591 läst ·
19 svar
591 läst
19 svar
Eldragning till hönshus
Sida 1 av 2
Hej
Kommer gräva ner kabelskyddsrör ca 7 meter för att mata hönshus med el från befintlig undercentral.
Jag tänker mig en IP65 klassad normkapsling 5-8 enheter bred placerad i hönshuset.
Jag är inne på att mata hönshuset med en fas avsäkrad i befintlig undercentral. Egen jfb i hönshuset. Tillkommer gör dvärgbrytare för belysning, uttag och någon värmelampa.
Vilken dimension på kabel bör jag förhålla mig till och vilken typ av säkring bör sitta i matande ände?
Kommer gräva ner kabelskyddsrör ca 7 meter för att mata hönshus med el från befintlig undercentral.
Jag tänker mig en IP65 klassad normkapsling 5-8 enheter bred placerad i hönshuset.
Jag är inne på att mata hönshuset med en fas avsäkrad i befintlig undercentral. Egen jfb i hönshuset. Tillkommer gör dvärgbrytare för belysning, uttag och någon värmelampa.
Vilken dimension på kabel bör jag förhålla mig till och vilken typ av säkring bör sitta i matande ände?
Skall du inte ta elen från grannen? Det blir mycket billigare för dig.
Jag hade valt att dimensionera utifrån värmelampans behov och lite till. Sedan hade jag dragit ut tre faser ändå. Bättre att ha förberett, då kan du ha två värmelampor på olika faser. 5x1,5mm2 är inte så mycket dyrare...
Rörande din fråga: hur mycket ström räknar du med att använda? 10A bör räcka. Om vi antar 200W lampa x2 så räcker det mer än väl. Då klarar du dig med en fas och 3x1,5mm2 kabel.
Jag hade valt att dimensionera utifrån värmelampans behov och lite till. Sedan hade jag dragit ut tre faser ändå. Bättre att ha förberett, då kan du ha två värmelampor på olika faser. 5x1,5mm2 är inte så mycket dyrare...
Redigerat:
Ska det bara vara till hönsen eller kommer det också vara plats till en rostfri bryggare till starkare varor ?
Det senare alternativet kräver lite mer kräm i kablarna
Det senare alternativet kräver lite mer kräm i kablarna
Spontant låter det som du skissar på en lite onödigt omständlig lösning.
Varför inte sätta en PSA (förslagsvis 10A tillsammans med 3G1.5 kabel) i matande central och sen bara dosa ut matningar till de lampor och uttag du behöver inne i hönshuset?
Varför inte sätta en PSA (förslagsvis 10A tillsammans med 3G1.5 kabel) i matande central och sen bara dosa ut matningar till de lampor och uttag du behöver inne i hönshuset?
Hm ja, känns inte lika ordentligt på något vis.G Gabbe1 skrev:
Men det kanske räcker
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
Installation i hönshus, borde väl följa samma striktare regler som stallbyggnad? (Jag vet inte).
Moderator
· Stockholm
· 57 947 inlägg
Jag har inte koll på detaljerna. Men det handlar både om materialtyper och hur ledningar dras. För att ge skydd mot gnagare.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 476 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 476 inlägg
Alltså egen central? Gör det inte mer komplicerat än vad det är.
Jag har som Gabbe1 skriver.
En 10A PSA och 3G1.5
400W är ju 'ingenting' för 1.5mm2
Ett bra tätt uttag eller en tät dosa beroende på lampa räcker sen.
Och välj EKLK eller EXLQ. Om kabeln går synligt och nåbart för höns/gnagare så sätt kabelskydd då runt ett hönshus rör sig ofta gnagare. Och även hönsen själva kan picka på det mesta.
En 10A PSA och 3G1.5
Och välj EKLK eller EXLQ. Om kabeln går synligt och nåbart för höns/gnagare så sätt kabelskydd då runt ett hönshus rör sig ofta gnagare. Och även hönsen själva kan picka på det mesta.
Jag tänker kanske metallmantel på kabeln inne, och på sådan höjd som gör det svårt för gnagareP PappasHammare skrev:Alltså egen central? Gör det inte mer komplicerat än vad det är.
En 10A PSA och 3G1.5
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 941 inlägg
https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/
Där finns en länk till ett dokument om dragning och materialval.
Edit: trodde jag, ska se om jag hittar var de gömt den.
Edit2: https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/
Där finns en länk till ett dokument om dragning och materialval.
Edit: trodde jag, ska se om jag hittar var de gömt den.
Edit2: https://www.brandskyddsforeningen.se/lbk/lbk-parmen/5elhandbok/