Om inte föreningen är ekonomiskt pressad finns ju väldigt liten anledning att sälja en latent tillgång i nuläget.

De kan mycket väl tro att ränteläget förändras och att priserna stiger igen, så varför sälja den nu om man inte måste?

• Gilla
minimunk och 4 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Nej självfallet är det så. Men återigen, de borde tjäna pengar på det och varför vill de inte göra det, är min undran.
Det självklara svaret måste ju vara att de tror att du så småningom flyttar utan ersättning och då tjänar de ännu mer på det… vem blinkar först?

Jag saknar lite bakgrund; ville/kunde du inte vara med på ombildningen till Brf? Hur fick du annars ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i en Brf?

Mvh

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
C
E evy.87 skrev:
de hade kunnat komma med ett motbud. Vad hindrar dem från att göra det?
Rent förhandlingstekniskt tänker jag att ett uteblivet motbud antingen innebär att motparten inte vill göra affär alls, eller att man känner att man står alltför långt ifrån varandra för att vidare förhandling skall vara intressant.

Inte börjar du snacka pris med någon som bjuder 500 spänn för din bil om du tycker den är värd minst 50 000. Då tar du det snarare som en förolämpning än ett seriöst affärsförslag. Typ så.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E evy.87 skrev:
Du skulle som förening tacka nej till flera miljoner menar du? Jag ser inte logiken i det men jag har förvisso begränsade kunskaper i hur det fungerar med bostadsrättsföreningars ekonomi dessvärre.
För de tackar inte nej till flera miljoner, för ”miljonerna har de redan”. Troligtvis betalar du en hyra som täcker föreningens kostnader och således gör de ingen ekonomisk förlust.

Det du kan kika efter i deras årsredovisning är om det står någonstans att ”brfen har tre lägenheter värderade till xx kr”.

Så det är inte säkert att man kan utlösa exakt hur mycket lån de har på just din lägenhet, men tittar du hur stora lån de har totalt så kan man ändå göra en uppskattning hur läget är. Ombildades föreningen nyligen?

• Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart föreningen tjänar på det. Det är många BRF:er som gjort sig mer eller mindre skuldfria genom att ombilda och sälja hyresrätter. Även på pappret är hyresrätterna troligen inte värderade till marknadsvärdet.
Skulle du kunna mer tekniskt / ekonomiskt redogöra för hur det går till? Vore väldigt intressant att ta del av.

Kilrain Kilrain skrev:
Om inte föreningen är ekonomiskt pressad finns ju väldigt liten anledning att sälja en latent tillgång i nuläget.

De kan mycket väl tro att ränteläget förändras och att priserna stiger igen, så varför sälja den nu om man inte måste?
De är ekonomiskt pressade men jag köper att de vill vänta in ett bättre ränte- samt prisläge.

D rob_t_j72 skrev:
Det självklara svaret måste ju vara att de tror att du så småningom flyttar utan ersättning och då tjänar de ännu mer på det… vem blinkar först?

Jag saknar lite bakgrund; ville/kunde du inte vara med på ombildningen till Brf? Hur fick du annars ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i en Brf?

Mvh
Vilket aldrig kommer att ske. Isåfall byter jag lägenheten till något annat. Så pga / tack vare mig kommer de inte tjäna något på så sätt iaf.

Jag kan inte gå in på det för detaljerat eftersom jag då riskerar att avslöja mig, men allt är i sin ordning så att säga. Nej precis, jag eller personen som bodde i lägenheten då kunde inte vara med på ombildningen.

• Gilla
AWJJ och 1 till
  • Laddar…
E evy.87 skrev:
Du skulle som förening tacka nej till flera miljoner menar du? Jag ser inte logiken i det men jag har förvisso begränsade kunskaper i hur det fungerar med bostadsrättsföreningars ekonomi dessvärre.
Uppenbarligen är det ju du som vill flytta. Då förlorar de bara på att betala dig. De miljoner du pratar om finns ju kvar som en tillgång.

• Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rent förhandlingstekniskt tänker jag att ett uteblivet motbud antingen innebär att motparten inte vill göra affär alls, eller att man känner att man står alltför långt ifrån varandra för att vidare förhandling skall vara intressant.

Inte börjar du snacka pris med någon som bjuder 500 spänn för din bil om du tycker den är värd minst 50 000. Då tar du det snarare som en förolämpning än ett seriöst affärsförslag. Typ så.
Men så illa var det ju verkligen inte. Fullt rimligt att utgå ifrån anser jag. Som @Nötegårdsgubben också instämde i ovan. Samt även Hyresgästföreningen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
För de tackar inte nej till flera miljoner, för ”miljonerna har de redan”. Troligtvis betalar du en hyra som täcker föreningens kostnader och således gör de ingen ekonomisk förlust.

Det du kan kika efter i deras årsredovisning är om det står någonstans att ”brfen har tre lägenheter värderade till xx kr”.

Så det är inte säkert att man kan utlösa exakt hur mycket lån de har på just din lägenhet, men tittar du hur stora lån de har totalt så kan man ändå göra en uppskattning hur läget är. Ombildades föreningen nyligen?
Tack ska göra det och återkomma ikväll.
Nej det var över 10 år sedan.

D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är det ju du som vill flytta. Då förlorar de bara på att betala dig. De miljoner du pratar om finns ju kvar som en tillgång.
Du får utveckla detta så att jag förstår. Jag har inte läst ekonomi. Men annat på universitetet, vilket dock tyvärr inte hjälper mig i det här fallet.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:

Är det nyckeltalet "Lån/m2 bostadsrättsyta" du är ute efter? Något som detta hittar jag inte "Brfen har tre lägenheter värderade till xx kr”.

Är din lägenhet den enda hyreslägenheten i BRFen, och det finns eller kan komma att finnas inkomster från lokaluthyrning, är det för föreningen vettigt att behålla din lägenhet som hyresrätt. Detta eftersom BRFen kan hamna i en situation där man får så mycket hyresintäkter att man kan ha ingen avgift. Man slutar då vara en äkta bostadsrättsförening i skatteperspektiv, och de boende kommer då förmånsbeskattas. För denna beskattning behöver man veta hur förmånen ska värderas, och då är det bra att ha en hyresrätt man kan kontrollera hyran på, så att man kan sätta den väldigt lågt så att förmånen blir liten och skatten för de boende lika så.

Bästa svaret

Nu är bilden rätt så klar gällande förutsättningarna. Fortsatt så är rådet att inte blanda in jurist eller advokat (än). Du måste göra din hemläxa först. Hemläxan består i att försöka hamna i ett informationsövertag gällande ekonomin i att lösa ut dig. Iom att det är en BRF så finns en årsredovisning. Leta rätt på de senaste åren och studera specifikt lånen och räntan. Tanken är att du genom att veta när de lägger om lånen kan ta fram faktiska siffror på deras löpande räntekostnader. Om de löpande tjänar mer på att ha dig (eller annan) som hyresgäst finns inget incitament att bli av med dig.

Som exempel kan vi ta 4Mkr med 2% ränta. Det ger då 80tkr minskade årliga kostnader. Det skall givetvis balanseras mot den hyra du betalar och den avgift föreningen skulle få. Siffror för detta ska man kunna härleda från årsredovisningen.

Jag tror att om man som styrelse får ett väl underbyggt förslag som visar på en ekonomisk lönsamhet så är den mer mottaglig för en vidare diskussion. Att bara få en summa att ta ställning till gör att föreningen måste lägga tid på att reda ut om det är ett bra erbjudande eller ej. Den genomsnittliga styrelsen lär inte orka det och bara säga nej.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Storleksordningen 500 000 kr alltså. Gissar att det är där skon framför allt klämmer...

Jo, det finns ett antal förutsättningar som skall vara uppfyllda, men annars kan hyresnämnden tvinga igenom ett byte.
Jag hittade detta
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...ta hyresrätt,och få tillstånd av hyresnämnden.

Där står det att bostadsrättslägenheter är undantagna från rätten att byta, det nämns även separat att andrahandslägenheter undantas från rätten att byta, så jag tolkar det därför som att det gäller alla hyresrätter som tillhör bostadsrättsföreningar, men jag kan ha fel

• Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.