E frennn skrev:
Det kommer an på hva man vil oppnå, skal det være passivhus har jeg vanskelig for å se at det ville funke med standarddør.
Hva mener du med sentralisert huslayout og hvordan gjør man det med et attefallshus?
Helt unødvendig å gå for en standarddør (U=1,2 typ) om ikke annet når det finnes bedre. Man kan jo også bygge vindfang og sluse.

Sentralisert layout er bare slik at man får mest brukbar gulvflate inne i forhold til hvor mange kvadratmeter gulv/tak/vegg det blir. I prinsippet en kube, men det kan være vanskelig å utnytte bredden optimalt om den blir over en viss størrelse.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om du har fulgt med i tråden hadde du visst at vi snakker om en bærende tømmervegg på mur utvendig og innvendig isolering.
Da velter den ikke ved storm uansett. Det kommer an på utforming og total masse. Har du tett mot bunnen finnes det ikke mye vinden kan få løft fra. Det er ikke en campingvogn vi snakker om
Jeg har ikke fulgt med i tråden i det hele tatt men det er en tvilsom grunnleggelsesmetode uansett.

W witten skrev:
Jeg har ikke heng med i tråden i det hele tatt men det er en tvilsom fundamenteringsmetode uansett.
Det er ikke fundamentering for bygningen, men mer et flytende innergulv. Det er ikke rart på noen måte da det er samme grunnprinsipp som en frikoblet plate, bare at platen er en trekonstruksjon i stedet for betong.

• Liker
witten
  • Laddar…
Tverrsnitt av en bygning med isolasjon avbildet. Rosa isolasjonsmateriale i vegger og tak.
Tror tråden trenger litt bilder for diskusjonen

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Klart unødvendig å velge en standarddør (U=1,2 typ) hvis ikke annet når det finnes bedre. Man kan jo også bygge vindfang og sluse.

Sentralisert layout er bare sånn at man får mest brukbar gulvflate inne i forhold til hvor mange kvadratmeter gulv/tak/vegg det blir. I prinsippet en kube, men det kan være vanskelig å utnytte bredden optimalt hvis den blir over en viss størrelse.
Bygge vindfang i et attefallshus, på hvilken måte hjelper det? Hensikten med vindfang er å stenge ute kald uteluft når dører ofte åpnes og lukkes, ikke å kompensere for en dårligere dør. Klimaskallgrensen går uansett ved ytterdøren.

Ja, du mener formfaktor. Ja, det er selvfølgelig viktig, men et attefallshus har vanligvis allerede bare fire hjørner, så noen forbedring som skulle kunne kompensere for en dårligere dør har jeg vanskelig for å se er mulig.

E frennn skrev:
Bygge vindfang i et attefallshus, på hvilken måte hjelper det? Hensikten med vindfang er å holde kald uteluft borte når dører åpnes og lukkes ofte, ikke å kompensere for en dårligere dør. Klimaskallsgrensen går likevel ved ytterdøren.

Aha, du mener formfaktor. Ja, det er jo selvfølgelig viktig, men et attefallshus har vanligvis allerede bare fire hjørner, så jeg har vanskelig for å se at noen forbedring som skulle kompensere for en dårligere dør er mulig.
Absolutt.

Vindfang reduserer kjølefaktoren rundt området som får mer stillestående luft. Nå er det superenkelt å isolere en ytterdør, så kanskje et dumt eksempel. Man bør jo ha vindfang uansett, og en sluse er ikke dumt, f.eks. en uoppvarmet hall/uterom.

Takutspring reduserer også nattutstrålingen, merkes tydelig hvis man ser på kondens/frost på utsiden av energieffektive vinduer eller parkerer bilen i en carport. Kanskje ikke mye på totalen, jeg har aldri målt.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.