F
Hei,
I et nylig innkjøpt hus er det to takstoler som spøker der underarmene svikter markant da det har oppstått kantkrokighet.

Ved besiktelse ble det påpekt, med forslag til tiltak, og for meg er det logisk at svikten har oppstått da spennet er et sted mellom 6,60 - 6,80 m.

Jeg vil gjerne diskutere dette med forumet.

Totalt dreier det seg om 12 takstoler som ligger med ca 1,20 mellomrom. Majoriteten av takstolene støttes også opp av innervegger, men ikke alle, 4 mangler støtting av innervegger.

10 takstoler er forsterket med støtteben på hver side av takstolen med ca 3,00 m mellomrom. Hanebjelke mangler på samtlige.

Takstolene er av 45x195 c24 og takvinkelen er et sted mellom 40-42 grader. Taktrekket er blikktak.

Min tanke er å støtte opp med stendere likt som på øvrige takstoler samt sette hanebjelker på samtlige takstoler.

Spørsmålet er,
- Vil hanebjelkene bidra til noe?
- Holder det å sette stendere som beskrevet ovenfor på takstolene som svikter?
- Er jeg hjulpet av å sette mellomstøtte?

Bilde 1: viser takstol som svikter
Diagram av en takstol med piler som viser dimensjoner og vinkler. Notater om materialer, manglende støtte og underarmssvikt med kantkrokighet.

Bilde 2: viser øvrige takstoler
Skisse av en takstol med mål og vinkler angitt, inkludert dimensjoner som 45x195 c24, vinkel på 40-42 grader, og lengde 660-680 cm.

Hvor gammelt er takkonstruksjonen?
Har det skjedd noen endringer i den eller blant innervegger?

• Liker
Frst11
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hvor gammel er takkonstruksjonen?
Har det skjedd noen endringer i den eller blant innervegger?
Bygget 2001 og er en tilbygg. Takstolene ligger utenfor selve tilkoblingen av opprinnelig byggverk.

Jeg har ikke nøyaktig bakgrunnshistorikk rundt rommene, men jeg tror at jeg kan se at et rom har blitt fjernet, men det rommet har i så fall vært et stykke unna de berørte takstolene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.