23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Men da burde du jo kunne forstå at f.eks. kuldebroer har en begrenset påvirkning.O oliven1 skrev:
Jeg har simulert huset vi snakker om her i BIM-energy. Hvis jeg fjerner alle kuldebroer helt i modellen (noe som knapt burde være mulig byggteknisk) så reduseres transmisjonstapene med omtrent 400 kWh per år. Og det kan i sin tur kompenseres med 4 kvm solceller.
stemmer ikke,Ulltand skrev:
kuldebroer har en enorm innvirkning på en bygning og med enorm mener jeg virkelig det.
Gå ut en kald dag når det har snødd så forstår du hvilken enorm innvirkning kuldebroer har..
Per m2 er vel det etablerte målet så vidt jeg vet.Johannes Carlsson skrev:
BIM energy pleier å stemme bra. Men jeg kontrollregnet manuelt og fikk 450 kwh så det stemmer vel,O oliven1 skrev:
Det er en fordel med egne gode kunnskaper i fysikk. Man trenger ikke å gjette eller være i hendene på hva andre sier.
Hvis du vil uttrykke din egen mangel på kunnskap, foreslår jeg formuleringen 'dessverre har jeg ofte feil'O oliven1 skrev:
O oliven1 skrev:
Har du vanskeligheter med norsk, eller har du bare vanskelig for å skrive begripelig og lettlest?O oliven1 skrev:
Du skriver at "kuldebroer er utrolig viktig for tettheten" hvordan mener du da? Tettheten har jo knapt med verken isolasjonen eller eventuelle kuldebroer å gjøre.
Du burde vel vite forskjellen mellom kuldebro og tetthet hvis du har lært noe på din utdannelse, jeg kunne med letthet få en ny uinnredet halv-tømmerstomme rimelig tett med byggplast og tape (kanskje ikke til passivhus standard) men vet av praktisk erfaring at det ikke er noe bra måte å bygge tømmerhus.O oliven1 skrev:
En korrekt montert og teipet byggfolie er såvidt jeg vet den enkleste måten å få et tett nytt hus, men synes du @Johannes Carlsson at det er passende i TS bygget som i første omgang skal bli en sommerhytte?Johannes Carlsson skrev:
Absolutt er tettheten viktig, både fra energisynspunkt og fuktsynspunkt. Så er det mange helt vanlige hus med teipet plast som også klarer tetthetskravene for passivhus.
Har du masse rare gjennomføringer i veggen er det klart mer plundrete å tette der, men kuldebroer i form av veggbjelker som vi snakker om nå er ikke et problem for tettheten.
jo men kan man ikke bygningsfysikk så har man ingen anelse om antall kuldebroer man skal regne med dessverre.Ulltand skrev:
er kjempe mye kuldebroer i en konvensjonell bygning
vet ikke helt hva du snakker om men selvfølgelig går tetthet og ubrutt isolasjon hånd i hånd.F fribygg skrev:Om du vil uttrykke din egen mangel på kunnskap foreslår jeg formuleringen 'dessverre tar jeg ofte feil'
Har du vanskeligheter med svensken eller har du bare vanskelig for å skrive begripelig og lettlest?
Du skriver at "kuldebroer er utrolig viktig for tettheten" hva mener du da? Tettheten har jo neppe med verken isolasjonen eller eventuelle kuldebroer å gjøre.
Du burde vel vite forskjell mellom kuldebro og tetthet hvis du har lært noe på din utdanning, jeg skulle med letthet kunne få en ny uinnredet halvlaftstamme rimelig tett med bygningsplast og tape (kanskje ikke til passivhusstandard) men vet av praktisk erfaring at det ikke er noen god måte å bygge tømmerhus på.
En korrekt montert og tapet byggfolie er såvidt jeg vet den enkleste måten å få et tett nytt hus, men synes du @Johannes Carlsson at det er passende i TS bygge som i første rekke skal bli en sommerhytte?
enkelt å bare si så men det er hvordan man løser det som er problematikken.Rejäl skrev:
å plastre og teipe hele huset som vanlig løser ikke passivhus standard ikke engang i nærheten.
og da var det kun for å oppfylle BBR-kravene.Rejäl skrev:
tenk da hvilke enorme innrømmelser man må gjøre om man vil bygge et passivhus eller lignende.