Claes Sörmland
Är det dags att byta namn på forumet "Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus" nu när attefallshus och friggebodar hör till historien?

Lite tunga begrepp i PBL:

Komplementbostadshus, komplementbyggnader, garage och andra småhus

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Uthus, garage och andra mindre byggnader föreslår jag i så fall. Eller Bodar, garage… om uthus känns för dassigt.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Jag viste inte ens att det finns ett forum med det namnet..

• Haha
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag viste inte ens att det finns ett forum med det namnet..
Det här ger ingen guldstjärna.

Ja eller om man vill dela in det i bygglovsbefriade konstruktioner och de som kräver bygglov?
Edit: fast då blir det kanske mer juridik än byggteknik som det berör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag ska göra en undersökning av vilka ord som används mest vid tillfälle, tänker att man behöver vara pragmatisk och använda de ord som folk söker på för att de ska hitta till forumet. Det tar en stund att utreda så det får bli efter påsken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Uthus, garage och andra mindre byggnader föreslår jag i så fall. Eller Bodar, garage… om uthus känns för dassigt.
Vad är ett uthus egentligen? Min mormor hade vad hon kallade ett uthus, som en lada med trampat jordgolv där hon bland annat kokade mat till grisarna.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
C
Småhus är iallafall inget bra begrepp. Formellt sett är även ett slott ett småhus.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Garage, Förråd, Bodar, Växthus & andra komplementbyggnader

Småhus & andra komplementbostadshus (komplementbostäder) #5

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad är ett uthus egentligen?
För många är (eller var kanske snarare) det nog synonymt med ett utedass, därav försöket till ordvits. Men egentligen är det nog väldigt likt det vi idag (i lagstiftningen) kallar komplementbyggnader, alltså en byggnad skild från huvudbyggnaden, och normalt för annat ändamål än boende.

För övrigt håller jag med @cpalm, småhus passar illa i uppräkningen, det används oftast om bostadshus som inte är flerbostadshus.

I ditt undersökande tycker jag att du ska ta med dig att språk förändras. Jag är tämligen säker på att ordet Attefallshus är på väg ut, medan jag tror att friggebod har en chans att klara sig. Men det finns ingen egentlig etablerad ersättare, och jag hoppas att vi slipper att riktiga människor slänger sig med ord som komplementbostadshus.

Å andra sidan finns det ju redan en stor mängd termer för det, så att ett ord ska gå segrande ur det här är väl att hoppas på väl mycket. I den mån det är viktigt att folk hittar rätt får man nog chansa lite, och kanske tänka funktion lika mycket som något. Garage, gästhus och bodar kanske skulle täcka in nog så mycket.

Redan i 1734 års lag hade man för övrigt över ett dussin varianter med:
Byggningabalken skrev:
Tomt skall byggas till mangård och ladugård. I mangården skola vara stuga med förstuga och kammare, så ock gäststuga, där gården så stor är, källare, visthus och sädesbod, redskapshus, och hemligt hus, port och lider. Tarvar bonde flera hus; bygge sig till lägenhet det bästa han gitter. Ladugården bygges särskilt ifrån mangården, och där skola vara stall, fähus, fårhus, och svinhus, med nödiga forderrum, så ock loge och lador, efter som gården är stor till. (Badstuva eller mälthus skall ock byggas,) så ock ria [...]

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tackar för utförlig förklaring. 👍🏻

Jag har ändrat småhus till små hus så länge. Återkommer om namnbytet efter påsk.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad är ett uthus egentligen?
För mig är det en byggnad som (normalt) finns på samma fastighet som ett bostadshus men inte är avsett för boende. Alltså inte gamla friggebodar/gäststugor eller attefallshus för bostadsändamål utan förråd, utedass, gamla lador, ladugårdar och stall, vedbodar och liknande, oftast ej uppvärmda, byggnader.

Svensk ordbok och Svenska Akademins ordbok verkar tycka något liknande:

Ordboksdefinition av 'uthus', mindre fristående byggnad intill bostadshus för förvaring eller hobbyverksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Text om ordet 'uthus' från Svenska Akademiens ordbok med historisk och språklig beskrivning av termen och dess användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Laddar…
Då har jag gjort en koll av hur många som söker på olika begrepp vi diskuterar här. När man bara finns på internet så gäller det att kalla saker för det som människor söker på, annars är det ingen (eller väldigt få) som hittar det du skriver.

Begrepp - uppskattat antal sökningar per månad
Attefallshus 40 500
Friggebod 9 900
Garage 12 100
Utedass 2 400
Gästhus 390
Förråd 12 100
Komplementhus 30
Komplementbostadshus 170
Uthus 1 000
Bodar -
Utedass 2 400

Det betyder att jag föreslår att vi döper om det här forumet till "Attefallshus, friggebodar, garage, förråd & utedass". Eftersom systemet bara tillåter 50 tecken skriver jag "Mindre byggnader på tomten" i beskrivningen istället.

Jag håller verkligen med om att småhus var helt fel, även små hus funkade mindre bra.

Redigerat:
  • Gilla
  • Laddar…
Jag tror ärligt talat inte att någon skriver om utedass i det här detforumet, så även om du har med det två gånger tror jag att de som i så fall skulle hitta hit inte blir så nöjda.

Med det sagt gläds jag åt hur få som använder byråkrattermerna komplement...

Sen ser jag att @useless och jag har ett jobb att göra med att få folk att använda potthus som term.

Fast antalet sökningar på förlegade termer precis efter att lagen ändrats är nog inte en relevant prediktor för vad folk kommer söka på om ett år

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.