J justusandersson skrev:
Jeg ville satset på to først, der stagene går ned.
Leste i en annen tråd om nettopp skjøte takstol
”Mulig å "skjøte" takstol”

Der var det mange som anbefalte skjøte med plyfa limt på begge sider av skjøten :thinking::oops:

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
Fikk besøk av en av de som bygde garasjen. Hans forslag er å legge 45x195 limskrudd på hver side av underarmene, altså 2 stk per underarm. Støtte opp først så godt det lar seg gjøre. Deretter forsterke overarmen med 45x195 på én side av overarmen.

Det er jo dermed åpenbart at din entreprenør bare slenger ut noen dimensjoner i bærende konstruksjoner uten å gjøre konstruksjonsberegninger. Spesielt i fagverkskonstruksjoner synes jeg ikke det er ok. Det er jo ikke engang lovlig om man skal være i det humøret.

W witten skrev:
Det er jo dermed åpenbart at din entreprenør bare kommer med noen dimensjoner i bærende konstruksjoner uten å gjøre styrkeberegninger. Spesielt i fagverkskonstruksjoner synes jeg ikke det er ok. Det er jo ikke engang lovlig om man skal være i det humøret.
Njo han er ingen konstruktør såklart og det får man akseptere. Dog vanskelig at jeg skal si "nja jeg tror ikke du har rett her" og han står for alt material. Hmm jækla dilemma dette :thinking:

Men det er jo en løsning vi har diskutert her, å forsterke underarmene, på hvilken måte skulle dette være en "ulovlig" løsning ?

Sist redigert:
Limt kryssfiner er nok bra som skjøtemiddel. Helst 18 mm eller tykkere (har flere lameller enn 12 og 15 mm). Skjøtbitene bør være minst 1 meter. En stor mengde skruer i jevne rader. Skruens lengde skal velges slik at den går gjennom finerplaten og nesten hele underrammen men ikke inn i neste finerplate.

• Liker
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limet kryssfiner er nok bra som skjøteemne. Helst 18 mm eller tykkere (har flere lameller enn 12 og 15 mm). Skjøtebitene bør være minst 1 meter lange. En stor mengde skruer i jevne rader. Skruens lengde skal velges slik at den går gjennom kryssfineret og nesten hele underrammen, men ikke inn i neste kryssfiner.
Ok (y)

Ville vært bra om jeg har en plan så jeg kan presentere den, da han trolig står for materialet og kan komme og hjelpe meg. Man må si at det er veldig sjenerøst. Ideen om å forsterke underarmen på begge sider med 45x195 er utelukket Sammenlignet med kryssfiner antar jeg du sier?

Beklager om jeg er masete, men jeg ville ha noe å komme tilbake med.

M M@ZE skrev:
Idén men att förstärka underarmen på båda sidor med 45x195 är uteslutet
Om du med det menar att förstärka underramen på hela dess längd med två 45x195, en på vardera sidan, så tycker jag det är poänglöst. Du måste ha limträbalkarna på grund av spännvidden för att kunna använda loftet för förvaring. En momentstyv skarv i stället för spikplåten bör kunna hålla tillbaka nedböjningen till en rimlig nivå. Till skarven kan du använda plyfa men också vanligt regelvirke 45x145.

• Liker
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du med det mener å forsterke underrammen på hele dens lengde med to 45x195, en på hver side, så synes jeg det er poengløst. Du må ha limtrebjelkene på grunn av spennvidden for å kunne bruke loftet til lagring. En momentstiv skjøt i stedet for spikerplaten bør kunne holde tilbake nedbøyningen til et rimelig nivå. Til skjøten kan du bruke plyfa men også vanlig regelvirke 45x145.
Ok, så du ville jeg tross alt kunne bruke materialet som jeg har liggende 45x145 og skjøte på hver sin side av underarmen jo. Skjøter man her også med 1 meter over skjøten (50cm på hver side)? Limtre blir det uansett for bæring av gulv.

Så vil jeg også si at overarmene trenger å forsterkes som du sa tidligere.

Du kan bruke dine 45x145 som skjøtevirke. Minst 1 meters lengde der også

M M@ZE skrev:
Men det er jo en løsning vi har diskutert her, å forsterke underarmene, på hvilken måte ville dette være en “ulovlig” løsning?
Det jeg mente var at den som bygde det fra starten ikke fulgte byggestandarden, og dermed satte deg i den knipen du er i nå, du kan faktisk forvente at det du kjøper er gjort i henhold til regelverket.

Jeg tenker også på hvilket liv det blir hvis noen kobler litt strøm ulovlig, men konstruksjonsfeil har vi av en eller annen grunn høyere toleranse for.

Det var altså ikke kritikk til deg M@ZE, men mot den som bygde dette for deg, jeg synes synd på deg som uvitende har blitt rammet av dette problemet.

• Liker
M@ZE
  • Laddar…
W witten skrev:
Det jeg mente var at den som bygde det fra starten ikke fulgte byggnormene og dermed satte deg i den knipa du er i nå, du kan faktisk forvente at det du kjøper er gjort i henhold til regelverket.

Jeg tenker også på hvilket liv det blir om noen kobler opp litt farlig strøm, men konstruksjonsfeil har vi av en eller annen grunn høyere toleranse for.

Det var altså ikke kritikk til deg M@ZE men mot den som bygde dette for deg, jeg synes synd på deg som uvitende har blitt rammet av dette problemet.
Takk @witten, jeg forstod at du mente vel. Og jeg er enig med deg. Likevel er det bra at han både kom ut og står for materialer og kunne hjelpe meg, selv om løsningen ikke var helt bra ifølge dere. Det føles uansett som om planen fremover for å løse både nedbøyde over- og underarmer er følgende hvis man skal punktvis oppsummere en vei fremover til en løsning, rett meg gjerne hvis det er helt feil og hvis jeg har misforstått noe.

1. Stemple opp underarmer til vater eller noe over under stagene, lime og skru 1m 45x145 på begge sider av underarmen for å redusere nedbøyning og forsterke.

2. Forsterke overarmene med 45x195

3. Limtrebjelker 56x225 mellom takstolene for nytt bjelkelag for gulv

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.