Jag har en skogstomt på 15 000 m2 på mitt sommarställe, med klippyta på ca 5 000 m2. Bor 60 mil ifrån så daglig tillsyn är inte aktuellt. Massor med grenar och diken och släntar och mullvadshål - vilken hade ni valt? Huskvarna eller Mammotion, och Luba 2 eller 3?

Några säljare rekommenderade Vista 50v men har lite svårt att se att den skulle klara det här särskilt bra...
 
Tomture61
L Landetlin skrev:
Jag har en skogstomt på 15 000 m2 på mitt sommarställe, med klippyta på ca 5 000 m2. Bor 60 mil ifrån så daglig tillsyn är inte aktuellt. Massor med grenar och diken och släntar och mullvadshål - vilken hade ni valt? Huskvarna eller Mammotion, och Luba 2 eller 3?

Några säljare rekommenderade Vista 50v men har lite svårt att se att den skulle klara det här särskilt bra...
Grejen med robot klippare oavsett märke är att ytan skall vara fri från grenar - kottar - rötter - uppstickande stenar - mindre jord högar .
Dessa går hårt åt klippare / knivar .
Att ha en robotklippare utan tillsyn 60 mil bort är troligtvis en dålig ide .
Man måste ha ngn som kan hjälpa till vid ev. stopp .
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Här är ett exempel på det bästa och det värsta med Mammotion:
Screenshot_20260603-091423.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt ny app med ny information, klart mycket bättre än tidigare. Samtidigt, varför har jag nu fått finska i delar av appen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt, varför har jag nu fått finska i delar av appen?
För att du avslutade installationen med att trycka på "finish"?

Händer mig varje gång...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
tttomten och 13 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samtidigt, varför har jag nu fått finska i delar av appen?
Det är en rätt dyr tilläggstjänst. Fakturan kommer snart ska du se.
 
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att du avslutade installationen med att trycka på "finish"?

Händer mig varje gång...
Jag tror att det är ryssarnas gps störningar, nu tror klipparen att den är i Finland.
Lite kul att kineserna gick på det 🤣🤣🤣
( jag har också fått delvis finska)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och det beror på att du inte har så mycket i din miljö som jag har i min. Men det är svårt att veta vad TS har i sin trädgård. Det är därför jag är tydlig med vad jag har problem med.
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
JTTE JTTE skrev:
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
Du kommer att få jobba med samma saker som jag alltså.

Jag har ca 1000 m2 gräsmatta. Min Luba 2 mini AWD 1000 klarar det på en dag om inget strular. Så märkningen verkar tala om hur många kvadratmeter den klarar på en dag.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
JTTE JTTE skrev:
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
Bauhaus har ett sanslöst bra pris på Luba 2 AWD 3000X .
Har själv en plan tomt men har aldrig upplevt att klipparen backar eller befinner sig utanför klippzoner - No Go Zoner .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bauhaus har ett sanslöst bra pris på Luba 2 AWD 3000X .
Har själv en plan tomt men har aldrig upplevt att klipparen backar eller befinner sig utanför klippzoner - No Go Zoner .
Nogo hjälper inte. Virtuella staket hjälper.
 
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Nogo hjälper inte. Virtuella staket hjälper.
Finns enbart på årets modeller .
Vet ej varför du upplever din Luba mini ej kan hålla sig inom perimeter / gränser .
Om det beror på vikten - spårvidden .....
Har själv helt plan yta på gräsmattan utan sluttningar .
Men har aldrig sett min köra utanför eller in i NGZ / perimeter .
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du kommer att få jobba med samma saker som jag alltså.

Jag har ca 1000 m2 gräsmatta. Min Luba 2 mini AWD 1000 klarar det på en dag om inget strular. Så märkningen verkar tala om hur många kvadratmeter den klarar på en dag.
Så då skulle man eventuellt klara sig på en Luba 2 mini AWD 1500 om man vill ha klippt varan dag.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bauhaus har ett sanslöst bra pris på Luba 2 AWD 3000X .
Har själv en plan tomt men har aldrig upplevt att klipparen backar eller befinner sig utanför klippzoner - No Go Zoner .
Ja, jag tycker också att den verkar vara riktigt prisvärd. Det jag funderar på är om LiDAR som 3:an har kommer göra att gräsklipparen fungerar mycket bättre på vår tomt jämfört med 2:an.
 
Tomture61
JTTE JTTE skrev:
Ja, jag tycker också att den verkar vara riktigt prisvärd. Det jag funderar på är om LiDAR som 3:an har kommer göra att gräsklipparen fungerar mycket bättre på vår tomt jämfört med 2:an.
LiDAR är bra om man bor i sydöstra delen av Sverige , satellitstörningar från våra krigande grannar .
Eller om man bor på en trädplantage .
 
MultiMan
Jag har skrivit om GPS-störningar under flera år utan större reaktion, men en ny video från Veritasium kanske duger? Inte sett den än, men ämnet är högintressant:


GPStest från videon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.gpstest&hl=sv

Screenshot (5 juni 2026 14_03_49).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GPS Russian sabotage 20260605.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns enbart på årets modeller .
Vet ej varför du upplever din Luba mini ej kan hålla sig inom perimeter / gränser .
Om det beror på vikten - spårvidden .....
Har själv helt plan yta på gräsmattan utan sluttningar .
Men har aldrig sett min köra utanför eller in i NGZ / perimeter .
Supporten skrev följande igår angående att den kör utanför perimeter.

”This is a software bug, and we will fix it via firmware updates. We suggest you try using a virtual firewall first.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.