O oliven1 skrev:
er utdannet vei og vann-ingeniør så får vel si at har ganske gode kunnskaper i bygningsfysikk.

problemene er de samme for store som små prosjekter.
et vindu er ikke mer tett bare fordi det monteres på en liten vegg?
Men da burde du jo kunne forstå at f.eks. kuldebroer har en begrenset påvirkning.

Jeg har simulert huset vi snakker om her i BIM-energy. Hvis jeg fjerner alle kuldebroer helt i modellen (noe som knapt burde være mulig byggteknisk) så reduseres transmisjonstapene med omtrent 400 kWh per år. Og det kan i sin tur kompenseres med 4 kvm solceller.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
Men da burde du jo kunne forstå at for eksempel kuldebroer har en begrenset innvirkning.

Jeg har simulert huset vi snakker om her i BIM-energy. Om jeg fjerner alle kuldebroer helt i modellen (noe som knapt burde være mulig byggeteknisk) så reduseres transmisjonstapene med omtrent 400 kWh per år.
stemmer ikke,
kuldebroer har en enorm innvirkning på en bygning og med enorm mener jeg virkelig det.

Gå ut en kald dag når det har snødd så forstår du hvilken enorm innvirkning kuldebroer har..

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Varmebehovet per kvadratmeter øker jo mindre du bygger. Det er forholdet mellom mantelflaten og gulvarealet som avgjør det. Deretter blir systemtapene også fordelt på en større flate.
Mindre hus får jo likevel lavere total energiforbruk. Energiforbruk per kvadratmeter eller per bolig?
Per m2 er vel det etablerte målet så vidt jeg vet.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
stemmer ikke,
kuldebroer har en enorm innvirkning på en bygning og med enorm mener jeg virkelig det.

Gå ut en kald dag når det har snødd så forstår du hvilken enorm innvirkning kuldebroer har..
BIM energy pleier å stemme bra. Men jeg kontrollregnet manuelt og fikk 450 kwh så det stemmer vel,

Det er en fordel med egne gode kunnskaper i fysikk. Man trenger ikke å gjette eller være i hendene på hva andre sier.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
dessverre har du feil
Hvis du vil uttrykke din egen mangel på kunnskap, foreslår jeg formuleringen 'dessverre har jeg ofte feil'
O oliven1 skrev:
jo men på den andre siden viser han et tømmerhus som aldri ville fungere
O oliven1 skrev:
bygger du ubrutt isolasjon så får du ingen gjennomføringer som trenger å tettes, altså er kuldebroer utrolig viktig for tettheten.
Har du vanskeligheter med norsk, eller har du bare vanskelig for å skrive begripelig og lettlest?

Du skriver at "kuldebroer er utrolig viktig for tettheten" hvordan mener du da? Tettheten har jo knapt med verken isolasjonen eller eventuelle kuldebroer å gjøre.
O oliven1 skrev:
er utdannet vei og vann ingeniør så må vel si at har ganske gode kunnskaper i bygningsfysikk
Du burde vel vite forskjellen mellom kuldebro og tetthet hvis du har lært noe på din utdannelse, jeg kunne med letthet få en ny uinnredet halv-tømmerstomme rimelig tett med byggplast og tape (kanskje ikke til passivhus standard) men vet av praktisk erfaring at det ikke er noe bra måte å bygge tømmerhus.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Absolutt er tettheten viktig, både fra energisynspunkt og fuktsynspunkt. Så er det mange helt vanlige hus med teipet plast som også klarer tetthetskravene for passivhus.

Har du masse rare gjennomføringer i veggen er det klart mer plundrete å tette der, men kuldebroer i form av veggbjelker som vi snakker om nå er ikke et problem for tettheten.
En korrekt montert og teipet byggfolie er såvidt jeg vet den enkleste måten å få et tett nytt hus, men synes du @Johannes Carlsson at det er passende i TS bygget som i første omgang skal bli en sommerhytte?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
P
Tettheten i et trehus er tosidig altså må det være vind- og vannavvisende utenfra og inn ellers gjør ikke isoleringen sitt..
Damp-/luftettheten innenfra gjøres med en passende folie til den tenkte utførelsen…

• Liker
Karl-Ove Qvarfordt og 2 andre
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
BIM energy pleier å stemme bra. Men jeg kontrolberegnet manuelt og fikk 450 kwh så det stemmer vel,

Det er en fordel med egne gode kunnskaper i fysikk. Man trenger ikke å gjette eller være i hendene på hva andre sier.
jo men kan man ikke bygningsfysikk så har man ingen anelse om antall kuldebroer man skal regne med dessverre.
er kjempe mye kuldebroer i en konvensjonell bygning

Rejäl skrev:
Tettheten i et trehus er tosidig altså trenger det å være vind og vannavvisende utenfra og inn ellers gjør ikke isoleringen sitt..
Damp/luftettheten inn i fra gjøres med en passende folie til det tenkte utførelsen...
Om man nå ikke vurderer et tømmerhus;)

O
F fribygg skrev:
Om du vil uttrykke din egen mangel på kunnskap foreslår jeg formuleringen 'dessverre tar jeg ofte feil'

Har du vanskeligheter med svensken eller har du bare vanskelig for å skrive begripelig og lettlest?

Du skriver at "kuldebroer er utrolig viktig for tettheten" hva mener du da? Tettheten har jo neppe med verken isolasjonen eller eventuelle kuldebroer å gjøre.

Du burde vel vite forskjell mellom kuldebro og tetthet hvis du har lært noe på din utdanning, jeg skulle med letthet kunne få en ny uinnredet halvlaftstamme rimelig tett med bygningsplast og tape (kanskje ikke til passivhusstandard) men vet av praktisk erfaring at det ikke er noen god måte å bygge tømmerhus på.

En korrekt montert og tapet byggfolie er såvidt jeg vet den enkleste måten å få et tett nytt hus, men synes du @Johannes Carlsson at det er passende i TS bygge som i første rekke skal bli en sommerhytte?
vet ikke helt hva du snakker om men selvfølgelig går tetthet og ubrutt isolasjon hånd i hånd.

O oliven1 skrev:
er veldig mange kuldebroer i en konvensjonell bygning
På hvilken måte mener du at dette er relevant og viktig for TS?

O
Rejäl skrev:
Tettheten i et trehus er tosidig altså må det være vind og vannavvisende utenfra og inn ellers gjør ikke isoleringen sitt..
Damp-/lufttettheten innenfra gjøres med en passende folie til den tenkte utførelsen…
enkelt å bare si så men det er hvordan man løser det som er problematikken.
å plastre og teipe hele huset som vanlig løser ikke passivhus standard ikke engang i nærheten.

O
F fribygg skrev:
På hvilken måte mener du at dette er relevant og viktig for TS?
om TS vil bygge nullenergihus så er det høyst relevant om man vil klare kravene for det.

P
F fribygg skrev:
Om man nå ikke vurderer et tømmerhus;)
Vi hadde en nabo som bygde et grovt tømmerhus som en helårsbolig, for å få igjennom byggetillatelsen ble han nødt til å isolere alle yttervegger innvendig for å møte energikravene.. da synes jeg at mye av følelsen av et tømmerhus forsvinner...

O
Rejäl skrev:
Vi hadde en nabo som bygde et grovt tømmerhus som et helårshus, for å få gjennom byggetillatelsen ble han tvunget til å isolere alle yttervegger innvendig for å oppfylle energikravene.. da synes jeg at mye av følelsen av et tømmerhus forsvinner…
og da var det kun for å oppfylle BBR-kravene.
tenk da hvilke enorme innrømmelser man må gjøre om man vil bygge et passivhus eller lignende.

P
O oliven1 skrev:
og da var det kun for å klare BBR-kravene.
tenk da hvilke enorme ettergifter man må gjøre om man vil bygge et passivhus eller lignende.
Jeg har selv ikke sett et eneste passivhus med heltømrede vegger men det finnes sikkert noen som har lyktes med dette😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.