.