34 958 läst ·
869 svar
35k läst
869 svar
Prismodell hantverkare
De kräver ockerpriser.
Skicka ett mess o fråga dem om skäligheten i deras debitering.
Betala inte utan skriv:
Bestrides pga överdebitering/icke överenkommen debiterin av materiel, då du förväntar dig maknadspriser...
Skicka ett mess o fråga dem om skäligheten i deras debitering.
Betala inte utan skriv:
Bestrides pga överdebitering/icke överenkommen debiterin av materiel, då du förväntar dig maknadspriser...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 976 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 976 inlägg
Jag har satt ut pris för samtliga saker från fakturan utom "Fäst och isolermaterial" från fakturan och från elbutik, båda inklusive moms
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820001): fakturapris: 471 kr, Elbutik: 114 kr
Schneider Exxact kopplingsdosa (Artnr:1438249): fakturapris: 128 kr, Elbutik: 35 kr
Draka EXQ-Pure 3G1,5 100 m (Artnr: 0445602): fakturapris: 288 kr (9 m), Elbutik: 119 kr (9 m)
Scheider Exxact 2-vägsuttag (Artnr: 1820296): fakturapris: 397 kr, Elbutik: 90 kr
Automatsäkring C10A 1-pol Häger 6k (Artnr: 2106502): fakturapris: 199 kr, Elbutik: 54 kr
Draka FQ Twin-Pure 3G1,5 (Artnr: 0442047): fakturapris: 406 kr (13 m), Elbutik: 232 kr (13 m)
Draka FQ Pure 2,5 (Artnr: 0435382): fakturapris: 200 kr (13 m), Elbutik: 86 kr (13 m)
Schneider Exxact Klokit (Artnr: 1820701): fakturapris: 474 kr (12 st), Elbutik: 114 kr (12 st)
Schneider Exxact strömställare (Artnr:1820316): fakturapris: 420 kr, Elbutik: 107 kr
Schneider Exxact Primo Ram (Artnr:1822151): fakturapris: 210 kr, Elbutik: 43 kr
Schneider Exxact Primo Ram 2f (Artnr:1822352): fakturapris: 328 kr, Elbutik: 70 kr
Schneider Exxact Hörnbox (Artnr:1820986): fakturapris: 638 kr, Elbutik: 129 kr
Schneider Exxact Vägguttag trevägs (Artnr:1820430): fakturapris: 949 kr, Elbutik: 218 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820002): fakturapris: 901 kr, Elbutik: 196 kr
Totalt: fakturapris: 6009 kr Elbutik: 1607 kr
Ett överpris på 4402 kr eller 274%. Nu kan elfirman ha sämre inköpspriser, så jag hade föreslagit att betala 2000 kr för materialet, då har ändå elfirman fått en marginal på 15-25% skulle jag tro.
Jag skulle bestrida fakturan och betala timmarna (om de är ok) och 200 kronor för materialet. Vill de ha mer får de dra det till tingsrätten och bevisa varför deras priser är rimliga och då har du underlaget här.
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820001): fakturapris: 471 kr, Elbutik: 114 kr
Schneider Exxact kopplingsdosa (Artnr:1438249): fakturapris: 128 kr, Elbutik: 35 kr
Draka EXQ-Pure 3G1,5 100 m (Artnr: 0445602): fakturapris: 288 kr (9 m), Elbutik: 119 kr (9 m)
Scheider Exxact 2-vägsuttag (Artnr: 1820296): fakturapris: 397 kr, Elbutik: 90 kr
Automatsäkring C10A 1-pol Häger 6k (Artnr: 2106502): fakturapris: 199 kr, Elbutik: 54 kr
Draka FQ Twin-Pure 3G1,5 (Artnr: 0442047): fakturapris: 406 kr (13 m), Elbutik: 232 kr (13 m)
Draka FQ Pure 2,5 (Artnr: 0435382): fakturapris: 200 kr (13 m), Elbutik: 86 kr (13 m)
Schneider Exxact Klokit (Artnr: 1820701): fakturapris: 474 kr (12 st), Elbutik: 114 kr (12 st)
Schneider Exxact strömställare (Artnr:1820316): fakturapris: 420 kr, Elbutik: 107 kr
Schneider Exxact Primo Ram (Artnr:1822151): fakturapris: 210 kr, Elbutik: 43 kr
Schneider Exxact Primo Ram 2f (Artnr:1822352): fakturapris: 328 kr, Elbutik: 70 kr
Schneider Exxact Hörnbox (Artnr:1820986): fakturapris: 638 kr, Elbutik: 129 kr
Schneider Exxact Vägguttag trevägs (Artnr:1820430): fakturapris: 949 kr, Elbutik: 218 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820002): fakturapris: 901 kr, Elbutik: 196 kr
Totalt: fakturapris: 6009 kr Elbutik: 1607 kr
Ett överpris på 4402 kr eller 274%. Nu kan elfirman ha sämre inköpspriser, så jag hade föreslagit att betala 2000 kr för materialet, då har ändå elfirman fått en marginal på 15-25% skulle jag tro.
Jag skulle bestrida fakturan och betala timmarna (om de är ok) och 200 kronor för materialet. Vill de ha mer får de dra det till tingsrätten och bevisa varför deras priser är rimliga och då har du underlaget här.
Men de måste ju täcka upp för garantin...Fairlane skrev:
Unionen är ovidkommande då SEF är fackförbundet som man bör vara ansluten till. Och det finns visst stöd för 5 min paus per timme. Jag orkar inte rota igenom avtalet nu men så är det. De 5 minuterna gör man ju av med på alla arbetsplatser då man ofta snackar lite med kollegorna, ringer något samtal eller liknande. Så man tar ju aldrig en bestämd paus. Rast och paus är olika sakerS sunqan skrev:Har du?
Svaret är enkelt.
Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.
Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.
Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"
Jag håller med dig i det stora hela men löner enligt kollektivavtalet har nästan ingen. Jag jobbar i en mellanstor stad (Halmstad) och vi ligger runt 5-6k över avtalet i lön. I Stockholm är man närmare 10k över avtalet. I princip de enda som har lön enligt avtal är lärlingar och de som ej än är fullbetalda, men hos oss har även de högre lön än avtalet. Så lönerna är dyrare än vad kollektivavtaletMagnus1968 skrev:
Ett 'normalår' är 251-253 arbetsdagar. x8h / dag så blir det ca 2016h
Minus semester, helger och röda dagar, så brukar ett arbetsår ligga runt 1650h.
Bygg har av någon anledning lyckat att förhandla till sig längre ledighet under sommaren, samt över jul & nyår.
Timlönen för 'bygg' enligt nuvarande avtal är 163,50:-/h + de årliga justeringarna (avtalet löper 2017-2020), så säg ca 172-175:- /h. Till detta kommer arbetsgivaravgiften på 31,42% = 230:-
Samt försäkringar, arbetskläder osv.
Högt räknat 'kostar' an anställd 'byggare' 300:-/h enligt avtal.
Sedan kan det vara brist i vissa regioner..och då drivs priset upp...i bland rejält.
Lägg till bil + verktyg och en timkostnad på 400-450:- kan kännas 'rimlig' tycker jag.
..som jämförelse, så kan jag chartra en lastbil med förare (som kostar 1,5 miljoner) för ca 550:- / h.
Det gör att det blir - orimligt - dyrt att bygga i vissa fall. Ligger du 5-6k över avtalet, så blir det runt +30%. På ett husbygge som det går åt ca 1600-1800h att färdigställa, så blir det lätt 300-400k eller mer...Ramnemark skrev:
Jag håller med dig i det stora hela men löner enligt kollektivavtalet har nästan ingen. Jag jobbar i en mellanstor stad (Halmstad) och vi ligger runt 5-6k över avtalet i lön. I Stockholm är man närmare 10k över avtalet. I princip de enda som har lön enligt avtal är lärlingar och de som ej än är fullbetalda, men hos oss har även de högre lön än avtalet. Så lönerna är dyrare än vad kollektivavtalet![]()
Avtal är ju till för att hållas.
Problemet är när ett marknadssegment blir 'överhettat'. När det sedan kommer en 'avkylning' vägrar många att gå tillbaka till det som grundavtalet säger.
Samt att byggavtalet är ett 'maffiaavtal' om man jämför med t.ex transport eller livs...
Hej.A andersmc skrev:Nu blir det lite förvirrat, särskilt med tanke på att TS inte verkar ha sin bakgrund i Sverige och kanske inte är helt bekant med våra myndigheter.
Av ditt inlägg kan man få intrycket att Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Kronofogden (Kf) är någon slags motparter, och att det är någon slags race om vem som hinner anmäla sitt ärende först. Men så är det inte alls.
Du kan anmäla ditt ärende till ARN fast företaget har lämnat betalningsanmodan till Kf. Företaget kan lämna sitt ärende till Kf fast du har anmält det till ARN. Du kan bestrida dina fakturor utan att lämna ärendet till ARN. ARN kan bara rekommendera en lösning, de kan inte tvinga någon att följa deras beslut. Så företaget kan lämna skulden till Kf även om du har vunnit ärendet.
Den enda som kan avgöra en konflikt med ett tvingade beslut är en domstol.
Vilken soppa allt har blivit och vilken polarisering.
När jag skulle anmäla till ARN och nämnde att elfirman lämnat sitt krav till Kronofogden så sa ARN att ett ärende bara får vara på ett ställe. Om de gjorde rätt eller fel vet jag inte.
Magnus1968 skrev:
Det gör att det blir - orimligt - dyrt att bygga i vissa fall. Ligger du 5-6k över avtalet, så blir det runt +30%. På ett husbygge som det går åt ca 1600-1800h att färdigställa, så blir det lätt 300-400k eller mer...
Avtal är ju till för att hållas.
Problemet är när ett marknadssegment blir 'överhettat'. När det sedan kommer en 'avkylning' vägrar många att gå tillbaka till det som grundavtalet säger.
Samt att byggavtalet är ett 'maffiaavtal' om man jämför med t.ex transport eller livs...
Kollektivavtalet är samma över hela landet. Du tror väll inte på allvar att det är lika dyrt/billigt och bo i hela landet? I elektrikernas fall så är avtalet ett minimum, alltså det finns en garantilön som elektriker på 29 xxx. Resten är en förhandling. Med tanke på vilken kunskap som krävs och vilket ansvar vi har skulle jag påstå att vi borde vara långt mycket bättre betalda än andra hantverkare. Men så är det inte, de flesta andra branscher tjänar mer.
Jag kan inte förstå hur en kontorsråtta tjänar mer än vad hantverkare gör. De knappar lite på en pc och tar rast.
För övrigt har inget företag jag jobbat på, under varken hög eller lågkonjunktur någonsin haft betalt minimumlön.
För att förtydliga, avtalet är en minimum lön, inte en bestämd gemensam lön för alla elektriker i Sverige. Du får gärna säga till IN som är motparten att avtalet ska höjas till vad lönerna ligger på, men jag tror inte du får medhåll
Vad gäller ett husbygge på 1800 timmar så blir inget dyrare, arbetsgivaren vet ju vad han har för kostnader och skulle aldrig lägga ett bud under det. Det känns verkligen som du ser ner på arbetare och att de ska ha en vettig lön. Bättre var det när pöbeln svälte och det var incitamentet för att jobba
Redigerat:
Då är det bättre att betala den del man finner rimlig av fakturan men anpassa materialkostnaden mot vad du finner rimligt t.ex elbutiks priser plus vad du anser är rimligt påslag eller vad du väljer att basera rimligt efter.I Isto skrev:
Resterande belopp diskuteras efter att du redan betalt vad du anser är rimligt.
Kanske inget var rimligt med att du fakturerades överhuvudtaget kanske vissa delar var rimliga.
Redigerat:
Denna diskussionen faller på sin egen orimlighet, "Jag köper de för 1kr och säljer för 2, den procenten lever jag bra på!"
När man är i branschen så är man nog så van att man inte ser hur fel det är med dessa marginalerna, går tills någon/något förändra förutsättningarna, då faller allt men något nytt bättre uppstår. Det händer hela tiden i olika branscher.
När man är i branschen så är man nog så van att man inte ser hur fel det är med dessa marginalerna, går tills någon/något förändra förutsättningarna, då faller allt men något nytt bättre uppstår. Det händer hela tiden i olika branscher.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 335 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 335 inlägg
@djac Instämmer, men kanske Clas Ohlsons nya tjänst "Clas Fixare" kan bli en väckarklocka för vissa, verkar klart intressant för mindre hantverksjobb som man behöver hjälp med .-)
https://www.clasohlson.com/se/clas-fixare
Hade säkert varit ett bättre val för TS ...
https://www.clasohlson.com/se/clas-fixare
Hade säkert varit ett bättre val för TS ...
Så länge det utförs av folk som får utföra det så är det bara att jobba på. Elgiganten fick smäll på fingrarna nyss då de bröt mot ellagenJohn Smith skrev: