14 653 läst ·
93 svar
15k läst
93 svar
"Omöjligt" att få tag på en elektriker för uppdrag för närvarande?
Sida 1 av 7
Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...
Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?
Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?
Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Det är för att alla vill ha gjort jobben innan årsskiftet pga. just ROT’en. Det har redan varit svårt tidigare att hitta bra hantverkare inom rimlig tid, nu är det svårare även när klåparna till och med är långt bokade.B bixt skrev:Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Det kan vara en fördel om du hittar någon riktigt lokal elfirma, typ inom några kvarter.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
En vanlig åkomma bland alla typer av hantverkare. Ingen har ballar att säga: Nä, tyvärr kommer vi inte att göra jobbet, och dessutom är det ett för litet jobb.
Som tur är gör jag alla eljobb själv, även om jag vet att det är förbjudet.
Som tur är gör jag alla eljobb själv, även om jag vet att det är förbjudet.
vilken kommun bor du i?B bixt skrev:Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...
Jobbet är förmodligen för litet. Eller så är det nåt annat du säger som avskräcker.
Håller med om att många hantverkare är helt tappade när det gäller kommunikation och inte kan säga "Tack men du får leta vidare, det här jobbet är för litet för oss".
Håller med om att många hantverkare är helt tappade när det gäller kommunikation och inte kan säga "Tack men du får leta vidare, det här jobbet är för litet för oss".
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Fråga grannar, arbetskamrater osv. om de har någon elektriker som de känner.B bixt skrev:Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...
Hur ska någon kunna veta vem som gjort elarbetet ifall det skulle granskas?T Thomas_Blekinge skrev:
Elektrikerna tar hellre större jobb där de får jobba under en längre tid och fakturera löpande. Ett mindre jobb med att byta lite dimmers, sätta några nya elluttag osv kan de möjligen göra om de har extrem jobbtorka. Annars är de inte värt de för dem.
Lägg ut uppdraget på offerta.se istället tex och se om någon nappar. Då kommer de som har tid att kontakta dig för att dryga ut arbetsveckan.
Lägg ut uppdraget på offerta.se istället tex och se om någon nappar. Då kommer de som har tid att kontakta dig för att dryga ut arbetsveckan.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Njaaa.. det är att gå för långt. Det kan säkert med lite tur bli bra, men det kan också bli ungefär hur dåligt som helst.R Rolle85 skrev:
Har en kollega som först försökte få tag på elektriker via bra byggare. Den fiorma som nappade var heltr nystartad enmansfirma. Som visade sig sakna behörighet. Killen verkade inte ens förstå vad behörighet är...
Samme kollega anlitade en golvläggare via offerta för att lägga parkett i dotterns kök. Det kom två aspackade gubbar som till slut lyckades lägga golvet riktigt OK, men som sagt så berusade att de nästan inte kunde stå upp (och de körde bil...).
Husägare
· Stockholms län
· 400 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Uppenbarligen kan en obehörig elfirma komma via bra byggare. Nu är det några år sedan.R Rolle85 skrev:
ROT innan årsskiftet är absolut bidragande faktor. Men jag skulle tipsa om att söka i lokala Facebook-gruppen, brukar vara någon likasinnad som redan efterfrågat lokala elektriker med gott renommé, annars kan du bli den första. Den vägen går jag nästan alltid när jag skall ha tag i en hantverkare.B bixt skrev:Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...