2 544 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Husqvarna eller Mammotion?
Jag har en skogstomt på 15 000 m2 på mitt sommarställe, med klippyta på ca 5 000 m2. Bor 60 mil ifrån så daglig tillsyn är inte aktuellt. Massor med grenar och diken och släntar och mullvadshål - vilken hade ni valt? Huskvarna eller Mammotion, och Luba 2 eller 3?
Några säljare rekommenderade Vista 50v men har lite svårt att se att den skulle klara det här särskilt bra...
Några säljare rekommenderade Vista 50v men har lite svårt att se att den skulle klara det här särskilt bra...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Grejen med robot klippare oavsett märke är att ytan skall vara fri från grenar - kottar - rötter - uppstickande stenar - mindre jord högar .L Landetlin skrev:Jag har en skogstomt på 15 000 m2 på mitt sommarställe, med klippyta på ca 5 000 m2. Bor 60 mil ifrån så daglig tillsyn är inte aktuellt. Massor med grenar och diken och släntar och mullvadshål - vilken hade ni valt? Huskvarna eller Mammotion, och Luba 2 eller 3?
Några säljare rekommenderade Vista 50v men har lite svårt att se att den skulle klara det här särskilt bra...
Dessa går hårt åt klippare / knivar .
Att ha en robotklippare utan tillsyn 60 mil bort är troligtvis en dålig ide .
Man måste ha ngn som kan hjälpa till vid ev. stopp .
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.pacman42 skrev:
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
Du kommer att få jobba med samma saker som jag alltså.JTTE skrev:
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
Jag har ca 1000 m2 gräsmatta. Min Luba 2 mini AWD 1000 klarar det på en dag om inget strular. Så märkningen verkar tala om hur många kvadratmeter den klarar på en dag.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Bauhaus har ett sanslöst bra pris på Luba 2 AWD 3000X .JTTE skrev:
Vi har en ganska stor tomt, där huset ligger uppe på en backe så det lutar ganska mycket, men en del stora träd lite var stans. Vi även anlagt stödmurar, för att få lite plan yta närmst huset, så det finns riska att den faller 1-1,5 om den kör utanför dess område. Utöver det så håller sambon på med att anlägga rabatter och odlingsbäddar lite över allt.
Utifrån vad jag läst så är jag ganska säker på att det kommer bli en Luba för 3000 m2. Nu är bara frågan om man ska invänta att Bauhaus, Hylte Lantmänn får in 3:an igen eller man ska gå på 2:an som verkar finnas i lager och är 10 000 kr billigare.
Har själv en plan tomt men har aldrig upplevt att klipparen backar eller befinner sig utanför klippzoner - No Go Zoner .
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Finns enbart på årets modeller .pacman42 skrev:
Vet ej varför du upplever din Luba mini ej kan hålla sig inom perimeter / gränser .
Om det beror på vikten - spårvidden .....
Har själv helt plan yta på gräsmattan utan sluttningar .
Men har aldrig sett min köra utanför eller in i NGZ / perimeter .
Så då skulle man eventuellt klara sig på en Luba 2 mini AWD 1500 om man vill ha klippt varan dag.pacman42 skrev:
Ja, jag tycker också att den verkar vara riktigt prisvärd. Det jag funderar på är om LiDAR som 3:an har kommer göra att gräsklipparen fungerar mycket bättre på vår tomt jämfört med 2:an.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
LiDAR är bra om man bor i sydöstra delen av Sverige , satellitstörningar från våra krigande grannar .JTTE skrev:
Eller om man bor på en trädplantage .
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Jag har skrivit om GPS-störningar under flera år utan större reaktion, men en ny video från Veritasium kanske duger? Inte sett den än, men ämnet är högintressant:
GPStest från videon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.gpstest&hl=sv
GPStest från videon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.gpstest&hl=sv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Supporten skrev följande igår angående att den kör utanför perimeter.Tomture61 skrev:
”This is a software bug, and we will fix it via firmware updates. We suggest you try using a virtual firewall first.”

