Verktyg & Maskiner
michaelbo: :) Jag gjorde följande beräkning: 3hk borde motsvara 3 (hk) * 735,5(W/hk) = 2206,5 (W). Eftersom det är 230 V i uttagen borde strömbehovet bli 2206,5 (W) / 230 (V) = ca 9,6 A, d.v.s. under 10A-gränsen Webbsidan som jag kikat på(www.jula.se) säger att man behöver en 16A-säkring för att driva den. Samtidigt säger min fastighetsskötare att man kan driva 2,2kW i uttaget... :) Det er rett
Midas: Det verkar som om länken evt inte fungerar på konverteraren, men om ni ser på www.outpost.com och gör en sökning på : 1777592 så finns den där
MrMagic: Du har köpt en kanonmaskin, bättre finns knappt...... Till hyfsat pris dessutom...
Framerate: [citat] Typ målar om alla DeWaltarna, kallar dom Black n Decker och halverar priset... ;D
MrMagic: Köpte en likadan som Jula säljer, fick pynta 1600:- inkl moms, har dock inte hunnit testa den ordentligt ännu. Nyborg har en liknande för 1300:- inkl moms.
John77: Använde ett hemmabygge av plywoodskiva och bockar, och det fungerade toppenbra (fastän vi hade en väldigt billig cirkelsåg) Det enda som är lite besvärligt är när man ska ändra dimension på det man klyver. Fast om man orkar ta sig tid att kostruera så går det säkert att fixa något smart. (jag skruvade fast klossar i skivan)
KarlXII: Har inte LZ (http://www.lundell-zetterberg.se/main.htm) Festools sortiment?
Robbie: Ngt bra tips på märke/pris etc på verktyg som kan hitta reglar/elkablar? Hittat en B & D som kostade ungefär 800kr men den var trög att hitta reglar typ snigelfart enligt säljaren. Den heter LZR1 och har självnivellerande laser med regelsökare./R
Framerate: AEGn är skitbra. Mest prisvärda skruvdragare som finns. Blir dessutom mer och mer lik Milwaukeemaskinerna, samma chuck och batteri bl a. En proffsmaskin till semiproffspris. Lika lätt köp som en Bosch 85a sticksåg! ;D
Theander: Jag köpte faktiskt den på bauhaus för 399 :- verkar rätt ok menjag har ju inget att jämföra med. Men man kunde i alla fall fräsa med den och 5 års garanti gav dem. Nu skall man bara lära sig använda den ordentligt !
Chief_Ryback: Jag betalade 150:- för en kakelskärare med vattenkylning. Det var över en helg och visserligen svart men det är inte speciellt dyrt vitt heller.
luna: har köpt en gammal luna/migatronic 100 amp mig ser ut att vara bättre kvallis än italienska race etc, är det nån som har provat kolsyra istället för mison min svets har de facto en knapp som man ska trycka på om man använder kolsyra. :)
muppen: Göran är vimsigare än vanligt ::) men den verkar bra, vill ha!
John77: Ett tips när det gäller cirkelsåg fick jag av min pappa som hade byggt en klyv-såg. Han hade köpt en billig cirkelsåg men med stor klinga och hög effekt (powercraft???), sen monterade han cirkelsågen på undersidan av en plywoodskiva och fixade mothåll på ovansidan. Vi hade en hel del plank med fel dimensioner som klyvdes med den under sommaren utan att sågen protesterade nämnvärt...
Nix: Min stickis brann i veckan :( Jag upptäckte snabbt att jag saknar den. Men frågan är om inte kap- och gersågen går varmast. Eller möjligen skruvdragaren. Eller kanske cirkelsågen. Någon av dessa fyra i alla fall!
Mr_T: Det var ju inte länge sedan en man haffades efter att ha köpt en mossrivare för 999:-, men när polisen efter kassan bad att få titta i mossrivarkartongen låg fyra skruvdragare värda närmare 20000:- i lådan. En mossrivare utan kartong fanns på en hylla i varuhuset. Individen var dock ytterst förvånad och hans advokat framhöll att han "var ett olyckligt offer för problem i
Midas: Har en Ariens. KOmmer inte ihåg modellbeteckningen men den är ca 12år gammal. Fungerar perfekt från år till år. Spelar ingen roll om jag låter bensinen stå orörd över sommaren, första staren så är det oftast bara ett par ryck så är den igång. Skulle dock vilja ha belysning på den (det är mörkt på vintern)
peves10: Hej Är det nån som har erfarenhet av BIMAX 162/1 (finns bla på Clas Ohlson) Tänkte använda den med flusstråd till att börja med. /PE
DRutstrom: PEX 400 för runt 800kr? Det var ju fan då att man missade det, köpte just en errh.. grön Bosch för 890kr på Bejjer. Jag skyller dock på att jag var i akut behov och enbart för lägenhetsbruk än så länge. En 40 papper senare så håller den då ihop, får se ifall morgondagens övningar hinner ta ihjäl den efter som det redan uppstått ett litet knackande ljud i den som uppkommer vid
perf: [citat] Det är exakt en sådan som jag har (se mitt tidigare inlägg).
Ubbe: Köpte en 18V på Jula och tyckte den funkade bra men det är lite jobbigt att vänta på att batteriet laddas. Köpte då ytterligare en likadan maskin eftersom ett batteri är nästan lika dyrt som "hela kittet". Den gamla maskinen börjar bli sliten. Momentläget går bara att använda vid lättare dragning innan det slirar. När man inte håller på med något större projekt har man nu en
larsklar: Hej, Har testat en Bensindriven Klippo 1200 från Stavdal-uthyrning. Tar upp till 12 cm grenar och är ruggigt effektiv. Kostade ca 750 kr/ dygn vill jag minnas.
Sunekokos: Har fått i uppdrag att presentera en översikt över spikpistolsmarknaden. Problemet är att jag knappt sett en på vykort, än mindre använt någon. Skulle därför uppskatta lite tips och snabbfakta. Vilka typer finns det (el, tryckluft, kolsyra)? Vad är för- och nackdelarna med de olika typerna, är en viss typ alltid bra för en viss sorts jobb? Vilken är den typiska spikpistolen för a)
Zunken: Fick ett tips från en tråd nedan. www.wetterlund.se Deras Neuson 1503 ser ut att passa mina behov.