37.029 lest ·
190 svar
37k lest
190 svar
Takstoler som svikter
Ser ut som snekkeren som skrudde dit ankarskruen ble forvirret over hvilke hull han skulle ta.M M@ZE skrev:
Om jeg forstår problemet riktig, så er det innertaket som henger ned. Hvis man forskyver mellomrevlene nederkanter mot midten (røde piler) noen cm, vil undertaket løftes (grønne pil oppover). Så hadde jeg gjort, det koster 0 kr. Men det krever nok at man løsner en del ankerskruer også i overkant på grunn av det grove virket i mellomrevlene som motvirker vridningen. Definitivt må man påføre trykk nedenfra under ombyggingen for å holde opp innertaket, ellers får man ikke montert takstolene igjen. En takstol om gangen.

Dessuten burde de ligge ned mer, og kompletteres med fagverk opp mot mønet for å ikke yttertaket skal dras nedover (grønne piler nedover). Se bilder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Snekkerne er nok dyktige snekkere, men takstolsbygg burde de ha tatt hjelp med. Unødvendig grove mellomrevlene for øvrig.

Dessuten burde de ligge ned mer, og kompletteres med fagverk opp mot mønet for å ikke yttertaket skal dras nedover (grønne piler nedover). Se bilder fra takstolsfabrikken i sjöbo. Snekkerne er nok dyktige snekkere, men takstolsbygg burde de ha tatt hjelp med. Unødvendig grove mellomrevlene for øvrig.

Sist redigert:
Har dere tips om hvordan man skal gå fram med stempling for å få takstolene i lodd for deretter å skru inn mine fingerskjøtede 6,5m 45x145 i underarmen på takstolene?
Og så blir det å kjøpe 56x225 limtre og prøve å få opp. Hvordan skal de festes i hammarbandet? Vinkeljern?
Og så blir det å kjøpe 56x225 limtre og prøve å få opp. Hvordan skal de festes i hammarbandet? Vinkeljern?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mener du ikke i vater? Bruk din lasermåler. Hvis det er nedbøyingen på midten som du skal trykke opp, så begynn med å måle høyden inntil ytterveggene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja. Merk at det heter underramme.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Platen er sikkert ikke helt plan, men dette er heller ingen vitenskap. 20 mm nedbøyning uten last bare på grunn av egenvekten er altfor mye.
Enig med deg, høres veldig mye ut og nå uten snølast. Tror du at man får orden på det gjennom løsningen med å skru i de fingerskjøvede når de er i vater?J justusandersson skrev:
Det merkelige er at man ikke ser noen direkte sprekk lengst mer i selve skjøten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis det bare gjelder nedbøyning pga underrammens egenvekt, er det ingen løsning, siden denne jo øker proporsjonalt. Derimot klarer konstruksjonen en større last. Observer at jeg aldri har foreslått dette siden jeg mener at tiltaket teoretisk er meningsløst. Samtidig må jeg innrømme at 20 mm er en betydelig større siffra enn hva man kan regne seg frem til. I en slik tråddiskusjon kan man bare tale for en løsning man tror på, å argumentere mot andres forslag blir bare slitsomt. TS må selv vurdere innleggene.M M@ZE skrev: