Om det bare gjelder nedbøying pga underrammens egenvekt så er det ingen løsning, siden denne jo øker proporsjonalt. Derimot klarer konstruksjonen en større last. Observer at jeg aldri har foreslått dette siden jeg synes at tiltaket teoretisk er meningsløst. Samtidig må jeg innrømme at 20 mm er en betydelig større tall enn hva man kan regne seg frem til. I en slik tråddiskusjon kan man bare tale for en løsning man tror på, å argumentere mot andres forslag blir bare slitsomt. TS må selv evaluere innleggene.
Jeg forstår, dog er jeg ikke kunnskapsrik i emnet så jeg har vanskelig for å avgjøre hva som er best å gjøre for å redusere og rette opp nedbøyingen. Siden jeg allerede hadde kjøpt 6,5m fingerskarvede så tenkte jeg om jeg kunne nyttiggjøre dem til noe konstruktivt til løsningen.
Jeg forstår at det blir forvirrende for deg. Men jeg har vanskelig for å late som jeg synes noe annet enn det jeg synes. Prøv i alle fall å feste en fingerskjøtet list og vurder det. Det kan være at dagens umotiverte store nedbøyning skyldes de dårlige skjøtene. Kan du komme ned til en tredjedel av 20 mm har du absolutt vunnet noe.
Har bare lest deler av tråden men hvorfor gjøre det så vanskelig for seg? Om du allerede har kjøpt fingerskjøtt 45x145 så fest dem ved siden av eksisterende men hev dem opp med halve bredden. Da avlaster de takstolenes svakeste punkt som er den innringede skjøten som er virkelig dårlig gjort fra starten. Dessuten får du et loft som tåler å laste lettere ting på. At det blir litt nedbøying må vel likevel være akseptabelt på en garasjeloft, du har vel ikke tenkt å bo der?
Har bare lest deler av tråden men hvorfor gjøre det så vanskelig for seg? Om du allerede har kjøpt fingerskjøtede 45x145 så fest dem ved siden av eksisterende, men hev dem med halve bredden. Da avlaster de takstolenes svakeste punkt som er den innringede skjøten som er virkelig dårlig gjort fra starten av. Dessuten får du et loft som holder for å laste lette ting på. At det blir litt nedbøy må vel uansett være akseptert på en garasjeloft, du har vel ikke tenkt å bo der?
[bilde]
Nei, absolutt ikke, har ikke tenkt å bo der, bare få opp litt saker som man normalt ellers har i garasjen. Jeg vil selvfølgelig ikke gjøre det vanskelig for meg, tvert imot, men jeg vil så klart ha en holdbar løsning for å få bort nedbøyingen og jeg vil kunne legge litt saker på loftet, ikke så mye mer enn det. Men som sagt, det er mange forslag som i mine ører høres fornuftige ut her, og jeg er ekstremt takknemlig for all hjelp & innspill. Imidlertid har jeg vanskelig for å vurdere hva jeg nå trenger å gjøre . Dere får virkelig unnskylde, men jeg kan ikke sånt her, men har heller ikke tommelen midt i hånden. Men skal jeg gjøre det, vil jeg være sikker på at jeg gjør det riktig
Jeg forstår, men jeg er ikke kyndig i emnet så jeg har vanskelig for å avgjøre hva som er best å gjøre for å redusere og rette opp nedbøyingen. Siden jeg allerede hadde kjøpt 6,5m fingerskjøtte tenkte jeg om jeg kunne bruke dem til noe konstruktivt til løsningen.
Om det kan lette for deg så er mitt råd at du verdsetter justusanderssons råd høyere enn de fleste andre. Hans svar kan støttes opp med teori og han spekulerer ikke.
Om det kan underlätta for deg så er mitt råd at du verdsetter justusanderssons råd høyere enn de fleste andre. Hans svar kan støttes opp med teori, og han spekulerer ikke.
Jo så er det, da han er konstruktør. Dog har det vært mange gode forslag. Dog er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre med de eksisterende for å rette opp de.
Jeg forstår at det blir forvirrende for deg. Men jeg har vanskelig for å late som om jeg mener noe annet enn hva jeg mener. Prøv i alle fall med å feste en fingerskjøtet regel og evaluere det. Det kan være at dagens umotiverte store nedbøyning skyldes de dårlige skjøtene. Kan du komme ned til tredjedelen av 20 mm har du absolutt vunnet noe.
Ok, jeg får gjøre et forsøk med de 2 første. Fikk jo bra forslag på å feste dem:
Treskrue 6,0x80 s200 i doble rader. Eventuelt enda tettere akkurat der stiverne går mot underrammen.
Har bare lest deler av tråden, men hvorfor gjøre det så vanskelig for seg? Om du allerede har kjøpt fingerskarvede 45x145, så fest dem ved siden av eksisterende, men løft dem opp med halve bredden. Da avlaster du takstolenes svakeste punkt, som er den innringede skjøten som er virkelig dårlig gjort fra begynnelsen. Dessuten får du en vind som tåler å laste lettere ting på. At det blir litt nedbøyning må vel likevel være akseptabelt på en garasjevind, du har vel ikke tenkt å bo der?
[bilde]
Din løsning ser så klart enklest ut og klart gjennomførbar uten noen ekstra kostnad. Men jeg lurer på om det vil bli samme nedbøyning (selv om jeg får dem opp i vater først)?
Men klart et verdifullt alternativ, og jeg ser og lytter på alle smarte forslag.
Din løsning ser så klart enklest ut og klart gjennomførbar uten noen ekstra kostnad. Men jeg lurer på om det vil bli samme nedbøyning (selv om jeg får dem opp i nivå først)?
Men helt klart et verdt alternativ, og jeg ser og lytter til alle smarte forslag.
Nei, nedbøyningen vil avta betraktelig. Som det er bygget nå med en alt for svak hanebjelke som dessuten er generalskjøtet midt på med en alt for svak spikerplate, hviler i stort sett hele vekten fra støttene på de små skruene man har lagt i spikerplaten. Hvis du først retter opp takstolen med en jekk nedenfra og så fester de fingerskjøtene som jeg viste, så vil du få en hanebjelke som i praksis er ~220 mm, samtidig som den vil fordele lasten fra støttene over hele lengden og ikke bare på skjøten.
Byggerne som laget takstolene hadde ikke mye kontroll. Fabrikkbestilte og hjemleverte takstoler til en hel garasje pleier å koste 300-400 euro mer enn å kjøpe alt materialet fra trelastlageret. Jeg kan nok garantere at de har fakturert mer for arbeidstiden det tok å bygge dem enn det, samt at du ville fått rett dimensjonerte takstoler fra starten av.
Nei, nedbøyningen vil avta betraktelig. Slik det er bygget nå med en altfor svak hanebjelke som i tillegg er generalskjøtet midt på med en altfor svak spikerplate, hviler praktisk talt hele vekten fra støttebenene på de små skruene man har satt i spikerplaten. Hvis du først retter opp takstolen med en jekk nedenfra og deretter fester de fingerskjøtede som jeg viste, vil du få en hanebjelke som i praksis er ~220mm samtidig som den vil fordele lasten fra støttebenene over hele lengden og ikke bare på skjøten.
Byggarbeiderne som laget takstolene hadde ikke mye peiling. Fabrikkbestilte og hjemleverte takstoler til en hel garasje pleier å koste 300-400 euro mer enn å kjøpe alt materialet fra trelasten. Jeg kan nok garantere at de har fakturert mer for arbeidstiden det tok å bygge dem enn så, og at du ville fått rett dimensjonerte takstoler fra starten av.
Ja det er mulig at dette var dårlig gjort og utført av snekkeren, men jeg som legmann stolte på deres kunnskaper.
Så dette er en løsning som kunne være et veldig godt alternativ både økonomisk og utførelsesmessig. Jeg har så vanskelig for å vite om dette er en løsning som ville fungere rent belastningsmessig (skal ikke ha så mye der oppe) og ikke bøye ned så altfor mye.
Når jeg regner på det, kommer jeg frem til at konstruksjonen tåler ca 50 kg per kvm inkludert egenvekt. Løsningen er imidlertid ikke kompatibel med mitt forslag med limtre. Hva er takvinkelen og i hvilken snølastsone ligger garasjen?
Når jeg regner på det kommer jeg fram til at konstruksjonen klarer ca 50 kg per kvm inklusive egenvekt. Løsningen er dog ikke kompatibel med mitt forslag med limtre. Hva er takhellingen og i hvilken snøson ligger garasjen?
Hellingen på taket er 30 grader og snøsone 2 (Stockholm - Tyresö)
Jo så är det, då han är konstruktör. Dock har det funnits många bra förslag. Dock är jag inte säker på hur jag skall göra med dom befintliga för att räta upp dom.
Det beror på at du ikke får de svarene du vil ha. Nemlig at du kan sette dine prima fingerskarede regler som forsterkning på eksisterende takstoler og at alt vil bli kjempebra med god bæreevne og minimal svikt. Innse din feil i stedet og lær av det til neste gang. I visse fag er det bedre å spørre først og handle senere enn omvendt. Denne typen bekreftelsessøkende evighetstråder er ikke uvanlige verken på BH eller andre fora.
Liker svarene du får, vurder selv eller med andres hjelp hvem som har best svar ut fra et objektivt syn (ofte den som kan støtte med fakta, henvisninger, beregninger, etc og som ingen kan eller sier imot). I denne tråden er det solklart at du skal ta Justus løsninger og kopiere dem rett av. Ingen vondt om andre skribenter (inkludert mine egne innlegg) men gang på gang har Justus vist hvor bra han kan denne typen fag. Om du sammenstiller alle hans innlegg, kan du få fram en todo-liste i punktform på hvordan du håndterer både eksisterende nedbøyning samt bjelkelag for loftets lagringsformål. Printa ut den listen og begynn å krysse av fra topp til bunn, så er du i mål.
Det beror på at du ikke får de svarene du vil ha. Nemlig at du kan sette dine prima fingerskjøvede regler som forsterkning på eksisterende takstoler og at alt kommer til å bli skikkelig bra med bra lasteevne og minimal svikt. Innse din feil i stedet og ta lærdom til neste gang. I visse emner er det bedre å spørre først og handle senere enn motsatt.
Denne typen av bekreftelsessøkende evighetstråder er ikke uvanlige verken på BH eller andre forum.
Like svarene du får, vurder selv eller med andres hjelp hvem som har best svar ut fra et objektivt synspunkt (ofte den som kan underbygge med fakta, henvisninger, beregninger, etc. og som ingen kan eller sier imot).
I denne tråden er det helt klart at du skal ta Justus løsninger og kopiere rett av.
Ikke noe vondt om andre skribenter (inkludert mine egne innlegg), men Justus har gang på gang vist hvor bra han kan denne typen emner. Hvis du sammenstiller alle hans innlegg kan du få frem en todo-liste i punktform på hvordan du håndterer både eksisterende nedbøyning samt bjelkelag for overetasjens oppbevaringsformål.
Skriv ut den listen og begynn å krysse av fra topp til bunn, så er du i mål.
Nå tror jeg likevel ikke at du har lest mitt innlegg tilstrekkelig nøye. Jeg har ikke handlet først og spurt senere, men de fingerskjøvede reglene var til for å komplettere eksisterende takstoler, så jeg ville få cc60 i stedet for cc120 og det UTEN at jeg hadde noen anelse om hvor mye det virkelig hadde sviktet. Så innlegget mitt kom etter det og hadde ingenting med å forsterke eller redde en fra begynnelsen dårlig konstruksjon.
Så kan det jo komme gode ideer og tanker som f.eks kanskje ikke @justusandersson har tenkt på, men som kunne være en dugelig løsning med allerede innkjøpt materiale. Jeg gråter ikke over at jeg har 6 fingerskjøvede bord liggende, det var mer "kan de utnyttes" til noe som kan bidra til en løsning eller del av en løsning. Det kunne jo være at noen som kan regne på last ikke har tenkt på alternative løsninger som den seneste fra @Finndjävel. Men for meg er det kanskje vanskeligere å evaluere forslaget om det lastmessig kunne fungere, noe som f.eks @justusandersson eller noen som kan konstruksjoner/last kan, men en del kanskje ikke vil kommentere andres løsninger eller ideer hva vet jeg.
Jeg har også forstått at hvis jeg gjør som Justus foreslår, så er jeg hjemme, men kan ikke forkaste hvis det kommer et annet forslag som i mine ører høres fornuftig ut det også. Da kan man vel diskutere den løsningen sammen om det lastmessig er noe som ville fungert. Hadde jeg vært den som kunne dette og det dukker opp et forslag som kanskje også fungerer, så hadde jeg iallfall sagt at "ja ingen dum idé, det kunne også fungert, men bare for last med 50kg/m2. Det finnes kanskje ikke bare én eneste løsning på problemet selv om jeg er veldig bevisst på Justus sin kompetanse innen området.