Gjorde en rask test og strammet opp murarsnor rundt stengene. På lengden mellom er det 2120mm og den bøyer seg 5mm. Skulle trenge å måle på hele spennvidden. Men det er noen andre som ser verre ut med øyet.

• Metallplate festet med skruer på trestruktur i tak, vist under en byggeprosess.
R
M M@ZE skrev:
Gjorde en snabbtest og spente opp murarsnøre rundt stagen. På lengden mellom så er det 2120mm og den bøyer seg 5mm. Skulle trenge å måle på hele spennvidden. Men det er noen andre som ser verre ut med øyet.
Ser ut som snekkeren som skrudde dit ankarskruen ble forvirret over hvilke hull han skulle ta.

R RapidSledge skrev:
Ser ut som snekkeren som skrudde fast ankervognen ble forvirret over hvilke hull han skulle ta.
Haha føles litt tilfeldig, på med øyebindet og skru :crysmile:

Om jeg forstår problemet riktig, så er det innertaket som henger ned. Hvis man forskyver mellomrevlene nederkanter mot midten (røde piler) noen cm, vil undertaket løftes (grønne pil oppover). Så hadde jeg gjort, det koster 0 kr. Men det krever nok at man løsner en del ankerskruer også i overkant på grunn av det grove virket i mellomrevlene som motvirker vridningen. Definitivt må man påføre trykk nedenfra under ombyggingen for å holde opp innertaket, ellers får man ikke montert takstolene igjen. En takstol om gangen.

Dessuten burde de ligge ned mer, og kompletteres med fagverk opp mot mønet for å ikke yttertaket skal dras nedover (grønne piler nedover). Se bilder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Snekkerne er nok dyktige snekkere, men takstolsbygg burde de ha tatt hjelp med. Unødvendig grove mellomrevlene for øvrig.

Sist redigert:
Hmm hva skjedde med bildene ? :thinking:

Har dere tips om hvordan man skal gå fram med stempling for å få takstolene i lodd for deretter å skru inn mine fingerskjøtede 6,5m 45x145 i underarmen på takstolene?

Og så blir det å kjøpe 56x225 limtre og prøve å få opp. Hvordan skal de festes i hammarbandet? Vinkeljern?

Lei stålstøtte hos Cramo eller tilsvarende sted. Man strammer dem ved hjelp av et håndtak som skrus opp.
M M@ZE skrev:
Hvordan skal de festes i bjelken? Vinkeljern?
Ja.

J justusandersson skrev:
Lei stålstempel på Cramo eller tilsvarende sted. Man spenner dem fast med hjelp av et håndtak som skrus opp.

Ja.
Takk (y)

Føler at jeg ikke helt får forståelse for hvordan jeg skal måle dem inn i lodd bare :thinking:

Mener du ikke i vater? Bruk din lasermåler. Hvis det er nedbøyingen på midten som du skal trykke opp, så begynn med å måle høyden inntil ytterveggene.

J justusandersson skrev:
Mener du ikke i vater? Bruk lasermåleren din. Hvis det er nedbøyingen på midten du skal trykke opp, så begynn med å måle høyden ved ytterveggene.
Ja i vater :D

Måle fra gulvet opp til undersiden på underarmen på sidene langs veggen og så på midten?

Ja. Merk at det heter underramme.

• Liker
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja. Obs att det heter underram.
Jeg målte fra gulv til underram først på begge sidene

2590mm
2592mm
midten 2572mm

Så om betongplaten er helt plan er jo en annen femma

Platen er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen vitenskap. 20 mm nedbøyning uten last bare på grunn av egenvekten er altfor mye.

J justusandersson skrev:
Plata er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen vitenskap. 20 mm nedbøyning uten last bare på grunn av egenvekten er altfor mye.
Enig med deg, høres veldig mye ut og nå uten snølast. Tror du at man får orden på det gjennom løsningen med å skru i de fingerskjøvede når de er i vater?

Det merkelige er at man ikke ser noen direkte sprekk lengst mer i selve skjøten.

M M@ZE skrev:
Tror du at man får orden på det gjennom løsningen med å skru i de fingerskårne når de er i vater?
Hvis det bare gjelder nedbøyning pga underrammens egenvekt, er det ingen løsning, siden denne jo øker proporsjonalt. Derimot klarer konstruksjonen en større last. Observer at jeg aldri har foreslått dette siden jeg mener at tiltaket teoretisk er meningsløst. Samtidig må jeg innrømme at 20 mm er en betydelig større siffra enn hva man kan regne seg frem til. I en slik tråddiskusjon kan man bare tale for en løsning man tror på, å argumentere mot andres forslag blir bare slitsomt. TS må selv vurdere innleggene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.