Ska förbereda för luftvärmepump med el och genomföring då jag isolerar garaget.
Men jag vet inte riktigt vart den ska sitta.

På framsidan där den är.placerad på bilderna är det en Carport och utedelen står därför under tak.
På vänstra sidan har jag ett uthus och på högra sidan thujor ganska nära väggen på garaget.

I min värld behöver den då sitta längst in i garaget och blåsa luft mot porten.
Alternativt till vänster där den är placerad på ritningen nu.
Innedel en kan tyvärr inte sitta ovanför dörren då det endast är 30cm från karm till tak.

• Visualisering av garage med carport, ventilation markerad på väggar, utedel luftvärmepump placerad vid ingång. Omgivande grönska och plattbelagd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av garage med markerad innedel för luftvärmepump nära taket, visar potentiell placering för installation.
    Skapa konto
Där du har placerat den nu blir helt fel då det kommer mycket vatten vid avfrostning och det blir isgata där ni ska gå.
Montera utedelen där is inte spelar någon roll om det hamnar på backen men det får inte växa in någon buske in i utedelen om dom är så nära.
Vilken innervägg sedan innerdelen hamnar på spelar mindre roll i ett garage om ni nu inte har fyllt upp någon vägg med en massa prylar/skåp så den inte ryms.

C Comfort Thomas skrev:
Där du har placerat den nu blir helt fel då det kommer mycket vatten vid avfrostning och det blir isgata där ni ska gå.
Montera utedelen där is inte spelar någon roll om det hamnar på backen men det får inte växa in någon buske in i utedelen om dom är så nära.
Vilken innervägg sedan innerdelen hamnar på spelar mindre roll i ett garage om ni nu inte har fyllt upp någon vägg med en massa prylar/skåp så den inte ryms.
Tack för svar!
Då skulle jag säga att det endast är baksidan kvar.
Gör det något att den blåser varmluften mot porten, som inte är helt tät?

För referens så är garaget ca 5,7x5x7 invändigt.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Tack för svar!
Då skulle jag säga att det endast är baksidan kvar.
Gör det något att den blåser varmluften mot porten, som inte är helt tät?

För referens så är garaget ca 5,7x5x7 invändigt.
Ser inga problem med att blåsa mot en garageport som inte är tät, få garageportar är riktigt täta.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Isåfall blir det enligt bilderna.
Spelar det sedan någon roll vart jag sätter ventilation in och ventilation ut?
Tänkte ha en i nedre framkant och en i bakre övre kant.

• Byggnad med planta tak, omgiven av trädgård och träd, med ventilationsenhet placerad på taket nära kanten.
    Skapa konto
  • Rendering av ett vitmålat rum under byggnation med två stora ventiler monterade på väggarna, omgiven av gräs och träd.
    Skapa konto
Ingen åsikt om er placering men tänk på att inte ha en ventil direkt bredvid eller ovanför innerdelen då den kalla luften som kommer in kan lura tempgivaren i innerdelen

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Såhär tänker jag kring ventilationen.
Tilluft kommer in från framsidan, till höger om garageporten. Iom att den ändå kommer att släppa in kalluft.
Frånluft går ut i uppe hörnet bredvid luftvärmepumpen.

Eventuellt byter jag sida på dessa beroende på pumpens placering.
Då skulle tilluft vara på framsidan till vänster och frånluft bakre höger hörn.

Digital skiss av garage med ventilation; luftintag markerat vid garageport och utblås i övre hörnet nära luftvärmepump. Omgivet av trädrader.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.