Ja alla punkter mot jord är >221v
Ja frågorna kommer från mej ;)

Hur är det mellan faserna på huvudbrytaren?

Jag saknar spänning mellan faserna 3-5 redan på ingången, och 4-6 !?

Nu är det nog dax att börja mäta från andra hållet.

Du har redan sagt att huvudsäkringarna är hela, men mät spänningen mellan dem, det brukar finnas små mäthål i huvarna.

IMG_2187[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är inne, sen är det propparna och dom sitter i ett skåp ute

Och finns det inte mäthål kan man bli lite vårdslös så att glaset går sönder, sedan går det utmärkt att mäta ;)

Hmm, vårdslös...nej det är jag inte

Ett litet påpekande i all vänlighet.

Nu är vi inne och rör oss i en del av elanläggningen där ingen "gissiningslek " duger. Den som pillar med inkommande ledningar runt jordfelsbrytaren måste ha en god förståelse för alla kablars funktion. Det är lätt att det händer en elolycka om man bara kopplar. Det kan vara på sin plats att anlita en elektriker för detta jobb

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Är det för mörkt så får väl mätningen anstå, men det finns inte så många möjligheter kvar:

1. Trasig huvudsäkring
2. Faserna har på något mysko sätt blivit ihopkopplade innan huvudbrytaren inom eller utom fastigheten.

Kan väl lägga till, glapp i någon anslutning i mätarskåp, servicesäkring trasig, servicekabel trasig, glapp i anslutning av servicekabel

Jag bor i en villa och har 3 st säkringar vid elmätaren (ute). Går det att Mäta en säkring. För att mäta inkommande faser skruvar man ur säkringarna och på bottenplattan man gör det?

När börjar Vattenfalls "problem"?

Mäter du i bottenplattan så mäter du ju bara om felet finns före säkringshållarna i skåpet. dvs nätägarens sida.
Mäter du på säkringen i mäthålet alt knackar sönder glaset(lite dumt men samtidigt dumt att inte alla propphuvar har stora mäthål) så vet du ju om felet ligger före eller efter säkringarna.

Färgmarkeringen i säkringen flyger inte alltid bort när en säkring går.
Men det jag inte förstår är att saknar du en fas i hela huset så måste du ju märka det att något annat inte funkar?

alt före fasadmätarskåpet(elmätaren) är ju nätägarens sida.
Tänk bara på att vara försiktig.

På propphuvarna brukar det vara små mäthål, mät där först och mät MELLAN säkringarna. Skulle det vara en fas borta måste du skruva ur säkringarna och mäta mellan bottenplattorna. Fattas det en fas där är det nog läge att ringa efter hjälp.

IMG_2192[1].jpg
Skapa konto
IMG_2191[1].jpg
Skapa konto

Mätt i botten på säkringshålen och fullt utslag på alla. Det som jag märkte var att det var olika bottenplattor, 2 gula och en grå. Gissar att förra ägaren säkrade upp 2 faser, har inte mätt på själva säkringen. Ha sönder glaset, är det bra??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.