89 152 läst ·
238 svar
89k läst
238 svar
Grannen har tagit bort vårt staket utan vår tillåtelse
20-30 meter är inte omöjligt om man har lite otur. 1 m är inte omöjligt om man har lite tur. Allt beror på tillfälligheter mör det gäller GPS i mobilen. Svårt dock att veta noggrannheten i mobilen för tillfället och den är därför inte tillförlitlig l man behöver hög noggrannhet.MrJay skrev:
Har aldrig påstått att du kan lita på mobilens GPS när du skall ta ut punkter om du behöver cm noggrannhet men en GPS i mobilen levererar en position på +-5m utan AGPS (jobbar som utvecklare och har i flera projekt jobbat med positionering så har stor erfarenhet av det). Att påstå 20-30m är rena påhitt utan någon verklighetsförankring, tyvärr.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Möjligt att du har en kunskap som gör att du är bättre på att ta ut GPS med hjälp av mobilens GPS, att kunna se och avgöra sannolikheten om just den mobilens GPS är hyfsat rätt. Du vet ju förmodligen också att det är många faktorer och parametrar att ta hänsyn till.MrJay skrev:
Har aldrig påstått att du kan lita på mobilens GPS när du skall ta ut punkter om du behöver cm noggrannhet men en GPS i mobilen levererar en position på +-5m utan AGPS (jobbar som utvecklare och har i flera projekt jobbat med positionering så har stor erfarenhet av det). Att påstå 20-30m är rena påhitt utan någon verklighetsförankring, tyvärr.
Jag går bara på vad Lantmäteriet och markentreprenören säger, har ingen anledning att misstro dessa heller då de lämnar samstämmiga uppgifter och arbetar dagligen med detta. Sen spelar det ingen roll i detta fall, resultatet är detsamma, du kan inte mäta ut rätt tomtgränser med hjälp av mobilers GPS hur skicklig du än är.
Du låter övertygande, men jag tror knappast att du vet mer om vanliga GPS:er än vad Garmin gör. Med en vanlig GPS kan du aldrig räkna med en bättre noggrannhet än 15 meter. Med en GPS i mobilen lär det vara ännu sämre.MrJay skrev:
Den informationen du länkar till verkar vara lite outdated. Såklart att jag inte har en hel koncerns samlade kunskap men vet mycket väl vilka fältdata vi fick från våra lurar vid tester. Jag kan också länka in lite artiklar hit och dit om du vill?Nissens skrev:
Min erfarenhet är också att felet ligger på max 5 meter om man låter GPS'en mäta ett tag så den har fått kontakt med tillräckligt många satelliter och har en uppdaterad kalender. A-GPS kortar ner uppstartstiden.
Det finns ju tre st system som snurrar runt jorden. Jag har i andra sammanhang jämfört system som använder både 2 och alla tre och det gör stor skillnad. Sen om det ger en exakt positionering eller bara en repeterbarhet vet jag inte men 25cm skillnad i position märks.Nissens skrev:
allt är fö helt ointressant då Lantmäteriet och fristående mätfirmor använder sig av samma utrustning och får samma konsekventa resultat. Och där är det kanske 1-4cm nogrannhet i normalfallet. Jag har motmätt sån GPS med totalstation från fasta referenspunkter och man hamnar inom footprint på utsättningspinnen.
Egentligen ytterligare några men vi har troligen inte så stor nytta av den japanska, de tre indiska och de kinesiska här.F fsn skrev:Det finns ju tre st system som snurrar runt jorden. Jag har i andra sammanhang jämfört system som använder både 2 och alla tre och det gör stor skillnad. Sen om det ger en exakt positionering eller bara en repeterbarhet vet jag inte men 25cm skillnad i position märks.
allt är fö helt ointressant då Lantmäteriet och fristående mätfirmor använder sig av samma utrustning och får samma konsekventa resultat. Och där är det kanske 1-4cm nogrannhet i normalfallet. Jag har motmätt sån GPS med totalstation från fasta referenspunkter och man hamnar inom footprint på utsättningspinnen.
Krasst sett är alla system GPS, globala positioneringssystem. Korrekta namnet på det amerikanska är Navstar GPS. Kombinerar man flera system så heter det GNSS vilket alla moderna mottagare för mätning använder sig av. Senaste modellerna kombinerar så systemen används som ett istället för medelvärdet mellan systemen. Ger riktigt bra fix även i skogen.
Japp men när Garmin pratar om nogrannhet på 10-25 meter eller vad som nämndes längre upp så kan det hända att det är baserat på gamla uppgifter. Det jag har haft samtidigt är Navstar, Galileo och Glonass och nogrannheten (eller om man kanske skall kalla det repeterbarhet?) ökar markant när man går från ett till två system och ytterligare när man går till tre. Detta var som sagt inte mätning för utsättning. Men min erfarenhet är att utsättning med GPS är exakt så det räcker, jag slutade jobba med sådant innan GPS gjorde sitt intåg men har jobbat mycket med utsättning med totalstation i början av 90-talet.Utsättaren skrev:
Egentligen ytterligare några men vi har troligen inte så stor nytta av den japanska, de tre indiska och de kinesiska här.
Krasst sett är alla system GPS, globala positioneringssystem. Korrekta namnet på det amerikanska är Navstar GPS. Kombinerar man flera system så heter det GNSS vilket alla moderna mottagare för mätning använder sig av. Senaste modellerna kombinerar så systemen används som ett istället för medelvärdet mellan systemen. Ger riktigt bra fix även i skogen.
Bästa svaret
Det är förvisso inte trådens huvudämne, men eftersom det gissats så mycket om noggrannheter för GPS mm så kan ett förtydligande kanske vara på sin plats (radera denna post om den är ointressant).
Utsättaren har beskrivit bra tidigare, men om vi börjar från början.
Om man är osäker på en gränspunkt så kan den fastställas av Lantmäteriet, och blir då juridiskt hållbar. De slår ofta ner ett gränsrör!
Fanns det tidigare utrett var gränspunkten var, och men en angiven noggrannhet på dess koordinater på det minsta medelfelet man anger (1-5 cm), så kommer det nya gränsröret placeras ut med den noggrannheten.
Är det inte utrett var gränsen är, så krävs en utredning, vilket kan ta mycket tid och vara mycket kostsam. Den punkt som därefter markeras ut (nytt gränsrör) får då en juridisk verkan, och placeras ut med noggrannheten 1-5 cm. Ev kan man hitta gammal gränsmarkering i samband med detta och om man då beslutar att den är giltlig så mäts den in. Också med samma noggrannhet (1-5 cm).
En mätkonsult går till väga på i princip samma sätt, MEN med den enda skillnaden att man inte slår ner gränsrör utan markerar med träkäppar, och att de INTE är juridiskt bindande.
Noggrannheten är dock densamma eftersom man använder samma typ av utrustning som Lantmäteriet. Dvs en GNSS utrustning (ofta kallad GPS), med korrigering via nätverks-RTK. Inget hokus pokus, utan en tjänst öppen för alla mot ersättning och som använder sig av permanenta referensstationer med kända positioner.
Det är heller inga stora maskiner som krävs, utan en antenn, en stång och en handenhet.
GLÖM allt om 10-15 meter, påslagna störsignaler eller inte. Det är inte relevant i de här sammanhangen.
Ovan beskrivet tillvägagångssätt är det absolut vanligaste idag. Det finns tillfällen man måste använda annan teknik, men det hör till undantagen.
En seriös utsättare som gör en gränsutvisning sätter ut käppen inom någon cm från dess hos lantmäteriet angivna koordinater med samma noggrannhet som Lantmäteriet själva. OM koordinaterna hos Lantmäteriet har låg kvalitet så blir utvisningen densamma. (Klassiska skit in - skit ut). Det neda sättet att komma tillrätta med det då är att Lantmäteriet gör en fastighetsbestämning. Lantmäterit kan om inga tveksamheter råder om gränsen, dv som man har bra kvalitet på koordinaterna från början , göra en "Särskild gränsutmärkning". Då blir det som sagt en juridiskt giltig punkt.
Ursäkte långt off topic svar, men det kanske kan bidra till lite ökad kunskap.
Om man är osäker på en gränspunkt så kan den fastställas av Lantmäteriet, och blir då juridiskt hållbar. De slår ofta ner ett gränsrör!
Fanns det tidigare utrett var gränspunkten var, och men en angiven noggrannhet på dess koordinater på det minsta medelfelet man anger (1-5 cm), så kommer det nya gränsröret placeras ut med den noggrannheten.
Är det inte utrett var gränsen är, så krävs en utredning, vilket kan ta mycket tid och vara mycket kostsam. Den punkt som därefter markeras ut (nytt gränsrör) får då en juridisk verkan, och placeras ut med noggrannheten 1-5 cm. Ev kan man hitta gammal gränsmarkering i samband med detta och om man då beslutar att den är giltlig så mäts den in. Också med samma noggrannhet (1-5 cm).
En mätkonsult går till väga på i princip samma sätt, MEN med den enda skillnaden att man inte slår ner gränsrör utan markerar med träkäppar, och att de INTE är juridiskt bindande.
Noggrannheten är dock densamma eftersom man använder samma typ av utrustning som Lantmäteriet. Dvs en GNSS utrustning (ofta kallad GPS), med korrigering via nätverks-RTK. Inget hokus pokus, utan en tjänst öppen för alla mot ersättning och som använder sig av permanenta referensstationer med kända positioner.
Det är heller inga stora maskiner som krävs, utan en antenn, en stång och en handenhet.
GLÖM allt om 10-15 meter, påslagna störsignaler eller inte. Det är inte relevant i de här sammanhangen.
Ovan beskrivet tillvägagångssätt är det absolut vanligaste idag. Det finns tillfällen man måste använda annan teknik, men det hör till undantagen.
En seriös utsättare som gör en gränsutvisning sätter ut käppen inom någon cm från dess hos lantmäteriet angivna koordinater med samma noggrannhet som Lantmäteriet själva. OM koordinaterna hos Lantmäteriet har låg kvalitet så blir utvisningen densamma. (Klassiska skit in - skit ut). Det neda sättet att komma tillrätta med det då är att Lantmäteriet gör en fastighetsbestämning. Lantmäterit kan om inga tveksamheter råder om gränsen, dv som man har bra kvalitet på koordinaterna från början , göra en "Särskild gränsutmärkning". Då blir det som sagt en juridiskt giltig punkt.
Generellt så har de "professionella" utmätningarna en rätt bra noggranhet.S senap skrev:Grannens mobilkarta var vid första tillfållet då han bad min särbo ta bort staketet. Firman var ett par dagar EFTER han tog ned staketet. Mobilkartan och firman har alltså inget samband.
Firman hade samarbete med lantmäteriet och det är uppenbart att de inte hade någon "standard-GPS-utrustning" med 10 -15 meters onogrannhet som några har diskuterat ovan. Firman använde säkert en någon typ av differentiell GPS, dvs man har en inmätt punkt där en GPS-mottagare är monterad ihop med annan utrustning. GPS-systemet säger då att denna punkt skall ha vissa kooordinater men detta konstaterar utrustningen att det är fel. Utrustningen beräknar då skillnaden mellan "facit" (den inmätta punkten) och det värde som vårt vanliga GPS-system levererar. Skillnaden (felet) skickas då ut lokalt med någon typ av kommunikation. Undersökningar visar att felet är ungefär lika stort i närområdet (vilket är poängen med differentiell GPS). Om man har en proffsmätare som har access och kan tyda denna utskickade felsignal så kan man korrigera den vår vanliga (normalt felaktiga) GPSsignal och därmed få en radikalt bättre noggranhet på sin mätning. Vad systemet heter som lantmäteriet använder vet jag inte men jag har koll på GPS-systemet och motsvarande system som har använts inom sjöfarten under många år. Där skickade man ut felsignalen på FM-bandet så båtar kunde navigera med hög noggrahet i t.ex. hamnar. Jag har varit ute i en kasunfyr och själv sett FM-sändaren.
Eftersom firman samarbetar med Lantmäteriverket kan man utgår från att de använder differentiell GPS (som antagligen lantmäteriet kallar något annat) och då har vi rätt bra noggranhet på mätningen. Tillsammans med att vi var hemma och har dokumenterat pinnarnas placering mot fasta punkter med foto och tumstock så kan vi utgå från att gränspåvisningen är relativt ok. (Problemet är att gränsrör inte hittats, troligen beroende på att tomterna har fyllts upp med flera meter fyllningsmassor.)
Jag känner mig alltså rätt säker på att staketet verkligen står fel. Att låta Lantmteriet utföra en riktig gränsutsättning kan ju kanske kosta 20 000 kr - 30 000 kr, dvs betydligt mer per fastighetsägare än vad vad ett nytt staket kostar så det känns mindre aktuellt, speciellt med tanke på att vi ändå har som mål att få någon typ av lösning efter att först ha satt ned foten och markerat att det var fel att klippa ned vårt staket. För oss har de ynka centimeterna av tomten ingen större betydelse.
En god vänn jobbar som utsättare på ett större byggföretag och var skyldig mig lite gentjänster när jag skulle sätta upp stängsel åt jycken.
Mitt önskemål var att få lite hjälp att få det "rätt" vid baksidan där vi har lite träd och buskage ivägen, så det var lite knepigt att bara dra en rak lina mellan gräns-rören.
I ett annat hörn hade vi inget gränsrör, något som jag tänkte var bortgrävt eller liknande då det är precis i en slänt mellan mig och grannen. En gräns som vi inte har minsta problem med, och där det dessutom var enkelt att sätta upp staketet.
Han passade på att markera upp den gränsen också, så att jag lätt kunde slå ner stolparna i en rak linje. Sedan ville han sätta ut en markering för var gränsröret borde sitta. Men det gick inte så bra, då stopfoten han slog i stannade efter 2dm, då den träffade det ursprungliga gränsröret.
Så, för att gå vidare i diskussionen. Ingen av de inblandade parterna bestrider att gränsen går där den går och ingen v de inblandade bestrider att TS/Särbo äger/ägde staketet.
Kan vi släppa det nu och försöka vara konstruktiva?!?
Mycket bra och informativt svar!F Fummel skrev:Det är förvisso inte trådens huvudämne, men eftersom det gissats så mycket om noggrannheter för GPS mm så kan ett förtydligande kanske vara på sin plats (radera denna post om den är ointressant).
Jag var själv inne på samma linje i min kommentar om differentiell GPS ovan. Det blev tyvärr lite konstig debatt ovan där man diskuterar helt andra GPS-applikationer än vad lantmäteri och professionella mätkonsulter använder.
Med tanke på
a) Man kan utgå från att mätkonsulten har professionell utrustning för att kunna utföra en "gränsutvisning"
b) Det är i sammanhanget orimliga kostnader för en "särskild gränsutmärkning" eller "fastighetsbestämning" som sker genom en "lantmäteriförrättning".
så kommer vi inte att strida för att gränsutvisningen är fel utan kommer att acceptera mätkonsultens träkäppar (som jag har dokumenterat med foto/tumstock mot fasta punkter omedelbart efter att de blev utsatta).
Med detta som bakgrund skulle jag vara tacksam om vi kan lägga hela GPS-diskussionen bakom oss i och med detta klargörande inlägg.
Man bör då komma ihåg att grannen inför två vittnen (varav ett "riktigt externt" som var representant för staketfirman som mätte upp och gav offert på nytt staket) hävdar att det är vårt staket, dvs ägandefrågan till staketet är rätt klar. Jag skulle därför vara tacksam om vi kan lägga diskussionen bakom oss, huruvida staketet ingick i köpet då min särbo köpte fastigheten för flera år sedan. Eftersom grannen hävdar att det är vårt staket och att det olagligt står på hans tomt så är det ju inte så mycket att diskutera i ägandefrågan.
Jag önskar att kommande kommentarer fokuserar på
- grannens rätta att ta bort staketet utan att ge skälig tid för oss att flytta det
- att staketet stod olagligt (?) mellan 7 cm och 35 cm i på hans tomtmark och vilka konskvenser detta kan innebära för oss
- grannens rätt att förstöra staketet när han tog bort det.
- förslag på lösningar
Tack för alla synpunkter.
Redigerat: