S Stefan1972 skrev:
fast bild och text är diffus. Är det in genom grinden och där det är skottat de ska gå för att hämta tunnan eller är det hitåt i bilden?
Det är in genom det som ser ut som en grind (fast det är ingen grind utan fast staket)
 
E Ekliptikan skrev:
Ja världen är liten :) Det var innan jag flyttade hit :) Han är inte VV längre, men han bor kvar. Om du har bott här så vet su att de kan köra in på parkeringen och därmed slippa gå över vallen.
Bodde på 6F, två trappor upp i trean, och satt några år som kassör :)
Trevligt förening med bra läge.

Vi hade problem med stolpskott som bodde på andra sidan ringvägen som slängde sina sopor hos oss och i första bästa fack, vilket gjorde att sopgubbarna blev tjuriga.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kanske får göra ett undantag om det nu ska vara omöjligt att dra kärlen genom snön ;)
Absolut, jag föredrar i.s.f. ur ett säkerhetsperspektiv att bilen ställer sig på cykelbanan men även en enstaka backning kan försvaras. Och detta hänger ju på vilken tid hämtningen utförs, hur trafikerad cykelbanan är etc. Men det hänger som jag skrev tidigare på att alla parter är lösningsfokuserade.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går att komma åt sophuset genom att köra in på parkeringen till höger i bild ifall man inte vill ställa sig på körbana eller cykelbana.
Ja precis, och det gör de när de känner för det, mycket bättre plats ju. Har haft 3 uteblivna denna vinter pga detta.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bodde på 6F, två trappor upp i trean, och satt några år som kassör :)
Trevligt förening med bra läge.

Vi hade problem med stolpskott som bodde på andra sidan ringvägen som slängde sina sopor hos oss och i första bästa fack, vilket gjorde att sopgubbarna blev tjuriga.
Så är det fortfarande tyvärr
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
I många kommuner har fastighetsägaren asnvaret för skottning flera meter utanför tomtgränsen. Vilka villkor har ni i er kommun?
Vi har absolut ansvaret, problemet är att när vi skottat så händer det att kommunen bygger upp vallen igen och vi hinner inte åtgärda
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Ja precis, och det gör de när de känner för det, mycket bättre plats ju. Har haft 3 uteblivna denna vinter pga detta.
Har ni ett tömningsschema från kommunen, tänker att man kanske kan se till att någon gör en kontroll innan de kommer. 🤔
 
  • Gilla
zetamamman och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Absolut, jag föredrar i.s.f. ur ett säkerhetsperspektiv att bilen ställer sig på cykelbanan men även en enstaka backning kan försvaras. Och detta hänger ju på vilken tid hämtningen utförs, hur trafikerad cykelbanan är etc. Men det hänger som jag skrev tidigare på att alla parter är lösningsfokuserade.
Cykelbanan var på min tid ganska vältrafikerad, det gällde att vara försiktig när man skulle köra ut.
Så det är väl inte det bästa stället att ställa en sopbil.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har ni ett tömningsschema från kommunen, tänker att man kanske kan se till att någon gör en kontroll innan de kommer. 🤔
Ja 2 av de 3 uteblivna i år har vi gjort precis så, innan man drar till jobbet, men så har kommunen ploget efter det och före tömning. moment 22
 
E Ekliptikan skrev:
Ja 2 av de 3 uteblivna i år har vi gjort precis så, innan man drar till jobbet, men så har kommunen ploget efter det och före tömning. moment 22
Jag hade nog ställt frågan till kommunen hur de vill lägga upp det...
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade nog ställt frågan till kommunen hur de vill lägga upp det...
Det är gjort. Skrev det dock i affekt så jag vet inte hur det kommer mottas....
 
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Cykelbanan var på min tid ganska vältrafikerad, det gällde att vara försiktig när man skulle köra ut.
Så det är väl inte det bästa stället att ställa en sopbil.
Cyklar man in i en stillastående sopbil är man en sopa helt enkelt och då får följa med sopbilen dit sopor hör hemma 😉
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Ja precis, och det gör de när de känner för det, mycket bättre plats ju. Har haft 3 uteblivna denna vinter pga detta.
Att de får betalt för extratömning kan ju göra att de inte känner för det.
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
C
E Ekliptikan skrev:
Vi har absolut ansvaret, problemet är att när vi skottat så händer det att kommunen bygger upp vallen igen och vi hinner inte åtgärda
Ja, det är otroligt fräckt att skotta upp snön på fastighetsägarnas "ansvarsområde" och förvänta sig att de skall transportera bort den. Har aldrig begripit mig på det systemet...
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
Skotta bort snön, det tar 5-10 min så är problemet löst. Jag får göra motsvarande för att posten ska komma fram till postlådan när det lagts plogvall, bara att fixa. Ser det som fastighetsägarens ansvar att göra det och även utifrån kommunens regelverk. Frågan finns i andra trådar gällande snöröjning utanför egen fastighet, trottoar, osv.
Men kontrollera vad kommunen har för anvisningar/regler gällande snöröjning utanför er fastighet.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.