23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
'Det høres ut som du sier at jeg og BIM energy regner feil.O oliven1 skrev:
Men det er nettopp hva kuldebroene gjør i konstruksjonen gitt cc 900, 195x45 mm lekter på 45 mm tømmerstomme 6x4x3,5 meter bygning plassert i Stockholm.
cc900Ulltand skrev:
du kan jo ikke bare regne på de kjølebryggene, finnes utrolig mye mer kjølebrygger i en bygning?
bare veggen i seg selv har utrolig mye mer kjølebrygger?
Hvilke vil du legge til som du kan bygge bort i mitt hus?O oliven1 skrev:
Veggen har ingen flere kuldebroer, tømmerstokken er bærende så å sette opp innevendig 900 mm for isolasjon og panel er tilstrekkelig. Det kommer noen løpemeter for vinduer hvis man setter dem langt inn i konstruksjonen.
du må forstå at du er ute og seiler.Ulltand skrev:
finnes masser med mer kuldebroer i huset og først og fremst i veggen.
men forklar gjerne tykkelsen på veggen i sin helhet hvordan du kommer ned til 250mm
Skal man få noen større nytte av tømmerkonstruksjonen bør man vel bruke dens masse til sin fordel?Rejäl skrev:
Trenger du engang å gjøre en slik kalkyle på hytte på 20-30m2? Kan du ikke bygge den som et tilleggsbygg?Ulltand skrev:
O oliven1 skrev:
Nei jeg tenker ikke gjøre noen, bare fundering om hvordan det skulle håndteres om man var skulle gi fra seg noe. Akkurat dette blir en tilleggsbygning attefall 25F fribygg skrev:
Man kan synes det, men det er vanskelig å få godkjent en byggesøknad for helårsbolig med bare tre som isolasjonsbærer i en yttervegg..F fribygg skrev:
Men pent og imponerende er det og spesielt koselig med en åpen peis i disse husene..
Så er det jo. Vårt fulltømmerhus har vi isolert soverom innvendig men har beholdt tømmeret innvendig i storstua. Kan være en vei å gå men om det er tilstrekkelig vet jeg ikke. Tror det finnes fabrikkert tømmer med isolasjon i stokkene som alternativ.Rejäl skrev:
Ja tømmerhus fabrikantene må jo bli innovative om de vil finnes kvar..Ulltand skrev:
Da kan en måte være å dele tømmeret og sette isolasjon imellom..