108 205 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Man ska nog generellt akta sig för att mecka med filsystemet på WHS, DE verkar vara ett riktigt temperamentsfullt hack i W2003. Jag är ganska övertygad om att det är anledningen till att det inte fick följa med till WHS2011.
Och nu skall jag svära lite i kyrkan (tråden).
Intressant nog känner jag personligen att det är med stora hemmaservar med massor med disk snabbt börjar bli omodernt.
Jag har två WHS maskiner med ett antal TB i vardera men det var bra länge sedan jag fann anledning att spara någon film där. Streaming är så billigt att det börjar bli löjligt att köpa en massa diskar och betala energi för att dom ska snurra 24/7. Radioplay.se, Netflix, etc, är bra mycket bekvämare och bättre. För att nu inte nämna lagligt.
Jag kan nog inte tänka mej att vara utan mina servrar, men jag är ganska övertygad om att de sista 2T-diskarna aldrig kommer att fyllas med något annat än backuper.
Och nu skall jag svära lite i kyrkan (tråden).
Intressant nog känner jag personligen att det är med stora hemmaservar med massor med disk snabbt börjar bli omodernt.
Jag har två WHS maskiner med ett antal TB i vardera men det var bra länge sedan jag fann anledning att spara någon film där. Streaming är så billigt att det börjar bli löjligt att köpa en massa diskar och betala energi för att dom ska snurra 24/7. Radioplay.se, Netflix, etc, är bra mycket bekvämare och bättre. För att nu inte nämna lagligt.
Jag kan nog inte tänka mej att vara utan mina servrar, men jag är ganska övertygad om att de sista 2T-diskarna aldrig kommer att fyllas med något annat än backuper.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Lite som den gamla ATA-begränsningen på 128 GB. Det gick bra att installera XP på en 250GB-disk som varit inne och vänt i Disk Managern innan man försökte installera på den. Det gick dock inte att formatera den vid XP-installationen.Mats skrev:Nix.
Då missuppfattar du lite samt jagar fel problem
Rom delen handlar om att man inte kan skapa en Raid array med 3 TB diskar pga att intels Romkod har samma defekt som windows drivern. Dvs den klarar inte diskar över 2.2 TB.
Men då vi inte använder eller pratar Raid här så är det problmet irrelvant.
Det problem jag påpekar är Intels driver som inte klarar diskstorleken utan som kommer att raportera att det sitter en fysisk disk på 746GB där oavsett var moderkortet rapporterar.
Iom att drivern säger att det är en 746 GB disk så spelar det ingen roll vad man har för bios eller vilken partiontabell man använder. Ser inte operativet en disk större än 746 kan man aldrig skapa partioner på mer än totalt 746 heller.
När man väl får operativet att se hela disken (genom att uppdatera driven) så kommer man fram till MBT/GPT. För en systemdisk så behöver du UEFI för att kunna ha GPT på annars får man nöja sig med 2 TB men det är ju klart bättre än 746 GB. För datadiskar så kan du GPT partionera dem i windows oavsett Bios typ men utan driver så kommer man som sagt bara se 746 GB.
Detta har varit såpass vanligt att jag har drivern på USB minnet![]()
På jobbet har vi labbat med Intel-moderkort för diverse experiment med UNIX-varianter. De har dock varit EFI/UEFI. Det är nog därför vi aldrig sett problemen. Bara Mac i övrigt.
Jag håller med senaste inlägg (#586), WHS har på många sätt spelat ut sin roll (speciellt då klienterna har rejält med disk), men för oss som har 0,8MB i upphastighet på internet så gör den ändå nytta. Men numera är WHS bara en backup server, kom aldrig igång med den på riktigt. Det var kul en stund, men skall nu testa MS Song Smith, det verkar fräscht.
Även om jag varit aktiv i diskussionen om whs här sen första början börjar jag faktiskt snegla på att gå över mot att installera win8 på servern och låta den ta hand om all lagring då det verkar gå att få det ganska smidigt att slå ihop diskarna som vi gamla whs1-användare var vana vid och att då dessutom få betydligt mer hastighet än begränsningarna som DE ger.
Mina datorer med win7 kommer kunna ta backup ändå via det som finns inbyggt i os idag. Värre blir med de få äldre med winxp, men det kanske är dags för dem att gå i pension snart ändå.
Är det någon av er som hunnit kika på en sådan lösning? Hur ser möjligheten ut med att komma åt filer utifrån via internet, för det är en funktion som betyder en hel del för min familj idag.
(För övrigt ber jag om ursäkt för min usla närvaro på forumet på sistone. Kallas uppsägning och är inte så lätt att kombinera med husägande)
Mina datorer med win7 kommer kunna ta backup ändå via det som finns inbyggt i os idag. Värre blir med de få äldre med winxp, men det kanske är dags för dem att gå i pension snart ändå.
Är det någon av er som hunnit kika på en sådan lösning? Hur ser möjligheten ut med att komma åt filer utifrån via internet, för det är en funktion som betyder en hel del för min familj idag.
(För övrigt ber jag om ursäkt för min usla närvaro på forumet på sistone. Kallas uppsägning och är inte så lätt att kombinera med husägande)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Kan ju vara idé att titta på backupsystem som CrashPlan. Finns i gratisversion som täcker de privata behoven. Man kan slå sig ihop med ett par vänner för att sprida backupen off-site.
http://www.crashplan.com/consumer/crashplan.html
http://www.crashplan.com/consumer/crashplan.html
Nu verkar det vara min tur för ett WHS haveri.....
Kan inte ansluta via WHS Console och det går inte att installera om den.
Hade först problem att ansluta via Remode Desktop men kom tillslut in....
Kan då lokalt inte heller starta Consolen.
Om jag lokalt öppnar "computer management" och sedan "disk management" står alla diskar som "healthy". Hur det ser ut via WHS vet jag er eftersom jag inte kan öppna konsolen.
Försöker jag kopiera en av filerna jag inte kommer åt får jag meddelandet:
The device is not connected
Följande meddelande finns i Eventviewrn;
The Windows Home Server Console cannot open because the following file is blocking it: C:\Program Files\Windows Home Server\HomeServerConsoleTab.Sharing.dll.
Kommer åt de flesta men inte alla filer. Hittar några filer som ska vara duplicerade som jag inte kan öppna.
Hittar inga tydliga felmeddelanden i eventviewern kopplade till diskar (men nog fan är det en disk som jävlas!) men detta går att läsa (kommer en ny flera gånger i minutern)
The description for Event ID ( 129 ) in Source ( ich9rmp ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. You may be able to use the /AUXSOURCE= flag to retrieve this description; see Help and Support for details. The following information is part of the event: \Device\RaidPort0.
Det borde vara WHS Consolen som inte kan visa meddelanden och Raidport0 antar jag är systemdisken...
Och enligt tidigare diskussion här så är ligger det ju även data på den disken.
Jag gissar att rätt väg framåt är att stänga ner, rycka första disken och installera om WHS och göra en recover? Den förlorade men duplicerade datan borde då finnas på någon av övriga två diskar?
Kan inte ansluta via WHS Console och det går inte att installera om den.
Hade först problem att ansluta via Remode Desktop men kom tillslut in....
Kan då lokalt inte heller starta Consolen.
Om jag lokalt öppnar "computer management" och sedan "disk management" står alla diskar som "healthy". Hur det ser ut via WHS vet jag er eftersom jag inte kan öppna konsolen.
Försöker jag kopiera en av filerna jag inte kommer åt får jag meddelandet:
The device is not connected
Följande meddelande finns i Eventviewrn;
The Windows Home Server Console cannot open because the following file is blocking it: C:\Program Files\Windows Home Server\HomeServerConsoleTab.Sharing.dll.
Kommer åt de flesta men inte alla filer. Hittar några filer som ska vara duplicerade som jag inte kan öppna.
Hittar inga tydliga felmeddelanden i eventviewern kopplade till diskar (men nog fan är det en disk som jävlas!) men detta går att läsa (kommer en ny flera gånger i minutern)
The description for Event ID ( 129 ) in Source ( ich9rmp ) cannot be found. The local computer may not have the necessary registry information or message DLL files to display messages from a remote computer. You may be able to use the /AUXSOURCE= flag to retrieve this description; see Help and Support for details. The following information is part of the event: \Device\RaidPort0.
Det borde vara WHS Consolen som inte kan visa meddelanden och Raidport0 antar jag är systemdisken...
Och enligt tidigare diskussion här så är ligger det ju även data på den disken.
Jag gissar att rätt väg framåt är att stänga ner, rycka första disken och installera om WHS och göra en recover? Den förlorade men duplicerade datan borde då finnas på någon av övriga två diskar?
Redigerat:
Mathias, först och främst, har du duplicering aktiverat på alla shares eller är det något som inte är duplicerat?
Att flera hårddiskar går sönder samtidigt är ganska ovanligt så tar man det lugnt kan man ofta rädda ut mycket.
Om allt är duplicerat skulle jag börja med att köra chkdsk på C: och se om det hjälper för att få den stabilare.
chkdsk C: /x /r
Starta om så sköter det allt automatiskt innan whs laddas.
Beroende på hur många diskar man har så kan det ta en evighet att göra en total kontroll på allt (i mitt fall flera dagar) så därför har jag två olika batchfiler jag kör.
Den första kontrollerar verkligen allt:
net stop pdl
net stop whsbackup
chkdsk D: /x /r
chkdsk C: /x /r
for /d %%1 in (C:\fs\*) do start chkdsk /x /r %%1
Den sista går betydligt mycket snabbare men löser många småfel som ofta drabbar whs.
net stop pdl
net stop whsbackup
chkdsk D: /x
chkdsk C: /x
for /d %%1 in (C:\fs\*) do start chkdsk /x %%1
För övrigt, systemfilerna är inte duplicerade, men alla shares kan byggas om på nytt även om du så byter själva systemdisken (ska snart göra det själv eftersom jag har en ganska liten disk där nu.
Du riskerar alltid att få problem med gamla sparade backuper från datorerna vid ominstallation, men allt som är duplicerat brukar klara sig bra.
Att flera hårddiskar går sönder samtidigt är ganska ovanligt så tar man det lugnt kan man ofta rädda ut mycket.
Om allt är duplicerat skulle jag börja med att köra chkdsk på C: och se om det hjälper för att få den stabilare.
chkdsk C: /x /r
Starta om så sköter det allt automatiskt innan whs laddas.
Beroende på hur många diskar man har så kan det ta en evighet att göra en total kontroll på allt (i mitt fall flera dagar) så därför har jag två olika batchfiler jag kör.
Den första kontrollerar verkligen allt:
net stop pdl
net stop whsbackup
chkdsk D: /x /r
chkdsk C: /x /r
for /d %%1 in (C:\fs\*) do start chkdsk /x /r %%1
Den sista går betydligt mycket snabbare men löser många småfel som ofta drabbar whs.
net stop pdl
net stop whsbackup
chkdsk D: /x
chkdsk C: /x
for /d %%1 in (C:\fs\*) do start chkdsk /x %%1
För övrigt, systemfilerna är inte duplicerade, men alla shares kan byggas om på nytt även om du så byter själva systemdisken (ska snart göra det själv eftersom jag har en ganska liten disk där nu.
Du riskerar alltid att få problem med gamla sparade backuper från datorerna vid ominstallation, men allt som är duplicerat brukar klara sig bra.
Duplicering ligger på foton, hemvideos och dokument, men inte tankade filmer. Så nej, inte på alla shares.
Offsite kopia på det som är duplicerat finns så läget är under kontroll. Det är enstaka filer som jag ev inte har senaste versionen av.
Just nu har jag lyckats komma in via WHS Console.
Det finns ett par meddelanden som säger:
1. DE Migration service is not running
2. En av 3 diskar "is failing". Och det är en disk jag själv lagt tid så där ligger inte WHS antar jag, bara data?
"Server Storage" fliken i WHS Console hänger sig så jag kan inte kolla diskstatus.
För att köra checkdisk: Antar att detta görs via RDC och sedan en commandoprompt?
Offsite kopia på det som är duplicerat finns så läget är under kontroll. Det är enstaka filer som jag ev inte har senaste versionen av.
Just nu har jag lyckats komma in via WHS Console.
Det finns ett par meddelanden som säger:
1. DE Migration service is not running
2. En av 3 diskar "is failing". Och det är en disk jag själv lagt tid så där ligger inte WHS antar jag, bara data?
"Server Storage" fliken i WHS Console hänger sig så jag kan inte kolla diskstatus.
För att köra checkdisk: Antar att detta görs via RDC och sedan en commandoprompt?
japp, rdc och cmd, precis som du säger. Tänk dock på att när du kör dessa skript så kommer du blockera alla shares, så om du har något annat som jobbar mot servern så stäng ner de programmen under tiden.
Kör du dessutom någon annan mediaserver på whs (jag kör t.ex. serviio) så stäng ner den med.
Förslagsvis gör du batchfiler och lägger på skrivbordet för de längre skripten istället för att skriva in den manuellt, och då behöver du inte öppna cmd innan.
Kör du dessutom någon annan mediaserver på whs (jag kör t.ex. serviio) så stäng ner den med.
Förslagsvis gör du batchfiler och lägger på skrivbordet för de längre skripten istället för att skriva in den manuellt, och då behöver du inte öppna cmd innan.
Just dessa meddelanden är tyvärr ganska vanliga. Ofta är det inget fel alls på själva disken, så det var just av den anledningen jag modifierade om skriptet till att göra en snabbare kontroll. Det funkar i mitt fall iaf.MathiasS skrev: