Hemmakatten
Har köpt en slagborrmaskin med sladd :-[ i julklapp till ena sonen som bor i egen lägenhet med betongväggar.

Nu har jag förstått att vad han egentligen önskar sig är en batteridriven skruvdragare med slagborrfunktion eller rättare sagt som fungerar i betongväggar.

Finns det någon sådan batteridriver skruvdragare? Vad kostar en sådan? (Slagborrmaskinen var en billigare variant runt 500-lappen eftersom sonen bara borrar ett hål nu och då.) Var kan man köpa en sån till hyfsat pris?

Hoppas nu på allas hjälp. :) Och er snabba hjälp :-* eftersom det snart är jul och sonen kanske åker bort till flickvännen över jul. Behvöer alltså fixa detta denna vecka helst!

En batteridriven maskin klarar inte av betongväggar. (Även om den skulle råka ha slagfunktion.) T.o.m. en slagborrmaskin kan få stora problem. För att borra i kvalitetsbetong behöver man en borrhammare.

Hemmakatten
Vet att det fungerar utmärkt med en vanlig slagborrmaskin i sonens väggar eftersom han lånat en av våra nu och då. Och det var den som var klenast....

Maken säger precis som du, Eld, att man behöver en slagborrmskin (med sladd) och en vanlig skruvdragare (batteridriven) till möbler o hyllor mm.

Men, eftersom sonen och andra säger att det ska finnas skruvdragare med slagborrfunktion, så undrar jag nu förstås om det stämmer.

Ska väkl tilläga, om nu det inte framgått, att sonen inte bygger hus, utan endast behöver en maskin för att sätta upp lite på väggarna och skruva ihop en och annan möbel.

En sladdlös skruvdragare med slag finns förmodligen inte på rätt sida om tusenlappen..... :(

Och som alltid är det väl tveksamt med saker som ska klara allt-i-ett. En lätt och smidig skruvdragare som man kommer åt att skruva möbler och annat i en lägenhet klarar per definition inte betongväggar (på ett bra sätt). Finns väl ingen som helst anledning till en laddbar slagborr/borrhammare för att ta upp några hål i en lägenhet? Finns det verkligen inga ellutag i lgh? I så fall kommer han ändå att ha problem att ladda batteriet som garanterat är tomt/trasigt när han med ett års mellanrum ska sätta upp en ny tavla.

Att saker och och ting finns innebär inte alltid att de är bra eller behövs.

Insisteras det, finns ju denna: http://www.blackanddecker.se/produc...9&hierarchyID3=374&lid=11&mktid=8

/T

Mitt tips skulle vara en billig slagborrmaskin för någon hundring - förhoppningsvis håller den lägenheten ut - och en skruvdragage som är lite dyrare än bruksbo och dess gelikar. Vilken, beroende på prisklass finns mycket att läsa om här på forumet.

-Slagborren går säkert att plocka fram ur garderoben och att leta upp skarvsladden till när den väl behöver användas. ;)

Hemmakatten
Tack för goda råd!
Slagborrmaskinen jag köpt på ÖB för 400:- lägger jag undan till födelsedag eller så. Vid ytterligare senare tillfälle kompletterar jag med batteridriven skruvdragare.
Vad han nu till sist får i julklapp blir en "dual layer" NEC DVD-brännare som jag hittade i går till ett mkt bra pris, vilket är vad han önskar sig allra mest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.