Efter en vår med mycket markarbete börjar det nu blir dags för gräsklippare och har då börjat kolla på robotar.
Mina föräldrar har en sladdlös Husqvarna som de är mycket nöjda med. Efter googlande så verkar ju Mammotion ha bra gräsklipparen som är ganska många tusenlappar billigare än Husqvarna.
Någon som har erfarenhet av Mammotion? Då tomten är ganska kuperad så är det framförallt Mammotion Luba 2 AWD som jag kollat på? Några specifika erfarenhet är av just den?

JTTE JTTE skrev:
Efter en vår med mycket markarbete börjar det nu blir dags för gräsklippare och har då börjat kolla på robotar.
Mina föräldrar har en sladdlös Husqvarna som de är mycket nöjda med. Efter googlande så verkar ju Mammotion ha bra gräsklipparen som är ganska många tusenlappar billigare än Husqvarna.
Någon som har erfarenhet av Mammotion? Då tomten är ganska kuperad så är det framförallt Mammotion Luba 2 AWD som jag kollat på? Några specifika erfarenhet är av just den?
Här har du lite att läsa om Mammotion.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-mammotion-luba.572198/page-9#post-6635341

Själv ersatte jag just vår gamla Husqvarna med en ny slinglös Husqvarna.

Tomture61
Tippar att Mammotion får jobba lite med Tri-Fusion-positionering (360° LiDAR + NetRTK + Dual Camera AI Vision)
Är ju nytt för 2026 .
Detta för en del användare kanske , svårt att sia om .
Mina egna Luba AWD 5000 (från Maj 2023) till dagens Luba 2 AWD 3000X (2025) har ett perfekt beteende .

galento
En bekant har en Mammotion och gräsmattan ser väldigt randig ut men det
kanske går att ställa in ? Våran gräsmatta som vi kör Automowers på ser mycket
finare ut än våran bekantas så de 10 år gamla klipparna får väl gå en stund till 🤔😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
galento galento skrev:
En bekant har en Mammotion och gräsmattan ser väldigt randig ut men det
kanske går att ställa in ? Våran gräsmatta som vi kör Automowers på ser mycket
finare ut än våran bekantas så de 10 år gamla klipparna får väl gå en stund till 🤔😉
Än så länger är det ju lite nytt och ballt med klippare som gör ränder, så det är väl därför man vill ha det så. Det går att ställa in.

Tomture61
Hep Hep skrev:
Än så länger är det ju lite nytt och ballt med klippare som gör ränder, så det är väl därför man vill ha det så. Det går att ställa in.
Varför slingfria klippare gör ränder är för att de klipper effektivt, som I ett z mönster .
Dan efter är det borta .
Så istället för att klippa planlöst så är de effektiva tidsmässigt och energimässigt .
Själv väljer jag att klippa med 90 gr skillnad vid varje klippning.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför slingfria klippare gör ränder är för att de klipper effektivt, som I ett z mönster .
Dan efter är det borta .
Så istället för att klippa planlöst så är de effektiva tidsmässigt och energimässigt .
Själv väljer jag att klippa med 90 gr skillnad vid varje klippning.
Visst är det så det funkar, men borta dagen efter är det inte här. Åtminstone inte innan jag såg att det gick att få den att slumpa ränderna. Nu syns det väldigt lite, men grannen som kör samma riktning hela tiden har en väldigt randig gräsmatta hela tiden.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
galento
Hep Hep skrev:
Såg att den bekantes klipparen gick 90 grader mot man sett tidigare idag. Han hade en Automower tidigare och då såg gräsmattan finare ut än nu. Men han är kanske nöjd 😀 och det är ju huvudsaken, får höra med honom.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tycker att min Mammotion Luba 2 mini AWD 1000 är en fantastisk klippare. Samtidigt tycker jag att den är total värdelös.

Det beror helt på vad den har hittat på för hyss för dagen.

Några exempel på saker jag råkat ut för som jag även sett att andra har problem med:
- den har backat uppför en vägg till dess att den står på nosen och inte kommer loss
- den backar ut över områdesgränsen (ned i diken och slänter) när den vänder. Detta har jag löst genom att manuellt i appen rita in virtuella staket. Jag förstår inte varför detta skall vara nödvändigt, har jag ritat en gräns så gäller den, men inte för Mammotions utvecklare.
- den genar över icke karterat område ibland, den får för sig att man kan gena där det inte finns gräsmatta och utanför vad jag mätt in. Det har hänt mig två gånger och det enda sättet att få stopp på detta var att inte ha samma gräsmmatta i formen av ett U. Jag fick dela upp den i två områden.
- den stannar lite slumpmässgt både här och där för att den ser något som den försöker undvika (jag misstänker fåglar)
- den klipper inte efter att det regnat. Utvecklarna verkar ha bestämt sig för att det är en bra idé att jag skall hålla reda på om klipparen pausats och att jag skall slå igång den manuellt. Detta kommer de säkert att ändra om i en senare mjukvara igen.
- appen och dokumentationen är på så dålig svenska att man inte kan använda dem, tidvis förstår man inte vad de menar. Bytte till engelska som är lite bättre, men fortfarande dåligt språk.
- Klipparen var ett tag rädd för sin egen skugga, men dt har de nu fixat. Men det visar på hur utvecklarna slänger ur sig dålig mjukvara för att sedan rätta till det igen.
- notifikationsnivåerna i Android är så dåligt kodade att man inte förstår vad de betyder.

Min gamla Husqvarna Automower 220AC var ett under i tillförligtlighet i jämförelse med denna. Men när Luban fungerar är den helt magiskt bra. Det är bara urusel mjukvarukvalitet som gör att jag sliter mitt hår.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker att min Mammotion Luba 2 mini AWD 1000 är en fantastisk klippare. Samtidigt tycker jag att den är total värdelös.

Det beror helt på vad den har hittat på för hyss för dagen.

Några exempel på saker jag råkat ut för som jag även sett att andra har problem med:
- den har backat uppför en vägg till dess att den står på nosen och inte kommer loss
- den backar ut över områdesgränsen (ned i diken och slänter) när den vänder. Detta har jag löst genom att manuellt i appen rita in virtuella staket. Jag förstår inte varför detta skall vara nödvändigt, har jag ritat en gräns så gäller den, men inte för Mammotions utvecklare.
- den genar över icke karterat område ibland, den får för sig att man kan gena där det inte finns gräsmatta och utanför vad jag mätt in. Det har hänt mig två gånger och det enda sättet att få stopp på detta var att inte ha samma gräsmmatta i formen av ett U. Jag fick dela upp den i två områden.
- den stannar lite slumpmässgt både här och där för att den ser något som den försöker undvika (jag misstänker fåglar)
- den klipper inte efter att det regnat. Utvecklarna verkar ha bestämt sig för att det är en bra idé att jag skall hålla reda på om klipparen pausats och att jag skall slå igång den manuellt. Detta kommer de säkert att ändra om i en senare mjukvara igen.
- appen och dokumentationen är på så dålig svenska att man inte kan använda dem, tidvis förstår man inte vad de menar. Bytte till engelska som är lite bättre, men fortfarande dåligt språk.
- Klipparen var ett tag rädd för sin egen skugga, men dt har de nu fixat. Men det visar på hur utvecklarna slänger ur sig dålig mjukvara för att sedan rätta till det igen.
- notifikationsnivåerna i Android är så dåligt kodade att man inte förstår vad de betyder.

Min gamla Husqvarna Automower 220AC var ett under i tillförligtlighet i jämförelse med denna. Men när Luban fungerar är den helt magiskt bra. Det är bara urusel mjukvarukvalitet som gör att jag sliter mitt hår.
Själv har jag haft Luba AWD 5000 sedan de kom till Sverige Maj 2023 , nuvarande Luba 2 AWD 3000X .
Skulle rekommendera Mammotions klippare till 110%
Är helnöjd med min klippare .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv har jag haft Luba AWD 5000 sedan de kom till Sverige Maj 2023 , nuvarande Luba 2 AWD 3000X .
Skulle rekommendera Mammotions klippare till 110%
Är helnöjd med min klippare .
Och det beror på att du inte har så mycket i din miljö som jag har i min. Men det är svårt att veta vad TS har i sin trädgård. Det är därför jag är tydlig med vad jag har problem med.

Att den klipper fina stripes är ju en av anledningarna man skaffar den 😄
Jag gjorde mig av men min förra slingklippare bara för att jag inte stod ut med virrvarret av linjer den skapa.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
galento
Nja tycker nog våra Automowers klipper en mycket finare gräsmattan än våran bekantas Mammotion men huvudsaken är ju att man är nöjd själv 😀.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nja tycker nog våra Automowers klipper en mycket finare gräsmattan än våran bekantas Mammotion men huvudsaken är ju att man är nöjd själv 😀.
Kvalitén på klippningen håller jag med om, men då automowern inte klarade av att klippa riktigt överallt så vinner Mammotion på den punkten ändå.

Jag hade bara velat ha lika bekymmersfri klippning som automowern gav (de flesta dar). Nu får jag kolla appen flera gånger om dagen...

• Gilla
galento
  • Laddar…
Jag kan lägga till att tack vare att klipparen tar omöjliga ställen rätt bra så har jag nu anlagt fler gräsytor. Bland annat i gropar i berget på några ställen. Den tar sig upp för att klippa nämligen...

Så jag är nöjd med mycket, den strular bara lite väl mycket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.