Hej!

Jag håller på att bygga en sidobyggnad i lättbetong med en garagedel samt en förrådsdel. Det är nu dags att installera friskluftsventiler och jag skulle tacksamt ta emot hjälp från någon som är kunnig inom ventilation. Ritning på byggnaden är bifogad.

Lite info:
  • Byggnaden värms upp av två luft/luft-värmepumpar
  • Byggnaden är tänkt att hålla ca 15 grader på vintern
Var är det lämpligt att placera tilluftsventil(er) samt var är det lämpligt att montera frånluftsventil(er)? Skall jag använda mekanisk frånluft?

• Ritning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det tätt mellan förråd och garage eller kan luft ta sig förbi/under/över dörren?
Det avgör om varje rum måste ventileras för sig eller om det kan vara gemensamma ventiler.

På vilken vägg blåser vinden oftast på?

Är det tätt mellan förråd och garage eller kan luft ta sig förbi/under/över dörren?
Innerdörren kommer inte att ha någon tröskel så det kommer att bli en springa under dörren.
På vilken vägg blåser vinden oftast på?
I området kommer vinden oftast från väst eller sydväst. Jag har bifogat en karta från Google maps så att man kan se sidobyggnadens position i relation till väderstreck samt boningshus.

Det finns förresten inte några ventiler i fönsterna.

• Karta.png
    Skapa konto

Bästa svaret

BirgitS
Då föreslår jag en lågt sittande ventil på västsidan av förrådet för tilluft och högt sittande ventil på östra sidan av garaget för frånluft. Jag tror det ger tillräckligt med luftflöde, men om det visar sig att det inte räcker till kan du sätta in en fläkt i hålet för frånluft.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för informationen! Jag har bifogat en ritning på hur jag uppfattar ditt förslag. Stämmer ritning med hur du tänkte dig placeringen?

Tror du att 125mm ventiler för både tilluft och frånluft blir bra?

Jag är nyfiken på hur man skall tänka vid placeringen. Behöver man t.ex. ta hänsyn till luft/luft-innerdelarna?

• RitningFörslagPlacering.png
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Ja, det var så jag tänkte.

Välj en storlek som passar för fuktstyrda fläktar från Pax och Fresh.

Tillägg: Alltså utifall att det visar sig att det behövs en fläkt.

Redigerat:
Tack för rekommendationen! Jag körde på ditt förslag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.