T tomsk skrev:
Garanti från elektroskandia ett antal ggr.
Olika uppgörelser vad gäller ersättning för arbete eller bara mtrl

Om man sätter upp mtrl kunden har riskerar man ta på sig garantin fast man inte sålt produkten.
Tex om man hårddrar det så installerar du en tvättmaskin och klipper av proppen för fast inst. Då kan det i teorin bli jobbigt
Belysning. Element.rörelsevakter.tryckknappar data kablar som var felaktiga från irland(schnider)
Så det har blivit en del .just det en mängd hf don. Helgar. Kommer nog komma led framöver då det verkar vara skiftande kvalite
 
S sunqan skrev:
Har du?

Svaret är enkelt.

Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.

Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.

Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"
Edition menar du.
Du kan ju börja med fördelningstiden i ackorden.
Vet att det finns om det vart förhandling skulle jag tagit fram det
 
T tomsk skrev:
Garanti från elektroskandia ett antal ggr.
Olika uppgörelser vad gäller ersättning för arbete eller bara mtrl

Om man sätter upp mtrl kunden har riskerar man ta på sig garantin fast man inte sålt produkten.
Tex om man hårddrar det så installerar du en tvättmaskin och klipper av proppen för fast inst. Då kan det i teorin bli jobbigt
Det är upp till den som gör installationen att hålla reda på om tillverkarens garantier upphör om man klipper sladden. Är så fallet är alternativet att förklara för kunden att enda sättet installationen kan göras på är genom att installera ett vägguttag till maskinen.
Även om kontakten klipps bort, har kunden sin reklamationsrätt kvar gentemot återförsäljaren.
 
S sunqan skrev:
Har du?

Svaret är enkelt.

Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.

Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.

Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"
Går lika bra med kollektivavtal som många gånger är bätyre
 
S sunqan skrev:
Det är upp till den som gör installationen att hålla reda på om tillverkarens garantier upphör om man klipper sladden. Är så fallet är alternativet att förklara för kunden att enda sättet installationen kan göras på är genom att installera ett vägguttag till maskinen.
Även om kontakten klipps bort, har kunden sin reklamationsrätt kvar gentemot återförsäljaren.
Mmm och vad riskerar du om du installerar mtrl som kunden köpt ???
 
S sunqan skrev:
Har du?

Svaret är enkelt.

Det finns ingenting i varken arbetsmiljölag eller arbetstidslag som ger den anställde rätt till fem minuters paus varje timme.

Om du är av en avvikande uppfattning, får du gärna hänvisa till relevant lagparagraf.
Det är ingen som bett dig göra nånting annat än att förklara vad du stödjer din uppfattning på, och visa var i lagtexten stödet finns.

Om vi ska visa att det inte finns något stöd, är vi tvungna att lägga in lagtexten här, tyvärr går det inte att referera till något som inte finns.
Jag kan även länka till unionens sidor eller till lawline, men de länkarna är ju enkla att vifta bort med ett "det är fel"
Vad ville du veta om atl???????
 
T tomsk skrev:
Vad ville du veta om atl???????
Prissättning.ök.timtid.fördelningstid.arbetsskyldighet?????
 
T tomsk skrev:
Prissättning.ök.timtid.fördelningstid.arbetsskyldighet?????
Jobb över eller under 85 timmar
Småjobbstillägg???
 
T tomsk skrev:
Jobb över eller under 85 timmar
Småjobbstillägg???
7 än förläggningspriser????
 
T tomsk skrev:
Edition menar du.
Du kan ju börja med fördelningstiden i ackorden.
Vet att det finns om det vart förhandling skulle jag tagit fram det
Edition? Förhandling? ATL som exempel har 32 paragrafer., senaste revisionen är 2014:660 så den är ganska statisk. Det står inget där om 5 minuters paus.

Det är inte så att du syftar på kollektivavtalen?
 
T tomsk skrev:
Mmm och vad riskerar du om du installerar mtrl som kunden köpt ???
Ja, vad? Att det tar längre tid, men annars? Att förklara för kunden att materialfel är ett garantiärende som kunden får ta med sin återförsäljare är en pedagogisk uppgift som man lämpligen utför i offertstadiet. Likaså att man kommer att fakturera ändå.

Så svårt är det inte.
 
S sunqan skrev:
Edition? Förhandling? ATL som exempel har 32 paragrafer., senaste revisionen är 2014:660 så den är ganska statisk. Det står inget där om 5 minuters paus.

Det är inte så att du syftar på kollektivavtalen?
Ok trodde du var insatt atl= ackorsdspris tids listan
 
Det känns lite 'märkligt' att handla hos Ahlsell m.fl 'grossister'.

Först tar de ett oskäligt högt pris, för att i nästa andetag lämna en sjukt hög 'rabatt' till i stort sett alla
som handlar hos dem.

Ta strömbrytaren som exempel:
- Hornbach, Jula eller liknande tar runt 150-195:- för en vanlig strömbrytare.
- Hos Ahlsell..flera hundra...men sedan ger de 'rabatt' till elektrikerna på säg 70-80%.

Så då har elektrikern gett strax över hundringen.

Och ett någorlunda rimligt pålägg hade varit att dubbla detta..ish...till säg 200-250:-

..för övrigt, så är det likadant på VVS-sidan.

Å andra sidan, köper du prylarna själv, så vägrar oftast elektrikern att göra jobbet! (eller rörisen..)
 
T tomsk skrev:
Ok trodde du var insatt atl= ackorsdspris tids listan
Jag tror han avser ArbetsTidsLag.
https://lagen.nu/1982:673
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Vi har break even på 529 kr timmen.
Då utan sjukdom och för hög procent på beläggning.
Och felaktigt räknat på 2200 timmar per år bose meta vara runt 1800 timmar
Ett 'normalår' är 251-253 arbetsdagar. x8h / dag så blir det ca 2016h
Minus semester, helger och röda dagar, så brukar ett arbetsår ligga runt 1650h.

Bygg har av någon anledning lyckat att förhandla till sig längre ledighet under sommaren, samt över jul & nyår.

Timlönen för 'bygg' enligt nuvarande avtal är 163,50:-/h + de årliga justeringarna (avtalet löper 2017-2020), så säg ca 172-175:- /h. Till detta kommer arbetsgivaravgiften på 31,42% = 230:-
Samt försäkringar, arbetskläder osv.
Högt räknat 'kostar' an anställd 'byggare' 300:-/h enligt avtal.

Sedan kan det vara brist i vissa regioner..och då drivs priset upp...i bland rejält.

Lägg till bil + verktyg och en timkostnad på 400-450:- kan kännas 'rimlig' tycker jag.

..som jämförelse, så kan jag chartra en lastbil med förare (som kostar 1,5 miljoner) för ca 550:- / h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.