Hej!

Har börjat fundera på att köpa en handöverfräs. Jag tycker att det skulle vara kul och användbart att kunna göra egna snygga fräsningar och att på ett enkelt sätt t ex bygga ett fönster med egen fasning. Dock har jag ingen erfarenhet av en fräs och vet inte vilket märke eller modell som skulle vara lämplig. Jag lägger nog hellre en krona extra för att få kvalite än att försöka köpa något för 199:- på Biltema.

Mvh/
Svenstorp
 
Också intresserad av rekomendationer. Duger en Biltema eller dito för en som fräser sällan eller blir resultatet bättre med en dyrare fräs?
 
Ja, resultatet blir bättre med en dyrare fräs. Jag tycker framför allt precisionen och ergonomin är bättre på en lite dyrare fräs. Dock är det ju dina behov som styr vad du behöver. Vill du snabbt komma igång och kanske få en uppfattning om vad du kan göra med en fräs, vilka stål du behöver osv så kåp en billig skitfräs. Antingen blir du nöjd med den eller så inser du billighetsfräsens olika brister och vet vilka saker du ska titta på när du köper en dyr fräs.

Köp en sådan där sats med olika frässtål. Efter lite fräsningar så ser man vilka stål man använder mest. Byt ut dessa stål min lite finare (och därmed dyrare =/) stål, det lönar sig!
 
phl skrev:
Ja, resultatet blir bättre med en dyrare fräs. Jag tycker framför allt precisionen och ergonomin är bättre på en lite dyrare fräs. Dock är det ju dina behov som styr vad du behöver. Vill du snabbt komma igång och kanske få en uppfattning om vad du kan göra med en fräs, vilka stål du behöver osv så kåp en billig skitfräs. Antingen blir du nöjd med den eller så inser du billighetsfräsens olika brister och vet vilka saker du ska titta på när du köper en dyr fräs.

Köp en sådan där sats med olika frässtål. Efter lite fräsningar så ser man vilka stål man använder mest. Byt ut dessa stål min lite finare (och därmed dyrare =/) stål, det lönar sig!
Tack för input! Känns som det är samma som med alla andra verktyg då alltså. Vill man ha något med precision / kvalitet får man betala för det...

Jag kommer satsa på ett billigt kit och byta upp mig vid behov.
 
Glebster, så har jag gjort. Funkar bra, så köper man på sig stål av bättre kvalitet när man behöver dem.

Har ni några återförsäljare/fabrikat av pinnfräsar som ni kan rekommendera? Gärna web-baserad försäljning. Sett att MattiasP gillar Cobolt, men det finns ingen återförsäljare i min närhet...
 
Dr_Jerkyll skrev:
Glebster, så har jag gjort. Funkar bra, så köper man på sig stål av bättre kvalitet när man behöver dem.

Har ni några återförsäljare/fabrikat av pinnfräsar som ni kan rekommendera? Gärna web-baserad försäljning. Sett att MattiasP gillar Cobolt, men det finns ingen återförsäljare i min närhet...
Låter bra det. Kanske någon som kan tipsa om ett billigare kit med?
 
Toolbox

Välj mellan CMT = dyrt
Eller Woodpecker = billigare.

Cobolt finns hos Tool Trust AB - www.tooltrust.se
Men jag vet inte om det går att beställa direkt som privatperson från dom. Jag fick iallafall deras katalog efter ett mail.
 
Tackar för tipset bax. Har du någon erfarenhet av de två varianterna, hur stor kvalitetsskillnad?
 
Coboltfräsarna är ytterst lätta att få tag i. De brukar finnas i varenda järnhandel. Om ni tittar på den hyllan där kvalitetsfräsarna finns (ofta inlåsta i vitrinskåp) så är det med stor sannolikhet Cobolt. De har gröna plastaskar/hylsor.

Festools verktyg är naturligvis bra, men är ganska dyra. Om jag inte minns fel, så tillverkas de på lego av en firma som heter Leica eller något liknande. Jag hinner inte kolla upp det nu.

Om någon har lite havererade eller utslitna fräsar av olika kvaliteter och prisklasser, så skulle jag vilja ha dem för att göra metallurgiska undersökningar. Jag skulle i så fall lägga ut omdömena här på forumet.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Tackar för tipset bax. Har du någon erfarenhet av de två varianterna, hur stor kvalitetsskillnad?
Tyvärr inte, jag skall snart beställa några fräsar. Blir nog Cobolt.
Jag har börjat nöta ut den dära startsatsen man får i vissa fall när man köper fräs.
Den satsen är bra, för man får en hum om vilka fräsar man använder mest, och därigenom skall köpa av bra kvalitet.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Tackar för tipset bax. Har du någon erfarenhet av de två varianterna, hur stor kvalitetsskillnad?
Kan inte jämföra just de som efterfrågads förutom Cobolt som jag har erfarenhet av, och tre andra billighetskit vars tillverkare jag inte vet (jo en är Einhell). Man kan få mängder med billiga fräsar via harald Nyborg i ett par av dera stora kit.

Det finns två stora skillnader som märks på framförallt Harald Nyborg fräsarna:

1. De billiga fräsarna tar slut mycket snabbare, speciellt i laminat. Slet ut ett Harald Nyborg stål på 2 meter laminat
2. Cobolt är vansinnigt mycket vassare redan i början, snittet blir mycket snyggare med deras stål än ett billigt billighetsstål

Har samma strategi som Bax, köper en sats eller två, och det jag sedan verkligen använder köper jag i kvalitet. I Malmö kan man som provatperson köpa Cobolt utan problem.

--- Mats ---
 
Var köper du Cobolt-fräsarna i Malmö? Theofils?
 
phl skrev:
Var köper du Cobolt-fräsarna i Malmö? Theofils?
Ja, Theofils Lundavägen (gamla maskinboden). Vet du något bättre?

--- Mats ---
 
Nej, tyvärr inte. Var bara nyfiken, får ta och spana in fräsarna när jag shoppar Festool-slippapper nästa gång ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.