Holder akkurat på med å begynne å isolere, og gipse garasjen på markplan. Siden det har vært cc120 mellom takstolene og jeg vil ha isolert i gulv/tak opp til loftet, har jeg bestilt Fingerskarvet 6,5m 45x145 slik at jeg får cc60 og mer stabilt når jeg skrur sponplater senere.
Nå til det jeg oppdaget, det ser ut som om takstolene har begynt å svikte litt nedover når jeg så opp i dag se bilde. Litt bekymret selvfølgelig. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre bortsett fra å sette inn ekstra bjelker/regler mellom hver takstol?
Nå til det jeg oppdaget, det ser ut som om takstolene har begynt å svikte litt nedover når jeg så opp i dag se bilde. Litt bekymret selvfølgelig. Er det noen som har tips om hva jeg bør gjøre bortsett fra å sette inn ekstra bjelker/regler mellom hver takstol?
En viss "nedbøyning" er akseptabel når det gjelder takstoler. Litt urovekkende er det nå når det er sommer og ingen snø og de er nedbøyd. Hvis de har regnet på det så er det vel ingen fare samt at det har holdt i 10 år. Jeg ville nok kontakte firmaet som har gjort det og spørre om hvordan de har regnet på det. Som det ser ut på bildet så ser det litt B ut da det ikke sitter spikerblekk på alle sider av takstolen.M M@ZE skrev:
Jeg er enig, spikerplatene sitter på den andre siden og bare på én som du sier og jeg er enig i at det ikke ser tipptopp ut. Noe som jeg kommer til å komplettere med. Vanskelig å si hvor mye det svikter, vet ikke helt hvordan jeg skal måle det riktig. Men tanken er å sette i ekstra bjelker mellom hver takstol og så lekte på 45x70 på tvers over takstolene/bjelkene for å få 70mm ekstra isolasjon i gulvet før jeg skrur på sponplatene. Dog er det vel kun de eksisterende takstolene som tar all last fra tak/snøen selv om jeg gjør som jeg har tenkt over?OpiMaza skrev:
En viss "nedbøyning" er akseptabel når det gjelder takstoler. Litt urovekkende er det nå når det er sommer og ingen snø og de er nedbøyde. Om de nå har regnet på det så er det vel ingen fare samt at det har holdt i 10 år.
Jeg ville nok kontakte firmaet som har gjort det og spørre om hvordan de har regnet på det.
Som det ser ut på bildet så ser det litt B ut da det ikke sitter spikerplater på alle sider av takstolen.
Sist redigert:
Nei, dine nye 45x145 regler gjør ingen forskjell på bæringsevnen på takstolene. Og du hadde antagelig klart deg uten dem for ditt gulv også om du ikke skal ha tunge ting der oppe. Muligens at du skulle ha satt dine 45x70 med c-c 400 mm. Men nå blir det nok ingen risiko 
Ja, jeg turte ikke ta sjansen, så jeg bestilte disse likevel for å være på den sikre sidenmexitegel skrev:
Akkurat, har jo holdt en god stund men det er jo ingen garantiM mlkjhr skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
45x145 kan ikke legges med 6,5 meters spennvidde selv med minimal last uten å bøye seg betydelig. De tilfører ingenting, snarere tvert om. De opprinnelige takstolene har en stivere konstruksjon med støtteben som forbinder over- og underramme. Heller ikke de er ment for noen nevneverdig last, på det høyeste 50 kg/kvm. Du bør ikke legge noe sponplate på oversiden, den øker bare egenvekten. Vil du gjøre loftet brukbart som lager, må du legge inn limtrebjelker mellom takstolene.
Ajjdå, da har jeg bestilt mine forgjeves isåfallJ justusandersson skrev:45x145 kan ikke ligge med 6,5 meters spennvidde selv med minimal last uten å bøye ned kraftig. De tilfører ingenting, snarere tvert imot. De opprinnelige takstolene har en stivere konstruksjon med støtter som forbinder over- og underramme. Heller ikke de er beregnet for noen nevneverdig last, i høyden 50 kg/kvm. Du bør ikke legge noen sponplate på oversiden, den øker bare egenvekten. Vil du gjøre loftet brukbart som lager, må du legge inn limtrebjelker mellom takstolene.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja. Du kan ikke oppbevare noe som veier det minste der oppe. Bruk lett isolasjon og legg ikke noe gulv på oversiden. 6,5 meter er en utrolig lang spennvidde for den dimensjonen. Bjelkene vil bare på grunn av sin egen vekt bøyes ned minst 6 mm. Vil du øke den bærende evnen må du komplettere med limtrebjelker på bestemte avstander.M M@ZE skrev: