Holder akkurat på med å begynne å isolere, og gipse garasjen på markplan. Siden det har vært cc120 mellom takstolene og jeg vil ha isolert i gulv/tak opp til loftet, har jeg bestilt Fingerskarvet 6,5m 45x145 slik at jeg får cc60 og mer stabilt når jeg skrur sponplater senere.

Nå til det jeg oppdaget, det ser ut som om takstolene har begynt å svikte litt nedover når jeg så opp i dag se bilde. Litt bekymret selvfølgelig. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre bortsett fra å sette inn ekstra bjelker/regler mellom hver takstol?

• Trevlesystemet på loftet viser flere bjelker og takstoler med metallbeslag, med synlige avstandsstykker og forsterkninger.
  • Liker
bygghagberg
  • Laddar…
OpiMaza
Er det noe du har bygget selv eller har du kjøpt dem ferdige?

• Liker
bygghagberg og 1 annen
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
Er det noe du har bygget selv eller har du kjøpt dem ferdige?
Det er snekkerne som bygde garasjen som har bygget takstolene. Dyktige og profesjonelle, jeg tar for gitt at de beregnet dimensjon osv da de satte opp garasjen for cirka 10 år siden.

• Liker
Hasseaero og 1 annen
  • Laddar…
OpiMaza
M M@ZE skrev:
Det er snekkerne som bygde garasjen som har laget takstolene. Dyktige og profesjonelle, jeg tar for gitt at de beregnet dimensjoner osv når de satte opp garasjen for cirka 10 år siden.
En viss "nedbøyning" er akseptabel når det gjelder takstoler. Litt urovekkende er det nå når det er sommer og ingen snø og de er nedbøyd. Hvis de har regnet på det så er det vel ingen fare samt at det har holdt i 10 år. Jeg ville nok kontakte firmaet som har gjort det og spørre om hvordan de har regnet på det. Som det ser ut på bildet så ser det litt B ut da det ikke sitter spikerblekk på alle sider av takstolen.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
OpiMaza OpiMaza skrev:
En viss "nedbøyning" er akseptabel når det gjelder takstoler. Litt urovekkende er det nå når det er sommer og ingen snø og de er nedbøyde. Om de nå har regnet på det så er det vel ingen fare samt at det har holdt i 10 år.
Jeg ville nok kontakte firmaet som har gjort det og spørre om hvordan de har regnet på det.
Som det ser ut på bildet så ser det litt B ut da det ikke sitter spikerplater på alle sider av takstolen.
Jeg er enig, spikerplatene sitter på den andre siden og bare på én som du sier og jeg er enig i at det ikke ser tipptopp ut. Noe som jeg kommer til å komplettere med. Vanskelig å si hvor mye det svikter, vet ikke helt hvordan jeg skal måle det riktig. Men tanken er å sette i ekstra bjelker mellom hver takstol og så lekte på 45x70 på tvers over takstolene/bjelkene for å få 70mm ekstra isolasjon i gulvet før jeg skrur på sponplatene. Dog er det vel kun de eksisterende takstolene som tar all last fra tak/snøen selv om jeg gjør som jeg har tenkt over?

Sist redigert:
Nei, dine nye 45x145 regler gjør ingen forskjell på bæringsevnen på takstolene. Og du hadde antagelig klart deg uten dem for ditt gulv også om du ikke skal ha tunge ting der oppe. Muligens at du skulle ha satt dine 45x70 med c-c 400 mm. Men nå blir det nok ingen risiko :)

De 45x70 pluss skruvlimt gulvspon vil fordele lasten bedre så det er nok ingen fare, de har jo som sagt holdt i 10 år.

mexitegel mexitegel skrev:
Nei, dine nye 45x145 bjelker gjør ingen forskjell på bæreevnen på takstolene. Og du hadde antagelig klart deg uten dem for ditt gulv også om du ikke skal ha tunge ting der oppe. Muligens at du skulle satt dine 45x70 med c-c 400 mm. Men nå blir det nok ingen risiko :)
Ja, jeg turte ikke ta sjansen, så jeg bestilte disse likevel for å være på den sikre siden :D. Nei, det blir jo ikke noe supertungt der oppe, kun enkle småting osv. Så jeg bør ikke bekymre meg for at de svikter, men bare kjøre på som jeg har tenkt?

• Liker
3visson
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
De 45x70 plus skruvlimmat golvspån kommer til å fordele lasten bedre så det er nok ingen fare, de har jo som sagt holdt i 10 år.
Akkurat, har jo holdt en god stund men det er jo ingen garanti :D. Men som du sier så burde det jo fordele alt bedre med tverr-reglet og gulvsponet. Blir kanskje rart senere hvis man skal skru gulvsponet om annenhver regel er lavere enn de nye jeg setter dit :thinking:

Et annet spørsmål, hvordan fester man de nye bjelkene? Vinkeljern på hver sin side og skru i hammarbandet?

Jeg tenkte bare la dem gå like langt så de går akkurat over hammarbandet.

Eller noe sånt her som skrus ned i hammarbandet og så inn i sidene i regelen/bjelken? :thinking:

• En stålbjelkesko med flere hull for skruer, designet for å montere bjelker på andre strukturer, som for eksempel hammarband.
Ja balkskoer er vel det enkleste å bruke.

45x145 kan ikke legges med 6,5 meters spennvidde selv med minimal last uten å bøye seg betydelig. De tilfører ingenting, snarere tvert om. De opprinnelige takstolene har en stivere konstruksjon med støtteben som forbinder over- og underramme. Heller ikke de er ment for noen nevneverdig last, på det høyeste 50 kg/kvm. Du bør ikke legge noe sponplate på oversiden, den øker bare egenvekten. Vil du gjøre loftet brukbart som lager, må du legge inn limtrebjelker mellom takstolene.

J justusandersson skrev:
45x145 kan ikke ligge med 6,5 meters spennvidde selv med minimal last uten å bøye ned kraftig. De tilfører ingenting, snarere tvert imot. De opprinnelige takstolene har en stivere konstruksjon med støtter som forbinder over- og underramme. Heller ikke de er beregnet for noen nevneverdig last, i høyden 50 kg/kvm. Du bør ikke legge noen sponplate på oversiden, den øker bare egenvekten. Vil du gjøre loftet brukbart som lager, må du legge inn limtrebjelker mellom takstolene.
Ajjdå, da har jeg bestilt mine forgjeves isåfall :cry: jeg hadde ikke tenkt å oppbevare noe supertungt der oppe, mer ungenes snowracere osv osv. Dette setter hele det jeg tenkte å gjøre ut av spill, er du helt sikker på det du sier?

Sist redigert:
M M@ZE skrev:
er du helt sikkert på det du sier?
Ja. Du kan ikke oppbevare noe som veier det minste der oppe. Bruk lett isolasjon og legg ikke noe gulv på oversiden. 6,5 meter er en utrolig lang spennvidde for den dimensjonen. Bjelkene vil bare på grunn av sin egen vekt bøyes ned minst 6 mm. Vil du øke den bærende evnen må du komplettere med limtrebjelker på bestemte avstander.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.