Gjutningen gick tydligen väldigt bra. Han blev lite stressad på slutet då han var rädd att det inte skulle räcka, men det blev 50 liter över till sist. Väl avvägt! Då fick vi dessutom flaggstångsfundamentet fyllt på samma gång!

Nygjuten betongplatta framför ett hus med träram för flaggstångsfundament i förgrunden, omgiven av gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att ha kommit lite, lite smått stänk på några ställen, men det gick lätt att putsa bort.

Nygjuten betongplatta vid husvägg med röda dörrar, jämn och slät yta utan synliga brister.
Skapa konto

• Gilla
Legogodis och 13 till
  • Laddar…
P
Härligt!
Fäster du inte den nya plattan med armering i husets eller ligger de helt fria från varandra?

P Posselosse skrev:
Härligt!
Fäster du inte den nya plattan med armering i husets eller ligger de helt fria från varandra?
Den ligger helt fritt.

Kände lite på att ta bort formen ikväll, och den släppte så fint så. Vips så var hela formen borta och så drog jag av kanterna lite lätt med en betongslipsten.

Betongplatta vid ett hus med borttagna formar och avrundade kanter, omgiven av grus och gräs.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Legogodis och 16 till
  • Laddar…
Bara att vattna nu i några dagar.
Bra jobbat 👍

//AA

Sjukt bra tråd, tar en stund att läsa alla 50 sidorna 😄 Bor också på Åland och funderar på husbygge.

Hur projekterade du KNX installationen? Vad köpte du för komponenter till KNX, har kollat ABB och Jung men tillgänglighet för privatpersoner verkar dåligt. Kan köpa dem via elektriker men nice om man kan köpa några att testa med. Har funderat på att köra KNX med Home Assistant.

Är du nöjd med Nibe och NibePi? Nibe har ju deras smarta tillbehör med temp/fukt/co2 men dessa kanske kan ersättas med KNX komponenter?

D Dkeidkei skrev:
Sjukt bra tråd, tar en stund att läsa alla 50 sidorna 😄 Bor också på Åland och funderar på husbygge.

Hur projekterade du KNX installationen? Vad köpte du för komponenter till KNX, har kollat ABB och Jung men tillgänglighet för privatpersoner verkar dåligt. Kan köpa dem via elektriker men nice om man kan köpa några att testa med. Har funderat på att köra KNX med Home Assistant.

Är du nöjd med Nibe och NibePi? Nibe har ju deras smarta tillbehör med temp/fukt/co2 men dessa kanske kan ersättas med KNX komponenter?
Förlåt, jag har helt missat detta inlägg!

Jag använde mig av en annan forummedlem, @Patrik_Hed, som jobbar med KNX-installationer och projekterade elen i vårt hus. Väl värt pengarna istället för att sitta och klura själv!

Jag har kört brytaktorer från MDT, dimaktorer och annat från Jung, och klimataktor (för fläktluftkylare) från Zennio. MDT är väldigt prisvärda, men jag har läst att de har lite sisådär kvalitet vad gäller dimning så då blev det Jung istället.
Alla knappsatser är MDT då jag ville ha skärm i de flesta och MDTs var oslagbara i pris och funktion, dessutom temperatur- och fuktighetsgivare i alla. (Det kanske andra har också dock.) Även rörelsedetektorer är från MDT.

Jag är grymt nöjd med Nibe och NibePi. Det fungerar klockrent, och NibePi går väl ihop med Home Assistant. Jag kör dock inte några smartare funktioner än prognosstyrning på värmen, men det finns många andra som gjort mer avancerade grejer.

KNX och Home Assistant leker jättefint tillsammans. Jag kör så mycket som möjligt grundläggande i KNX, och sen gör jag automationer i HA då det är mycket kraftfullare och mera lättarbetat.[/USER]

Redigerat:
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Nu har det gått så där hiskeligt länge sen en uppdatering, men tempot har inte varit så snabbt så jag har medvetet hållit på det så att jag kan göra en lite större uppdatering.

Sist jag skrev så hade vi precis gjutit altanen och entréerna, och sen dess har det nu faktiskt hänt lite grann!

Direkt gjutningarna var färdiga skulle vi börja förbereda för carporten och asfaltering av gårdsplanen. Men innan det kunde göras så passade jag på att sparka igång Eivor för att gräva bort vår ogräsplätt bakom garaget. Här var vi förut lite osäkra på vad vi skulle göra, om vi skulle ha ett utekök här, marksten, gjuta, eller vad det nu skulle bli. Efter några år har vi dock insett att vi aldrig använder den ytan, så nu grävde jag bort allt ogräs, fyllde på med jord och sådde gräs. Ungefär lagom till midsommar...

En gul grävmaskin från märket Åkerman står bredvid ett träfärgat hus med grön gräsmatta runt om under en klarblå himmel.
Skapa konto

Eivor är bra till mycket, men när man jobbar nära befintliga byggnader gör hennes storlek sig påmind!

Grävmaskin vid sidan av en träfasad gräver bort ogräs och förbereder området för nya projekt. Gräsyta syns i bakgrunden med träd i fjärran.
Skapa konto

När detta var gjort påbörjades lite förberedelser för carporten med nedgrävning av fundament. Funderade på att gjuta dessa själv, men tog pris från den lokala gjutfabriken och kostnaden för färdigt fundament motsvarade ungefär priset för armering och betong för att göra det själv, så med formvirke och arbete inräknat var egengjutning helt uteslutet.

Grävmaskin står intill ett hus på en grusig gårdsplan, omgiven av några betongblock och jordhögar, med träd och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Efter lite grävande var detta klart och då tog jag in lite proffshjälp av den lokala markentreprenören för att göra underarbetet inför asfaltering. Jag kände direkt att det inte var något jag ville försöka åta mig med Eivor, för då hade jag fått hålla på i veckor och det hade ändå inte blivit bra.

Grävmaskin och vält på grusuppfart mellan två träbyggnader, förbereder underlag för asfaltering. Vitt fundament syns på marken.
Skapa konto

När entreprenören var färdigt med sitt lämnade han välten kvar och sade "vält ordentligt under helgen så att det blir riktigt hårt inför asfaltering", och det behövde han inte säga mer än en gång! Jag har drömt om att köra vält sen jag var liten, så det gjorde jag gladligen. I samma veva hade jag 160-årsfest med 3 kompisar, och då bodde några vänner från västkusten hos oss, detta gäng är också väldigt motorintresserade så gårdsplanen blev under helgen väldigt väl vältad!

Nu kom nästa fundering: hur gör vi för att få en snygg anslutning mellan asfalt och gräs? Funderade på att lägga marksten, men att bara lägga en rad skulle inte fungera då stenarna hade flyttat sig vid asfaltering. Istället skulle vi då behöva motgjuta en stödkant på utsidan av markstenen.
Det här kändes som dubbelt arbete, så vi bestämde oss helt enkelt för att bara gjuta en liten stödklack att asfaltera mot.
Började med formarbete:

Byggarbetsplats med pågående formarbete för gjutning av stödklack vid en uppfart intill ett hus. Träplankor och verktyg syns på marken.
Skapa konto

Böjen var lite knölig, men några plywoodremsor jag hade sågat till och glömt hade legat ute och blivit blöta vilket gjorde dem en aning formbara. Tur i oturen!
Efter formning armerades det lite lätt:

Byggarbetsplats med formar för betonggjutning nära ett hus; verktyg, skottkärra och blandare ses i bakgrunden.
Skapa konto

Och sen gjöts det:

Betongfundament och formarbete nära en träbyggnad med röd dörr. En betongblandare och markberedning ses i bildens framkant.
Skapa konto

Gjutningen gjordes ungefär 36h innan asfalterarna skulle anlända, så det var lite stressigt med glättning runt 23-tiden på kvällen...

Sen kom asfalterarna:

Asfalteringsarbete med en vält, lastbil och två arbetare vid en grusplan nära ett hus och skog.
Skapa konto

Och som i ett nafs var de borta igen:

Asfalterad gårdsplan med träbyggnader och grön gräsmatta i förgrunden, omgiven av träd och växtlighet.
Skapa konto

Nyasfalterad garageuppfart med två trähus, den ena med röda dörrar och fönster.orrar i bakgrunden och asfalten omsluter gräsytan.
Skapa konto

Under försommaren och sommaren har jag även hjälpt min pappa en del med design och uppförande av en strandbastu. Jag har inte byggt något på den, mer än att ha hjälpt till lite grann vid gjutning av några av plintarna, men en hel del timmar gick åt ändå!

Bastun byggdes i en annan kommun och fraktades till stugan på maskintrailer bakom lastbil, och lyftes sedan på plats med Ålands största mobilkran. Det var precis på gränsen till vad maskinen klarade, med runt 45m utstick och 5,3 ton bastu:

Mobilkran lyfter strandbastu på plats vid kusten, omgivet av skog och klippor.
Skapa konto

När vi sen fick provbasta var det helt magiskt:

Vy från en bastu med stora fönster som vetter ut mot en sjö, där solnedgången färgar himlen och vattnet i varma toner.
Skapa konto

Därefter lade sig byggandet lite i ide under sommaren då det var mycket annat som skulle hinnas med. Bland annat kompisens årliga sommarfest där något roligt alltid ska byggas, och i år blev det något så fantastiskt som en katamanot:

Två sammankopplade kanoter ligger intill vattnet, en med en motor monterad baktill, skapade som en katamanot.
Skapa konto

Det här blev en helt suverän skapelse och den bästa kanot jag någonsin färdats med.
Vi försökte nästa dag förbättra den lite genom att bredda den och bygga om den till dubbelmontage:

Två kanoter med motorer, förenade av en träbalk, ligger på en betongbrygga vid sjö. Tittar mot vatten och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Till nästa sommar ska vi fixa lite bättre virke och verktyg och se om inte version 3.0 kommer upp i planing...

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
När väl sommaren var över tog jag med ny motivation tag i carporten igen. Jag började med baksidan som var ganska lätt att smälla upp:

Byggnation av carport: Del av stomme står klar med verktyg och stegar runtomkring. Två hus med tegeltak syns på vardera sida.
Skapa konto

För framsidan tänkte jag att jag skulle använda den stora stålstolpen vi redan har i hörnet av huset för att fästa främre limträbalken i. Gick över till grannen och rotade bland hans metallskrot och designade sen en balksko av lämpliga bitar.

Person i arbetshandske håller en specialdesignad och rostig balksko av metall på en asfalterad yta.
Skapa konto
En person med handskar håller en specialdesignad balksko av metall framför asfalt.
Skapa konto

Tog hjälp av en kompis som är stålkonstruktör för att beräkna vad jag behöver för bultar. Jag ville ha M8 då det skulle vara enklare att få dit, men han ville ha M10. Så då fick det bli M10.

Svart stålstolpe med fastskruvad träbalk och tre bultar vid ett husbygge, synlig ränna och brädvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Tre bultar i nedre delen av fästet och en i övre delen (infälld bakom limträbalken) ska räcka med god marginal enligt honom.

Kapade upp panelen på anslutande väggar för att fästa ståndplåt:

Pågående carportbygge med synliga träreglar och verktyg, en röd dörr, samt en stege framför en trävägg under ett tak.
Skapa konto

Och kunde sedan börja smälla upp takstolar:

Konstruktion av en carport pågår, stödbalkar och takstolar är monterade. Träbalkar över en asfalterad yta nära ett hus med rött dörr.
Skapa konto

Trästruktur för carport under uppbyggnad, med takstolar och stödjande pelare. Omges av grönska och närliggande byggnader med röda och svarta tak.
Skapa konto

På med råspont och takpapp på den låga delen först, och här var det lite småknepigt att komma åt då jag hade satt det nya taket så nära takfoten på garaget som möjligt för att få så bra takhöjd som möjligt:

Svart takpapp täcker ett nylagt tak vid en carport, med skuggor från takstolarna och ett traditionellt tak i bakgrunden under en klar himmel.
Skapa konto

Var tvungen att krypa in under takfoten och jobba, och det var minsann varken bekvämt eller enkelt!

När vi gjorde det stora taket gick allt som på Strömsö. Våd efter våd lades med rasande tempo och vi kände oss väldigt bekväma med att hinna bli klara med någon timme till godo innan vinden skulle vända och vädret skulle bli sämre.
Där hade vi fel.
När vi hade de två våderna på framsidan av taket kvar och precis hade rullat ut den ena så var det som att någon vred ner dimmern till lägsta. Ljuset bara försvann. Inom loppet av några minuter vände vinden nästan 180° och gick upp till storm.

Tyvärr hade vi fullt upp med annat, men här är en bild från en vän som dokumenterade när stormen rullade in. Jag fick lite "Independence Day"-vibbar när jag såg molnfronten komma rullande...

Dramatiska mörka moln rullar in över en sjö och landskap medan vinden blåser. Träd syns på klippor i förgrunden.
Skapa konto

Vinden sög tag i våden vi hade rullat ut och gjorde så att den rasade ner på marken (och på min bil som fick hela bakänden sandpapprad) och vi insåg att vi aldrig har en chans att få ut de kvarvarande våderna. Vi såg också regnet komma med rasande fart så jag skrek åt sambon att hämta presenningar från garaget och så började vi febrilt plocka undan verktyg och annat som låg uppe på taket. Jag skulle flytta en rulle med takpapp men slant och fick fingret mellan rullen och taket, så rullen sade "mums!" och tog ett rejält bett i mitt finger.

Med fingret bultande, blodet strömmande, och ett ösregn värre än jag någonsin upplevt, satt vi båda uppe på taket och försökte desperat få fast presenningen i våldsamma vindbyar. Det var det stressigaste momentet vi upplevt på bygget, men vi fick till slut taket någorlunda täckt. Det tog inte många minuter, men jag kan inte minnas att jag varit så blöt någonsin tidigare, förutom när jag fallit i vattnet någon gång. Totalt dyngsur sånär som på några torra fläckar på kalsongerna.
Nästa dag såg det ut så här (notera mitt stackars långfinger):

Blå presenningar täcker ett halvbyggt tak på en carport, synliga träbrädor och en hand med bandagerat finger i förgrunden.
Skapa konto

Fingret såg ganska mumsigt ut, passa er nu om ni är lite kräsmagade:

Skadat finger med djupt sår och avskrapad hud, antagligen orsakad av en olycka under byggarbete.
Skapa konto

Vi tog bort presenningen och lät råsponten torka, och kunde till kvällen göra färdigt resten av taket:

Carport under byggnation med två bilar parkerade, omgiven av trähus och grönska, synligt med råspont och takpapp på taket.
Skapa konto

Och nu är vi framme vid nutid. Alla rännor och stuprör är på plats och vi har börjat med takfotsinklädnaden och undertaket i carporten. Vi ska ännu bygga väggar och sätta dörrar på delen under det låga taket där det ska bli ett rejält uteförråd för trädgårdsredskap och annat. Där ska vi även ha en arbetsbänk där sambon kan plantera om blommor och annat.

Flygbild av ett hus med carport, stor gårdsplan och trädgård. En grävskopa syns till vänster, omgiven av grönska och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Och trots att vi planterade gräs mitt i sommaren så har det, efter vattning morgon och kväll, tagit sig helt otroligt fint! Vi fyllde upp med jord närmast betongmuren på framsidan, så närmare 1,5m närmast betongmuren är nysått i somras.

Flygfoto av hus med nybyggd carport och rymlig bakgård med grön gräsmatta och planteringar, omgiven av skog.
Skapa konto

Även på baksidan tog det sig helt suveränt bra, cirka 4m brett närmast garaget såddes i somras.

Vy över ett hus med rött dörr- och fönsterram, carport och garage. Framför huset syns gräsmatta och en grävmaskin i förgrunden.
Skapa konto

Flygbild av en fastighet med hus, trädgård och skogsomgivning. Gräsmatta omger byggnaderna, och vägar och stigar syns i bakgrunden.
Skapa konto

På framsidan där vi har svart och vit fiberduk är vi ännu osäkra på hur vi ska göra. Vi har lite ogräs där nu som vi täckt så att det ska dö, och tanken är att eventuellt sätta dit en stödmur av betong för att ta upp nivåskillnaden och ge ett snyggt avslut på gräsmattan. Detta får bli ett projekt till nästa år dock!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 43 till
  • Laddar…
4774
Snyggt jobbat men synd om lilla fingret 😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.