O
Rejäl skrev:
Jeg har selv ikke sett et eneste passivhus med helstokkevegger men det finnes sikkert noen som har klart det😉
du får i prinsippet gjøre følgende:
bygg et passivhus og kle det med tømmer.

men veggene kommer være oppimot 0,7 - 0,8 m tykke

O oliven1 skrev:
ja men kan man ikke byggfysikk så har man ingen anelse om antall kuldebroer man skal regne med dessverre.
er veldig mange kuldebroer i en konvensjonell bygning
'Det høres ut som du sier at jeg og BIM energy regner feil.

Men det er nettopp hva kuldebroene gjør i konstruksjonen gitt cc 900, 195x45 mm lekter på 45 mm tømmerstomme 6x4x3,5 meter bygning plassert i Stockholm.

O oliven1 skrev:
du får i prinsippet gjøre følgende:
bygg et passivhus og kle det med tømmer.

men veggene kommer være oppimot 0,7 - 0,8 m tykke
Du gikk glipp av innleggene om pir-isolering? For et passivhus er det da tilstrekkelig med 0,25 m.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
'Det høres ut som du sier at jeg og BIM energy regner feil.

Men det er akkurat det som kjølebryggene gjør i konstruksjonen gitt cc 900 , 195x45 mm bjelker på 45 mm tømmerstamme 6x4x3,5 meter bygning plassert i stockholm.
cc900

du kan jo ikke bare regne på de kjølebryggene, finnes utrolig mye mer kjølebrygger i en bygning?
bare veggen i seg selv har utrolig mye mer kjølebrygger?

O
Ulltand Ulltand skrev:
Du gikk glipp av innleggene om pir-isolering? For et passivhus er det da tilstrekkelig med 0,25 m.
forklar veggoppbygningen?
utenfra og inn?

O oliven1 skrev:
cc900

du kan ikke bare regne på de kuldebroene, det finnes utrolig mange flere kuldebroer i en bygning?
bare veggen i seg selv har utrolig mange flere kuldebroer?
Hvilke vil du legge til som du kan bygge bort i mitt hus?

Veggen har ingen flere kuldebroer, tømmerstokken er bærende så å sette opp innevendig 900 mm for isolasjon og panel er tilstrekkelig. Det kommer noen løpemeter for vinduer hvis man setter dem langt inn i konstruksjonen.

O
Ulltand Ulltand skrev:
Hvilke vil du legge til som du kan bygge bort i mitt hus?

Veggen har ingen flere kuldebroer, tømmerkonstruksjonen er bærende slik at å lage reisverk innvendig på 900 mm for isolasjon og panel er tilstrekkelig. Det kommer noen løpemeter for vinduer hvis man setter dem langt inn i konstruksjonen.
du må forstå at du er ute og seiler.
finnes masser med mer kuldebroer i huset og først og fremst i veggen.

men forklar gjerne tykkelsen på veggen i sin helhet hvordan du kommer ned til 250mm

Rejäl skrev:
Vi hadde en nabo som bygde et grovt tømmerhus som et helårshus, for å få igjennom byggetillatelsen ble han nødt til å isolere alle ytterveggene innvendig for å klare energikravene.. da synes jeg at mye av følelsen av et tømmerhus forsvinner…
Skal man få noen større nytte av tømmerkonstruksjonen bør man vel bruke dens masse til sin fordel?

Ulltand Ulltand skrev:
Man vil jo ha en peis om man har tomt med masse trær, men det får man vel ikke tilgoderegne i kalkylen tenker jeg?
Trenger du engang å gjøre en slik kalkyle på hytte på 20-30m2? Kan du ikke bygge den som et tilleggsbygg?

O oliven1 skrev:
forklar veggoppbyggingen?
utenfra og inn?
F fribygg skrev:
Skal man få noen større nytte av tømmerstammen bør man vel bruke dens masse til sin fordel?

Trenger du engang gjøre en slik kalkyle på hytte på 20-30m2? Kan du ikke bygge den som en tilleggsbygning?
Nei jeg tenker ikke gjøre noen, bare fundering om hvordan det skulle håndteres om man var skulle gi fra seg noe. Akkurat dette blir en tilleggsbygning attefall 25

P
F fribygg skrev:
Skal man få noe større nytte av tømmerstammen bør man vel bruke dens masse til sin fordel?
Man kan synes det, men det er vanskelig å få godkjent en byggesøknad for helårsbolig med bare tre som isolasjonsbærer i en yttervegg..

Men pent og imponerende er det og spesielt koselig med en åpen peis i disse husene..

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi hadde en nabo som bygde et grovt tømmerhus som et helårshus, for å få igjennom byggetillatelsen ble han nødt til å isolere alle yttervegger innvendig for å oppfylle energikravene.. da synes jeg at mye av følelsen av et tømmerhus forsvinner…
Så er det jo. Vårt fulltømmerhus har vi isolert soverom innvendig men har beholdt tømmeret innvendig i storstua. Kan være en vei å gå men om det er tilstrekkelig vet jeg ikke. Tror det finnes fabrikkert tømmer med isolasjon i stokkene som alternativ.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Så er det jo. Vårt fulltømmerhus har vi isolert soverom innvendig men har beholdt tømmeret innvendig i storstuen. Kan være en vei å gå men om det er tilstrekkelig vet jeg ikke.

Tror det finnes fremstilt tømmer med isolasjon i stokkene som alternativ.
Ja tømmerhus fabrikantene må jo bli innovative om de vil finnes kvar..
Da kan en måte være å dele tømmeret og sette isolasjon imellom..

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nei jeg tenker ikke gjøre noen bare fundering om hvordan det skulle håndteres om man skulle gi ifra seg noe. Akkurat dette blir en komplementbyggnad attefall 25
Attefall? Er det innenfor detaljplan?

F fribygg skrev:
Attefall? Er det innenfor detaljplan?
Ja på begge!

Ulltand Ulltand skrev:
Ja på begge!
Du kan likefullt søke om byggetillatelse, jeg tror ikke du kan få til et 20m2 hus på søylefundament med 10m2 brukbart loft innenfor Attefall-reglenes 4m høydebegrensning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.