Vart parkerar sopbilen? På den närmre sidan av vägen? Det kan ju knappast vara meningen att man skall skotta på andra sidan av vägen från sin fastighet? Och om det är på andra sidan av vägen så får ju inte sopbilen bryta den heldragna linjen, dvs den kan bara stå på vägen och då finns det ju inget problem...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vart parkerar sopbilen? På den närmre sidan av vägen? Det kan ju knappast vara meningen att man skall skotta på andra sidan av vägen från sin fastighet? Och om det är på andra sidan av vägen så får ju inte sopbilen bryta den heldragna linjen, dvs den kan bara stå på vägen och då finns det ju inget problem...
På min tid ställde de sig på "bilvägen" på "rätt sida", sedan går man över en dubbelriktag cykelbana, dessa är snöröjda på bilden, efter den heldragna linjen kommer en gångbana närmast sopskjulet.
 

Bästa svaret

Farstatjej90
13th Marine 13th Marine skrev:
slängde sina sopor hos oss och i första bästa fack, vilket gjorde att sopgubbarna blev tjuriga.
Här är förklaringen. Sopgubbar är som gårdstomtar. Lättkränkta och långsinta. Kan garantera att snövallen aldrig hade varit ett bekymmer annars. Prova ställ fram gröt..
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det är inte det minsta diffust. Det är väldigt tydligt att bilden är tagen från ungefär det stället där sopbilen stannar in mot skjulet där kärlen står.
jag missade helt det faktum att det var en cykelväg man såg på bilden..............såg bara en väg.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om jag inte missminner mig så är placeringen av tunnorna där kommunen ville ha dem ;)
Stämmer att de ska placeras enligt anvisning, så var det för 4-5 år sedan när vi fick 2+4 vid fritidshuset Men efter en utebliven tömning med argument om att de inte stod rätt löstes det.
Placering av kommun var 10 m in på fastigheten enligt bild jag fick där bilen stannade på vägen utanför, nu hade jag placerat enbart 2 m från vägen direkt mot körvägen in till fastigheten.
Och där står de nu enligt överenskommelse.😀
När vi i höst får 2+4 vid bostad kan de placeras max 4m in på fastigheten.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här är förklaringen. Sopgubbar är som gårdstomtar. Lättkränkta och långsinta. Kan garantera att snövallen aldrig hade varit ett bekymmer annars. Prova ställ fram gröt..
Jag kanske rullar ut en röd matta och tänder några marschaller
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här är förklaringen. Sopgubbar är som gårdstomtar. Lättkränkta och långsinta. Kan garantera att snövallen aldrig hade varit ett bekymmer annars. Prova ställ fram gröt..
Så var det med bilen för sopor förr i alla fall. Ställde man ett par starköl på tunnan så kunde man få ned både en och två säckar/grovsopor extra utan problem
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
sättet att lösa problemet lite snabbt här och
E Ekliptikan skrev:
Jag kanske rullar ut en röd matta och tänder några marschaller
Hjälper inte - Du får tömma soporna själv och ställa ut en uppskuren tårta till sopgubbarna när dom kommer i sina vita doktorsrockar och beige sämskinnshandskar på händerna och vill snabbt iväg för att klara tidsackordet och åka hem tidigt.
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Fast samtidigt så får man ju förstå att arbetsmiljön för även sopgubbar förbättras hela tiden. Snön på bilden kanske inte ser så mycket ut men den vallen kan ju lika gärna vara betydligt större och då blir det väl inte lika enkelt kanske......Man vill ju såklart att det är fritt där de ska arbeta. Den enskilda t'nker ju aldrig på en hel arbetsdag. En vall är väl en sak men om alla skulle tänka likadant så kanske man får forcera 200 liknande hinder på en dag och då skulle man ju aldrig hinna med det man ska göra........
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast samtidigt så får man ju förstå att arbetsmiljön för även sopgubbar förbättras hela tiden. Snön på bilden kanske inte ser så mycket ut men den vallen kan ju lika gärna vara betydligt större och då blir det väl inte lika enkelt kanske......Man vill ju såklart att det är fritt där de ska arbeta. Den enskilda t'nker ju aldrig på en hel arbetsdag. En vall är väl en sak men om alla skulle tänka likadant så kanske man får forcera 200 liknande hinder på en dag och då skulle man ju aldrig hinna med det man ska göra........
Välkommen till IT ;)
Det finns ett ärendehanteringssystem som alla SKA använda ... men tydligen anser alla att en gul(oftast iaf) postit-lapp fungerar lika bra och att just deras postit ska ha så hög prioritet att man ska ommedelbart ta det oavsett vad chefen sagt att man ska göra.
Och sen undrar alla varför IT aldrig får något gjort ....
( inte alls bitter och sarkastisk över detta som du märker )
 
yonna yonna skrev:
Brevlådan måste också vara tillgänglig inte bara mitt fram utan även ett antal meter framför så att brevbäraren kan nå den från bilfönstret.
Ingen idé, där står nästan alltid en bil parkerad. Brevbäraren får vackert kliva ur sitt fordon för att leverera posten och de gör de faktiskt.
 
Har ni bytt bild eller vart hittar ni någon vall?

Den där är ju inget hinder ens.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har ni bytt bild eller vart hittar ni någon vall?

Den där är ju inget hinder ens.
Nä jag håller egentligen med dig, men regler är regler. Arbetsmiljö osv

Men ärligt talat, när de skickade bilden hade jag lite svårt att ta det seriöst
 
E Ekliptikan skrev:
Nä jag håller egentligen med dig, men regler är regler. Arbetsmiljö osv

Men ärligt talat, när de skickade bilden hade jag lite svårt att ta det seriöst
Man kan ju fråga sig vad definitionen på "vall" är. 5cm hög? 15cm hög? 50cm hög? Är 30cm lössnö en vall?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Nä jag håller egentligen med dig, men regler är regler. Arbetsmiljö osv

Men ärligt talat, när de skickade bilden hade jag lite svårt att ta det seriöst
Nu får jag pudla och be om ursäkt, jag tolkade det som vallen blivit bortskottad.
Det där är ju ingen vall, möjligtvis lite snö på marken, här i kvarteret är det nu mera snövallar och de tömde i tisdags utan problem men då med utkörda tunnor längs med vallarna eller möjligtvis någon meter innanför.
Nu säger jag som Carl Lidbom "trams" från soptömmarnas sida,
 
  • Arg
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.