FredrikR FredrikR skrev:
Jag menade inte dig specifikt utan många, fanboys menar ju att den är såå billig, och prisvärd jämfört med dyra HQ.
Jag tolkade ditt inlägg just som du tydligen menade. Skönt att något funkar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
35000:- är ju närmast Husqvarna-summor, så där försvann kostnadsargumentet som talade för Mammotion.

39900 - 41900:- för en 430V Nera nu.
Gav 25.000 för en mammotion Luba 2 5000x på bauhaus i våras med 5 års garanti. Nu kostar de väl typ 26.000kr

Mappar in 6000 kvm med en 5000-modell. Vad klarar en 430v nera? Antar det är Lidar hela ryggen full för det priset.

P Pligg85 skrev:
Mappar in 6000 kvm med en 5000-modell. Vad klarar en 430v nera? Antar det är Lidar hela ryggen full för det priset.
Klippa gräset.. utan bekymmer. 🤷

Inga sönderkörda gräsmattor pga vändningar, Lidar verkar tyvärr inte hjälpa om man ska tro det man läser här.
Husqvarnan väjer för äpplen och andra hinder, och har hittills inte backat upp mot en vägg, eller rymt utanför området. Inga döda djur i trädgården.

5 års garanti är bra, vår gamla Husqvarna 330X höll 11 år utan bekymmer.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Mammotion har haft stora problem med sin mjukvara hela sommaren och det bubblar rejält i de olika forumen. Jag har läst om många som har reklamerat klipparna också.

För egen del så har jag äntligen fått en klippare som efter snart fyra månader börjar göra det den skall göra (även om jag har en lista med problem kvar fortfarande), men det krävde att jag byggde ett "fantastiskt bra" WiFi på tomten. Mammotion rekommenderade att jag skulle köra på 4G, men det fungerar inte bra där jag bor (jag bor för nära masten). Jag körde då på WiFi som har bra täckning i trädgården, men pga för mycket reflektioner på WiFi (vilket också är problemet på 4G) så fick inte klipparen stabilt Internet, vilket behövs för GPS-synken.

Det slutade med att jag fått flytta basstationer för WiFi så att inte handovers görs mer än på en yta för det inte är så noga om klipparen kör fel. Jag har ställt in ett separat WiFi BSSID med enbart 2,4 GHz. På detta har jag bara medelhög effekt. Jag har begränsat nätet till WiFi4 (IOT-mode). Sedan har jag också satt en brytpunkt på 5,5 Mbps i WiFi-nätet. Ja, jag har har professionella accesspunkter för WiFi (Ubiquiti Unifi).

Nu väntar jag bara på att mjukvaran skall börja klippa hela gräsmattan igen också. För tillfället lämnar den oklippta fläckar där den vänder och svänger.
Jag är så glad att Luba Mini var svår att få tag på så jag köpte en Navimow i208 AWD istället. Jag är fortfarande helt förvånad att den har klippt hela tomten i torpet 32 ggr under två månader. Den fastnade 2 ggr på samma rot och 2 ggr på studsmattan, saker jag fixat så nu har den kört helt själv i 6 veckor.

Min Mammotion Yuka Mini 600 tjorvade som fasen säsong två. Dålig hjulaxellösning som gjorde att den stannade och trodde att den satt fast. Kollade appen 20 ggr om dagen men nu kan jag glömma bort den en vecka åt gången. Otroligt nöjd!

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag har också läst lite för mycket i Mammotionforum senaste 1,5 åren och väldigt mycket inför ny klippare. Väldigt glad att jag inte tog en mindre Luba. Ser såna som kört sönder gräset och utanför gränserna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har nog fått mina yuka att fungera hyggligt nu, eller kanske har jag bara slutat kolla på den när den kör..

Nu stör jag mig istället på hur mycket sämre det blir klippt jämfört när jag klipper själv med cylinderklipparen till den grad att jag nog kommer börja klippa betydligt mer själv igen.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Screenshot_20260827_205409_Mammotion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den som driftsattes i mitten av maj. Gått lite mindre pga torka och grävning/körning.

Enda bekymmer att man fick trycka start ett par ggr i appen och vänta 3 sekunder innan uppkoppling.

U
nikasp nikasp skrev:
Jag är så glad att Luba Mini var svår att få tag på så jag köpte en Navimow i208 AWD istället. Jag är fortfarande helt förvånad att den har klippt hela tomten i torpet 32 ggr under två månader. Den fastnade 2 ggr på samma rot och 2 ggr på studsmattan, saker jag fixat så nu har den kört helt själv i 6 veckor.

Min Mammotion Yuka Mini 600 tjorvade som fasen säsong två. Dålig hjulaxellösning som gjorde att den stannade och trodde att den satt fast. Kollade appen 20 ggr om dagen men nu kan jag glömma bort den en vecka åt gången. Otroligt nöjd!
Ja jag köpte också en navimow efter att ha gått med och läst många Facebook grupper (Dreame, Mammotion, Kress etc).

Klippt 47 tusen kvadrat totalt nu i sommar sen den installerades och har fastnat en gång. Det är en passage mellan en stenrabatt och en sandlåda som bara är lite bredare än klipparen. Men den har lyckats klippa där 37 av 38 gånger utan att fastna. Inga andra problem alls.
Tips är att lägga no-go runt studsmattan och bara ha EN öppning in under. Försök inte sätta no-go runt varje eget ben. Funkar kanon utan plankor eller spännband och annat man ser på forum.
IMG_7344.jpeg
Skapa konto

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja jag köpte också en navimow efter att ha gått med och läst många Facebook grupper (Dreame, Mammotion, Kress etc).

Klippt 47 tusen kvadrat totalt nu i sommar sen den installerades och har fastnat en gång. Det är en passage mellan en stenrabatt och en sandlåda som bara är lite bredare än klipparen. Men den har lyckats klippa där 37 av 38 gånger utan att fastna. Inga andra problem alls.
Tips är att lägga no-go runt studsmattan och bara ha EN öppning in under. Försök inte sätta no-go runt varje eget ben. Funkar kanon utan plankor eller spännband och annat man ser på forum.
[bild]
Jag köpte remmar för ändamålet för typ 250 spänn på Teknikmagasinet. De syns knappt och väger inget men gör jobbet 100%-igt och roboten kan åka in och ut som den vill nu. Brukar dra mattan en halvmeter åt sidan ibland så hålls gräset kort utan trimmer.

1787858828883.png
Skapa konto

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
nikasp
M MsTake skrev:
Har nog fått mina yuka att fungera hyggligt nu, eller kanske har jag bara slutat kolla på den när den kör..

Nu stör jag mig istället på hur mycket sämre det blir klippt jämfört när jag klipper själv med cylinderklipparen till den grad att jag nog kommer börja klippa betydligt mer själv igen.
Jag tyckte Yukan funkade bra första säsongen. Men kunde sedan se att de nån gång 2025 kört nån offensiv "och såklart rengör man den ofta och smörjer hjulaxlarna med WD40". Hyfsat försök till en dålig workaround när problemet uppstår efter klipparen varit i bruk ett tag.

Det var hjulaxlarna som började löpa trögt säsong två. Åtgärd att smörja men en så pass lätt olja som WD40 som egentligen är en rostlösare funkade högst 1-2 dagar och det är ju inte så kul när torpet är 17 mil bort... https://share.icloud.com/photos/00aeHRZS3H0pDyyZ5NEFttvBw

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag har en mammotion yuka. Jag är väldigt missnöjd. Skulle hellre köpt dyrare märken. Min gräsmatta är ändå hyffsat plan men den stannar varannan sekund. Dom har under året haft väldigt stora mjukvaruproblem och många försöker lämna tillbaka sina. De har dålig kundtjänst som inte möjliggör smidig felsökning. De erbjuder inte mjukvarurollbacks. Bara att gå in på reddit. Problemet är säkerligen löst till nästa sommar. Men de tabbade sig rejält i vintras/våras med sina mjukvaruuppdateringar. Jag kan inte köra maskinen utan att vara tillgänglig för 3-4 omflyttningar och omstarter av den.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vet någon av er som är ute och läser i gräsklipparforum om det är någon skillnad i rapporterade problem mellan version två och tre? Nu minns jag inte vad han hette som fanatiskt försvarade sin Luba i flera trådar här, då jag blockat både honom och hans trådar. Men jag minns att han hade version två precis som @Pligg85. Jag valde att köpa den senaste, då jag tänkte att den borde vara bäst, men det var kanske inte så smart.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
nikasp
V Viktorbyggahus skrev:
Jag har en mammotion yuka. Jag är väldigt missnöjd. Skulle hellre köpt dyrare märken. Min gräsmatta är ändå hyffsat plan men den stannar varannan sekund. Dom har under året haft väldigt stora mjukvaruproblem och många försöker lämna tillbaka sina. De har dålig kundtjänst som inte möjliggör smidig felsökning. De erbjuder inte mjukvarurollbacks. Bara att gå in på reddit. Problemet är säkerligen löst till nästa sommar. Men de tabbade sig rejält i vintras/våras med sina mjukvaruuppdateringar. Jag kan inte köra maskinen utan att vara tillgänglig för 3-4 omflyttningar och omstarter av den.
Det blev helt omöjligt till slut att den fastnade och laddade ur sig hela tiden. TROTS snäll granne som nu blivit helt arbetslös med nya Navimow i208 AWD. Den nya är lika jäkla skottsäker som vår Roborock dammsugare hemma, den löser hur kniviga situationer som helst såsom hål och annat genom att försöka på många sätt. i208 har dessutom 3-hjulsdrift och de stora smala hjulen framtill. Svänger på en femöring.

Jag körde en hård men snäll offensiv mot både Mammotion och Bauhaus och fick till slut "kontakta Bauhaus och be att få returnera den" av Mammotion. Så fick alla pengar åter 11 månader senare, kudos till båda för det.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu minns jag inte vad han hette som fanatiskt försvarade sin Luba i flera trådar här, då jag blockat både honom och hans trådar.
Tomture61?

Hep Hep skrev:
Vet någon av er som är ute och läser i gräsklipparforum om det är någon skillnad i rapporterade problem mellan version två och tre? Nu minns jag inte vad han hette som fanatiskt försvarade sin Luba i flera trådar här, då jag blockat både honom och hans trådar. Men jag minns att han hade version två precis som @Pligg85. Jag valde att köpa den senaste, då jag tänkte att den borde vara bäst, men det var kanske inte så smart.
Den största skillnaden när det gäller problem är mellan NetRTK och fysisk RTK.

2026 års modeller av Yuka 2 och Luba 2 mini kommer bara med detta. På vanliga Luba kan man välja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.