Hep Hep skrev:
Vet någon av er som är ute och läser i gräsklipparforum om det är någon skillnad i rapporterade problem mellan version två och tre? Nu minns jag inte vad han hette som fanatiskt försvarade sin Luba i flera trådar här, då jag blockat både honom och hans trådar. Men jag minns att han hade version två precis som @Pligg85. Jag valde att köpa den senaste, då jag tänkte att den borde vara bäst, men det var kanske inte så smart.
Du måste mena tomte nånting, ja han som var/är gift med sin kines 🤣🤣🤣🤣, förstår varför du blockerade honom 🤮🤮🤮
De som har köpt mammutar, säger jag tyvärr skyll er själva låter hårt, men sanningen är tyvärr inte alltid trevlig.. Funkar för vissa, men hur många procent gäller det...........
Jag har 3 års garanti på min 405 VE Nera...
Hellre det än 5 år på kinesen.......
Undrar hur mammuten funkar efter x antal år, och hur är det med support, kundservice, reservdelar..
Kinesen kommer säga "fuck you, stupid swede" and the rest of the world
HQ har 1-2 st uppdateringar /år
Kinesen har 20 st /månad 🤣🤣🤣
Och för varje uppdatering blir det ännu sämre........

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
[bild]

Den som driftsattes i mitten av maj. Gått lite mindre pga torka och grävning/körning.

Enda bekymmer att man fick trycka start ett par ggr i appen och vänta 3 sekunder innan uppkoppling.
Säger inte mig /oss ett skvatt.... Visa bilder på hur gräsmattan ser ut efter att jordfräsen aka Xi Jinping härjat där

Redigerat:
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Den största skillnaden när det gäller problem är mellan NetRTK och fysisk RTK.

2026 års modeller av Yuka 2 och Luba 2 mini kommer bara med detta. På vanliga Luba kan man välja.
Jag har bara kört Yuka och Navimow med NetRTK och det har funkat lysande. Satte aldrig upp antenn för någon av dem efter testperiod utan antenn.

pacman42 pacman42 skrev:
Den största skillnaden när det gäller problem är mellan NetRTK och fysisk RTK.

2026 års modeller av Yuka 2 och Luba 2 mini kommer bara med detta. På vanliga Luba kan man välja.
Jag har möjlighet att välja båda men kör netrtk. Mina problem är att framhjulen har lyfts. Framhjulen har lyfts. Framhjulen har lyfts. Och så blir det nödstopp som inte går att resetta från inom appen. Och när man går ut och kollar på gräsmattan är det typ 1-2cm höjdskillnad på gräs och en liten del där det finns lite ogräs. Liksom en vanlig villagräsmatta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Från tidigare inlägg.

[länk]
Ok, din river alltså också på mattan och stannar.
Förstår om du är nöjd. 🙂

nikasp
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har möjlighet att välja båda men kör netrtk. Mina problem är att framhjulen har lyfts. Framhjulen har lyfts. Framhjulen har lyfts. Och så blir det nödstopp som inte går att resetta från inom appen. Och när man går ut och kollar på gräsmattan är det typ 1-2cm höjdskillnad på gräs och en liten del där det finns lite ogräs. Liksom en vanlig villagräsmatta.
Jag fick göra retur pga just det. Skickade filmer där man såg hur kärvt hjulaxlarna löper. Att smörja kan hjälpa för stunden men ingen lösning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nu hade jag fått ett stopp igen igår. Klipparen var på väg hem för att ladda då den kört utanför området i en av zonerna den skulle passera. Nu är det svårt att i efterhand veta varför, men det var precis i gränsen/överlappet mellan mina APs täckningsområden. Jag tror inte det var en tillfällighet. Jag har tittat på loggarna, men den hade bra kvalitet på signalen när detta skedde.

Jag har inte tillräckligt bra upplösning på data loggarna tyvärr för att kunna avgöra om den dataspik som kom i upplänk då kom före eller efter stoppet. Det skulle dock kunna vara att klipparen fick "Head of line blocking", dvs att de viktiga signalerna för GPS-synk hamnade bakom annan trafik i upplänken. Men det kan också vara att dataspiken kom direkt efter stoppet då klipparen berättade för molnet att den fastnat.

Innan jag förbättrade nätet hemma fastnade klipparen ofta på detta stället. Jag har nu två mot åtgärder för att läsa problemet:
1) Jag får stänga av att klipparen skall följa perimetern hem
2) jag skall sänka hastigheten när den kör ut/hem från klippning.

Det är troligen ingen tillfällighet att jag drabbades av detta efter att jag höjt hastigheten när den skall köra ut/hem.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hade jag fått ett stopp igen igår. Klipparen var på väg hem för att ladda då den kört utanför området i en av zonerna den skulle passera. Nu är det svårt att i efterhand veta varför, men det var precis i gränsen/överlappet mellan mina APs täckningsområden. Jag tror inte det var en tillfällighet. Jag har tittat på loggarna, men den hade bra kvalitet på signalen när detta skedde.

Jag har inte tillräckligt bra upplösning på data loggarna tyvärr för att kunna avgöra om den dataspik som kom i upplänk då kom före eller efter stoppet. Det skulle dock kunna vara att klipparen fick "Head of line blocking", dvs att de viktiga signalerna för GPS-synk hamnade bakom annan trafik i upplänken. Men det kan också vara att dataspiken kom direkt efter stoppet då klipparen berättade för molnet att den fastnat.

Innan jag förbättrade nätet hemma fastnade klipparen ofta på detta stället. Jag har nu två mot åtgärder för att läsa problemet:
1) Jag får stänga av att klipparen skall följa perimetern hem
2) jag skall sänka hastigheten när den kör ut/hem från klippning.

Det är troligen ingen tillfällighet att jag drabbades av detta efter att jag höjt hastigheten när den skall köra ut/hem.
Att man ens skall behöva tänka på dessa saker...

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Från tidigare inlägg.

[länk]
Som jag skrev då så var detta min äldsta Luba som gjorde den första cykeln för året då den troligen missberäknat procent i batteriet efter vintervilan. Råkade ha 100% laddat och hade bara tappat någon enstaka procent under vintern så den åkte direkt ut. Handhavande fel.

Markpåverkan har de flesta runt laddningen. Ska inte säga att den river mindre än någon annan men husqvarnan river något den också. (Har haft 3st husqvarna innan mammotion ich det var på tiden mellan 2010 och 2021 när husqvarna var toppskiktet)
Nu när husqvarna knappt kvalar in på top 10 av alla märken så är de inte intressant.

Planade ut med jord för att få laddstationen rätt så största faktorn är nog att det inte var gräsmatta från början utan 5-10cm trampad jord och gräsfrön den fick börja med på dag 1.

Den mammotion som fick färdig gräsmatta som underlag river inget speciellt trots att den är nu rätt vissen och trött och rimligtvis mer benägen att ta stryk.

På båda har jag 3-sväng aktiverat.

Nytt stopp idag, men det var mitt fel, jag hade lagt in en NoGo och lyckats göra en kil mot perimetern där den fastnade. När jag öppnar appen så visar den dock att den är drygt en meter fel. Detta var egentligen orsaken till att den satt fast, den var instängd mot en NoGo som inte riktigt finns där klipparen tror att det är, då klipparen tror att den är en meter åt nordväst jämfört med dess verkliga position.

Och orsaken till detta är troligen att klipparen får in eko på GPS-signalen vid det nakna berget.

Nakna berg och GPS-klippare är ingen bra kombo, de förstör radiosignalerna från GPS, från 4G och från WiFi. Precis det som GPS-klippare med NetRTK är beroede av!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
En fråga till Er som ha erfarenhet! Vilken Husqvarna eller Gardena modell för ca. 1000m2 och med begränsningskabel är bästa köp idag? Ny eller begagnad då jag kan tänka mig att många har bytt ut sina g:a till nya "smarta robotklippare"

L LJN1954 skrev:
En fråga till Er som ha erfarenhet! Vilken Husqvarna eller Gardena modell för ca. 1000m2 och med begränsningskabel är bästa köp idag? Ny eller begagnad då jag kan tänka mig att många har bytt ut sina g:a till nya "smarta robotklippare"
Hittar du en begagnad Automower 220AC i gott skick och om den uppfyller dina behov, ja då har du en väldigt bra maskin. Det finns delar i mängder, den är lätt att laga själv. Jag hade köpt två begagnade, en att ha som reservdelsmaskin också. Jag hade sådan i 15 år och det enda bekymret jag egentligen hade var att min 1000m2 gräsmatta var alldeles för backig och komplex för klipparen. Hade det inte varit för det så hade jag valt den ännu en gång. Begränsning är överlägset på många sätt, om man kan leva med att underhålla den.

Det GPS är bra till är för att man kan skicka ut klipparen till vissa områden på ett helt annat sätt (det är här backar är ett problem, det blir bra klippt i nederkant och dåligt klippt i överkant). Men har man inte backigt så är begräsningskabel fantastiskt. Det bara fungerar. Dessutom är man inte beroende av Internet-uppkoppling heller.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tack pacman för input!

Hep Hep skrev:
Jag var trött på att husqvarnan var lite småbuggig och envisades med att slira sönder gräset på flera kvadratmeter stor yta i en slänt. I år har jag betalat 35 000 för att vara betatestare åt en jordfräs, som helt grävt sönder ett par hundra kvadratmeter och när den är på riktigt gott humör klipper gräset nästan lika bra som husqvarnan.

Jag vet inte om jag ska låta den hållas ett år till, eller om jag slänger skräpet och köper en färdig produkt.
OM du visar bilder/video på att du bränt upp Kina skitet eller kört över den med en ångvält, eller slagit sönder den med en kofot, så ska jag gladeligen sponsra dig symboliskt med 100 spänn 🤣🤣🫣
Jag Swishar 👍
Du kan säkert sälja det sönderslagna vraket som reservdelar till tomture eller vad han nu heter här, så får du säkert tillbaka 50% av vad du gav för den
Det är ju en win-win situation

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.