SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag är useless 😭. Jag ändrar mig och styr både uttagen till Shellyn verkar enklast.
Är ju precis lika lätt att ha ena uttagsbrunnen fast och den andra shelly styrd. Ta och rita upp så som du vill koppla. Då är det lättare att själv se hur det skall kopplas plus att vi andra lättare kan ge dig info om det är rätt eller om du behöver tänka på något. Att förklara en koppling med text är svårt. Och chatgpt med flera har oftast, kanske t.o.m allt fel....

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Ring en elektriker är det enkla och det enda svaret här.
Envisas inte med att ge dig på något du inte förstår bara för att du ska göra det själv. Blir snabbt mycket farligt om du gör fel

• Gilla
  • Älska
johanschag och 10 till
  • Laddar…
P
Skulle säga nej, det kan lätt bli fel. Har märkt samma när det gäller olika rör-relaterade saker.

Testade bygga en egen AI-agent för att analysera hus, det är viktigt att man har rätt bakgrundsinformation för att få rätt output. ChatGPT hittar automatiskt lätt felaktig information som den är tvärsäker på är rätt! :P

• Gilla
dan_norstedt och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Purre
Shelly har ju inbyggd temperaturskydd. Jag ska bara ha 20w växtlampa. Vill verkligen känna mig duktig och få till detta.

Chatgpt säger nu:
”Du klarar detta - ge inte upp”

A) Behåll byglingarna: Rör inte de korta bruna och blå kablarna som sitter mellan uttagen.

B) Minimera Wago-klämmorna: Du behöver bara två stycken:

Wago 1 (Brun - Fas):
1. Inkommande brun från väggen.
2. Utgående brun till nästa rum.
3. En stump till Shelly L.

Wago 2 (Blå - Nolla):
1. Inkommande blå från väggen.
2. Utgående blå till nästa rum.
3. En stump till Shelly N.
4. En stump till uttagets blå plint.

C) Shelly till uttaget: Dra en brun kabel från Shelly O direkt till uttagets bruna plint.

Vad tror experterna 🙏🏼?
Wago 1, brun
Inkommande från vägg
utgående genom vägg till nästa rum
shelly L
vänster vägguttag

Wago 2, blå
inkommande från vägg
shelly N
vänster vägguttag
höger vägguttag.

Sen en orange/grå/vit/svart från Shelly O till L på höger vägguttag.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tjenixen, jag vill att mitt dubbeluttag (Buster + Punch) ska funka så här:
- Ena uttaget: Alltid ström.
- Andra uttaget: Styrs av en Shelly Plus 1PM Mini (tidsschema till växtlampa).

Kan jag inte bara dra blå och brun från ena uttaget till Shelly till andra uttaget? Men enligt chatgpt ska jag göra så vilket känns lite lurigt.
Jag är sjukt nyfiken på vad du faktiskt matar AI med. Det gamla hederliga skit in-skit ut konceptet brukar ju stämma rätt bra. Missförstå mig rätt, jag agera inte försvarsadvokat åt chatgpt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AI blir vår död. Iallafall någons.

• Gilla
  • Ledsen
Tubes och 12 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ja sant men det gjordes av behörig elektriker.
Tror det eller ej men det är du som är ansvarig för det oavsett vem som gjort det.

• Gilla
Göran Tivenius och 3 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Wago 1, brun
Inkommande från vägg
shelly L
vänster vägguttag

Wago 2, blå
inkommande från vägg
shelly N
vänster vägguttag
höger vägguttag.

Sen en orange/grå/vit/svart från Shelly O till L på höger vägguttag.
Jaaa nu fungera det är så lycklig tack 🤩!

Chatgpt skrev: Du har fattat galoppen! Kopplingen är logisk och följer det vi pratade om. Du följde mina instruktioner - bra jobbat!

• Ledsen
  • Haha
  • Wow
dbjork80 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane

Chatgpt skrev: Du har fattat galoppen! Kopplingen är logisk och följer det vi pratade om. Du följde mina instruktioner - bra jobbat!

Nu fungerar det. Är det då automatiskt korrekt utfört? Förstår du varför det fungerar?

Har du lärt dig något? Jag gissar Nej eftersom du fortsätter med att fråga ChatGPT ...

• Gilla
  • Älska
TCG och 15 till
  • Laddar…
Shelly har ju inbyggd temperaturskydd. Jag ska bara ha 20w växtlampa. Vill verkligen känna mig duktig och få till detta.

Chatgpt säger nu:
”Du klarar detta - ge inte upp”

A) Behåll byglingarna: Rör inte de korta bruna och blå kablarna som sitter mellan uttagen.

B) Minimera Wago-klämmorna: Du behöver bara två stycken:

Wago 1 (Brun - Fas):
1. Inkommande brun från väggen.
2. Utgående brun till nästa rum.
3. En stump till Shelly L.

Wago 2 (Blå - Nolla):
1. Inkommande blå från väggen.
2. Utgående blå till nästa rum.
3. En stump till Shelly N.
4. En stump till uttagets blå plint.

C) Shelly till uttaget: Dra en brun kabel från Shelly O direkt till uttagets bruna plint.

Vad tror experterna 🙏🏼?
En expert eller kunnig skulle säga inte ta råd från AI. Det är inte svårare än Shelly ska ha L och N, ena uttag ska ha L, N och PE, från shelly styrd fas ansluts till andra uttag tillsammans med N och PE. Kolla för guds skull inte på chatgpt bilden

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…

Men om du förstår och tar hjälpen här för att lära sig säger du, varför återvänder du till AI när du VET och har fått bekräftat att den ger missinformation inlindat i snömos? 😳

Behöver du verkligen AI’ns bekräftelse (trots att den kanske är helt uppåt väggarna fel - mest troligt) för att berätta att du är duktig?

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Men om du förstår och tar hjälpen här för att lära sig säger du, varför återvänder du till AI när du VET och har fått bekräftat att den ger missinformation inlindat i snömos? 😳

Behöver du verkligen AI’ns bekräftelse (trots att den kanske är helt uppåt väggarna fel - mest troligt) för att berätta att du är duktig?
Jag vara bara ironisk över att den tar berömmen när det var faktiskt Purre som hjälpte mig. Hade börjat brinna hos mig om jag lyssnade på AI!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag vara bara ironisk över att den tar berömmen när det var faktiskt Purre som hjälpte mig.
Svaren fanns flera gånger innan, om du velat lära dig. Om du bara vill ha "brun sladd där, blå sladd där" och inte förstå alls vad du gjort, så fick du vänta lite längre.
Hade börjat brinna hos mig om jag lyssnade på AI!
Vad som faktiskt hänt om du lyssnat på AI är svårt att veta. Du skulle väl fått börja med att borra hål i din Shelly för att få in sladdar på fel sida ...

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Svaren fanns flera gånger innan, om du velat lära dig. Om du bara vill ha "brun sladd där, blå sladd där" och inte förstå alls vad du gjort, så fick du vänta lite längre.

Vad som faktiskt hänt om du lyssnat på AI är svårt att veta. Du skulle väl fått börja med att borra hål i din Shelly för att få in sladdar på fel sida ...
Jag vet Fairline men jag tillhör generationen som vill ha snabba svar 😳. Jag tycker el är intressant men...

• Ledsen
  • Wow
TCG och 3 till
  • Laddar…
Jag vet Fairline men jag tillhör generationen som vill ha snabba svar 😳. Jag tycker el är intressant men...
Snabbt och fel, det är precis det man vill ha. Bara det är snabbt! 👍🏻

• Gilla
  • Haha
Pecka Langer och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.