Nej, jag förstår inte heller varför de tackar nej, men tror att det har lika mycket med psykologi som ekonomi att göra.

Flyttar du ändå och säger upp lägenheten får de hela kakan. Ska de ”offra” den delen av kakan för sig och sina föreningskamrater, i synnerhet som priserna just gått ned eller ska de sitta still i båten – det är inte ett lätt beslut att fatta.

• Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
C
E evy.87 skrev:
Jag förstår inte varför de tackade nej förutom att bostadsmarknaden just då hade gått ner kraftigt. Oavsett, de skulle ju ändå tjänat/tjäna på det.
Är det så att du vill ha en alltför stor del av kakan? Handlar det om stora belopp hade jag också dragit öronen åt min även om det i slutänden skulle vara en plusaffär för föreningen.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
De kanske hoppas på att TS självmant flyttar av yttre omständigheter. Beroende på storlek på lägenhet och ålder på TS kan det ju kännas rimligt att lägenheten inte är ändamålsenlig inom en snar framtid.
Hahaha ålder på TS, jag är ung och rask så det kan dom se sig i stjärnorna efter. Skulle aldrig bara lämna lägenheten, ett förstahandskontrakt i Stockholm, då är man ju dum på riktigt.

Dessutom, då skulle jag ju bli bostadslös om jag bara lämnar lägenheten. Förstår inte riktigt hur du tänkte här? Jag kan ju försöka byta lägenheten, men inga för mig intressanta objekt finns just nu och dessutom vill jag hellre köpa något och ta mig in på den marknaden.

Redigerat:
K Kane skrev:
Varför behöver du en jurist? En slipad förhandlare för att få max för hyresrätten är vad du skall ha.
Skatt blir det på beloppet tydligen, [länk]
Var hittar man en slipad förhandlare?
Jag är medveten om att det blir skatt på beloppet, jag har som sagt läst på så det behöver du inte upplysa mig om.

C cpalm skrev:
Är det så att du vill ha en alltför stor del av kakan? Handlar det om stora belopp hade jag också dragit öronen åt min även om det i slutänden skulle vara en plusaffär för föreningen.
Jag gav förslaget 15% på köpeskillingen.
Tycker jag var och är en rimlig summa, motsvarar en kontantinsats. Men det är ju en förhandlingsfråga, de hade ju kunnat komma med ett motbud på tex 10%. Men det gjorde de inte, de sa blankt nej.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag förstår inte heller varför de tackar nej, men tror att det har lika mycket med psykologi som ekonomi att göra.

Flyttar du ändå och säger upp lägenheten får de hela kakan. Ska de ”offra” den delen av kakan för sig och sina föreningskamrater, i synnerhet som priserna just gått ned eller ska de sitta still i båten – det är inte ett lätt beslut att fatta.
Kommer aldrig flytta och bara lämna lägenheten, det gör ju ingen normalt funtad person. Dessutom är jag inte så priviligerad som många andra här verkar vara, jag vill ju få till det här så jag får tillgång till en kontantinsats och kan köpa något som jag har råd med. Jag har inte det idag och skulle heller inte, med min inkomst, få ta lån på 3-4 mkr.

De skulle ju tjäna ekonomiskt på det oavsett, vilket väl är det enda DE bryr sig om, så förstår inte varför de inte vill. Men det är nog som du skriver, det handlar om någon psykologisk spärr. En annan har också varit inne på det som jag har diskuterat detta med.

Jag är medlem i Hyresgästföreningen ja och har diskuterat med dem (deras chefsjurist i mitt område).

Redigerat:
E evy.87 skrev:
Tycker jag var och är en rimlig summa, motsvarar en kontantinsats.
Hur har du kommit fram till rimligheten?

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Finns väl ingen rättighet att byta hyresrätt, så föreningen lär ju sluta med uthyrning direkt du flyttar?
Och är du ung och rask så är det väl troligt att du träffar någon och vill bilda familj inom 5-10 år. Är det då en liten lägenhet så kanske föreningen tycker det är bättre att vänta ut dig

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur har du kommit fram till rimligheten?
Efter att ha läst vad andra fått i liknande situation, men då de blivit erbjudna evakueringsersättning initierat av hyresvärden. Samt att 15% motsvarar vad man hos banken måste ha i kontantinsats. Nu skulle ju något jag själv har råd med inte motsvara de 15% som jag eventuellt skulle få i evakueringsersättning för denna lgh, men det ska ju skattas på den summan också. Men det är såklart en förhandlingsfråga. BRF:en kunde ju ha kommit med ett motbud om de bedömde att 15% var för högt. Enligt Hyresgästföreningen är det en förhandlingsfråga där många variabler kan spela in. Man måste ju samtidigt börja någonstans.

C
E evy.87 skrev:
Storleksordningen 500 000 kr alltså. Gissar att det är där skon framför allt klämmer...

A ajn82 skrev:
Finns väl ingen rättighet att byta hyresrätt
Jo, det finns ett antal förutsättningar som skall vara uppfyllda, men annars kan hyresnämnden tvinga igenom ett byte.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E evy.87 skrev:
Tycker jag var och är en rimlig summa, motsvarar en kontantinsats. Men det är ju en förhandlingsfråga, de hade ju kunnat komma med ett motbud på tex 10%. Men det gjorde de inte, de sa blankt nej.
Vänta nu. Du har alltså föreslagit för din BRF du hyr av att de ska betala dig i runda slängar 500 tkr för att flytta så de kan sälja lägenheten?

Alltså först och främst, föreningen tjänar inget på det. Lägenhetens värde borde redan ingå i föreningens bokföring som en tillgång, det enda som händer är att tillgången ändras till kontanter (som man eventuellt kan lösa lån för tex).

Hade jag suttit i styrelsen hade jag på sin höjd erbjudit att betala flyttkartongerna. Det hade varit ett generöst erbjudande.

• Gilla
lakman och 21 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Finns väl ingen rättighet att byta hyresrätt, så föreningen lär ju sluta med uthyrning direkt du flyttar?
Och är du ung och rask så är det väl troligt att du träffar någon och vill bilda familj inom 5-10 år. Är det då en liten lägenhet så kanske föreningen tycker det är bättre att vänta ut dig
Du ska sluta göra antaganden som du inte har någon grund för eller vet något om. Alla vill inte bilda familj. Det kommer aldrig att ske att jag bara lämnar lägenheten, läs igen och försök förstå, men det kanske är utanför din förståelsehorisont. Det är inte en etta på 25 kvm så mycket kan jag säga.

Man har visst rätt att byta hyreslägenhet så länge man uppfyller de ekonomiska kraven som den nya hyresvärden ställer. Sluta kommentera när du ändå inte har något konstruktivt och vettigt att komma med.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vänta nu. Du har alltså föreslagit för din BRF du hyr av att de ska betala dig i runda slängar 500 tkr för att flytta så de kan sälja lägenheten?

Alltså först och främst, föreningen tjänar inget på det. Lägenhetens värde borde redan ingå i föreningens bokföring som en tillgång, det enda som händer är att tillgången ändras till kontanter (som man eventuellt kan lösa lån för tex).

Hade jag suttit i styrelsen hade jag på sin höjd erbjudit att betala flyttkartongerna. Det hade varit ett generöst erbjudande.
Förutsatt att du vet vad du pratar om, utveckla varför föreningen inte skulle tjäna på det. Jag tvivlar starkt på ditt resonemang.

C cpalm skrev:
Storleksordningen 500 000 kr alltså. Gissar att det är där skon framför allt klämmer...

Jo, det finns ett antal förutsättningar som skall vara uppfyllda, men annars kan hyresnämnden tvinga igenom ett byte.
1. De kan komma med ett motbud.
2. Precis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.