Hej!

Vi beställde och fick utfört jobb med en telekabel på tomten. Kabeln behövde dras om en aning pga grävjobb vi skulle göra.

Fick en faktura ett par månader senare som jag inte förstod mig på. Det står specat en annan sorts arbete och en annan adress än vår.

Jag ifrågasatte (bestred) då fakturan, men firman "avslog" bestridandet. ;)

Då förstod jag, aha det är nog kabelskarvningen från i somras de menar.

Min tanke är att visst jag är skyldig dem pengar, men jag vill inte betala en felaktig faktura - för vad gör jag om det dyker upp en korrekt faktura veckan efter? Jo jag betalar två gånger.

Har tidigare läst, men hittar inte just nu, att man när man betalar en fordran ska man kunna känna sig säker på att man gör det "med befriande verkan", det vill säga man betalar för rätt sak till rätt person, så att skulden verkligen upphör. Enligt det resonemanget räcker det alltså inte att jag är skyldig firman någon summa pengar och det bara är att överföra det beloppet utan vidare - utan fakturan ska verkligen vara rätt.

Hur skulle ni ha gjort? Tycker firman är lite klantig, visst kan jag hjälpa dem och tala om hur de ska skriva fakturan, men de ska väl kunna det själva, och de är lite dryga i attityden.

Alla tips emottages tacksamt! :)

Har du PRATAT med dem?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Ring till företaget och prata med dom, var saklig, säg att den faktura som du har fått är ställd till en annan fastighet och att du misstänker att dom råkat blanda ihop fastigheterna.
Säg även att du kommer att betala den rätta fakturan.

Vad skrev du för anledning när du bestred fakturan?

Som gäldenär har du rätt att destinera din betalning till att avse den skuld du själv avser att betala. Om gäldenären inte har destinerat betalningen äger borgenären rätt att avräkna den från den fordran borgenären anser sig ha mot gäldenären. Detta har alltså främst betydelse om gäldenären har flera olika skulder till samma borgenär.

Om du således klart och tydligt anger på betalningen vad det avser för skuldförhållande äger inte firman rätt att ställa ut nya krav för det skuldförförhållandet.

Demmpa skrev:
Ring till företaget och prata med dom, var saklig, säg att den faktura som du har fått är ställd till en annan fastighet och att du misstänker att dom råkat blanda ihop fastigheterna.
Säg även att du kommer att betala den rätta fakturan.

Vad skrev du för anledning när du bestred fakturan?
Jag skrev som det var - att jag inte förstod vad fakturan gällde.

Anna_H skrev:
Har du PRATAT med dem?
Nej bara skrivit. Är så lätt att glömma vad som sagts och överenskommits över en raspig telefonlinje medan man är ute och springer på stan. Så jag mejlar alltid så att vi får en skriven historik. Dessutom slipper man sitta i telefonkö i kundtjänst.

Det första man bör göra när man får en felaktig faktura/räkning är att ringa till företaget det gäller (som man är kund hos), att bestrida en faktura/räkning utan att vara tydlig godtar ytterst sällan företagen.

Jag har fått några felaktiga fakturor genom åren, jag har ringt företagen det gäller och har fått bra bemötande, några dagar senare har jag fått en ny faktura som då har stämt, om det har varit kort betaldatum så har företaget förlängt datumet.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Förstår inte varför man inte kan mejla och framföra samma sak som om man hade ringt. Tar en minut, och ingen part behöver invänta att den andre har tid att prata.

Orsaken jag angav var att jag inte visste vad fakturan gällde (då jag inte kände igen vare sig arbetet eller adressen).

Ordet "bestrides" har inte jag hittat på utan det är ju en formell term. Om man bara skriver "fråga", "invändning", "fel" eller liknande lösa formuleringar kanske de inte förstår att man avser att inte betala, tråkigt och onödigt med missförstånd. Ordet "bestrides" däremot reagerar de kanske mer på. Och det har väl en juridisk verkan.

harry73
Skriv dåigenett mejl däri du skriver att fastighetsbeteckning inte stämmer överens med din beteckning, samt att arbete inte stämmer överens med de arbeten du beställde och som utfördes på din fastighet.
Och at de är välkommen at skicka faktura för rätt jobb

När man pratar (öga mot öga eller via telefon) så är det mycket lättare för alla parter att förstå vad den andra menar än om man skickar e-post/brev/fax.

Om man vill ha det man kommer överens om så säger man i slutet av samtalet att "jag sammanställer det vi kommit överens om i ett mejl och skickar till dig, jag vill ha bekräftelse på mejlet tillbaka".

Jag invänder inte mot att du använder ordet "bestrider" i konversationen med företaget (det kan man göra även när man ringer), det jag invänder mot är att du inte är tydlig i varför du bestrider fakturan.

Det finns appar till dagens mobiler där man kan spela in aktiva telefonsamtal. Det är helt lagligt att spela in telefonsamtal man själv (aktivt) är med i utan att motparten (motparterna) vet om det, dessa inspelningar kan man använda som bevis i en eventuell rättegång.

Tack för alla tips!

Men jag är nog dum - förstår inte hur man gör när man bestrider. Alltså hur man förklarar VARFÖR man bestrider. Jag skrev till dem att jag inte förstod vad det var för jobb fakturan gällde. Jag skulle kanske ha skrivit att jag inte beställt jobbet som fakturan handlar om? Eller hur skulle ni ha skrivit? Sen det här att företaget "avslår mitt bestridande" varslar ju om att de inte har koll så det är kanske inte så lätt att få det att bli rätt.

Klart man kan ringa och sedan mejla och sammanfatta, men jag tycker det är enklare att mejla från början. Kortfattat, en mening. Ringa = telefonkö, och så hamnar man i kundtjänst-filtret där folk (ofta ungdomar) sitter som inte har några befogenheter och "chefen har ingen telefon". (gäller säkert inte alla företag)

Lite skillnad kanske om det är ett företag man har varit långvarig kund hos och har en "relation" med. Nu är det ett företag jag aldrig haft med att göra förut, och de har skickat en helt felaktig faktura, och jag har mycket i livet som pågår nu, så jag har begränsat med tid och möjlighet att vårda ärendet åt företaget.

Jag har dessutom fått för mig att de flesta företag vill sköta konversationen per mejl.

Rättegång vill jag slippa och en metod är att allt är så tydligt i konversationen så att missförstånden mellan parterna minimeras. Bättre att lösa det innan.

Redigerat:
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
harry73
Visst går det per mejl, sen kan du lämna dit telefonnummeri mejlet, så att de kan ringa dig ifall de vill reda ut det.

Visst är det trevligt att företaget inte avslår dit bestridande, me håller med dig och rättar till det hela. Men om du har bestridit fakturan kan den jnte gå till kronofogden. Men då gäller det kanske att det är väldig tydlig att du bestrider fakturan, t ex för att fastighet och nämnda arbeten inte stämmer överens med avtalet, och de hos dig utförda arbeten.

Sir Duke skrev:
Rättegång vill jag slippa och en metod är att allt är så tydligt i konversationen så att missförstånden mellan parterna minimeras. Bättre att lösa det innan.
Precis som du själv skriver, det gäller att vara tydlig i konversationen.

Att fatta sig kort och tydligt i skrift så att motparten förstår är inte lätt.

Du kanske skulle skrivit följande:
"Jag bestrider faktura xxx med anledning av att jobbet blablabla på fastighet xyz enligt fakturan inte stämmer med det jobb jag beställt gällande blaablaablaa på fastighet zxy"

Precis, jag skrev bara att jag inte förstod vad det var för jobb de skickat faktura på. "Bestridande" skrev jag i ämnesraden.

Eftersom de (felaktigt) återkommit med ett "avslag" på mitt bestridande (det är inte deras sak att avgöra) så har jag ju ett bra tillfälle att svara dem igen, då kan jag formulera mig mer exakt enligt era tips.

Tack för hjälpen!

Hmm nu återkom företaget igen. De verkar inte fatta utan är på väg att avslå mitt bestridande igen.

* Visst är det inte deras sak att pröva och godkänna/avslå mitt bestridande? Vi har ju en tvist om fakturans riktighet där vi inte är överens och det ska väl inte de döma i??

* De säger att jag har denna vecka på mig att inkomma med eventuell ny info (senast i morgon fredag alltså!), sedan går de "vidare". Men förfallodatum är om 2 veckor, de får väl inte göra något innan den tiden passerat??

* Och skulle ni tagit på er lärarrollen och lärt dem hur man fakturerar (coacha dem steg för steg hur de ska formulera räkningen till mig så att det blir rätt och de ska kunna få sina pengar) eller skulle ni väntat passivt och låta saken ha sin formella gång?

* Får det gå till inkasso när fakturan är bestriden? Eller är det kronofogden? Tingsrätten?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.