2 825 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bosch GST 135 sticksåg måste in på garanti
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Min 135'a har på senare tid trots extremt lite användning för att vara en blå maskin börjat vägra att spotta ur sig sticksågsbladen. Det är lätt att få styrbackarna att släppa men den sista centimetern på skjutreglaget som som vrider bladhållarspärren i rätt läge så bladet kan spottas ut kräver så mycket kraft att man nästan skinnflår sig själv på tummen. Inte långt ifrån att jag behöver ta till tillhyggen trots att jag är hyfsat stark. Kör den med handflatan ibland för att spara tummen.
Har haft isär sågen och kan för mitt liv inte se vad tusan det är som gör den sista vridningen så enormt trög. När man inte har blad i går det lättare. Kollade sprängskiss men det hjälpte föga. Skit i hålet bladet åker in i kanske? Kommer inte åt att rengöra där dock.
Måste nog nyttja den 3-åriga garantin trots allt.
Har haft isär sågen och kan för mitt liv inte se vad tusan det är som gör den sista vridningen så enormt trög. När man inte har blad i går det lättare. Kollade sprängskiss men det hjälpte föga. Skit i hålet bladet åker in i kanske? Kommer inte åt att rengöra där dock.
Måste nog nyttja den 3-åriga garantin trots allt.
Jag har en nästan ny 135:a och har själv haft problem med bladhållaren och utskjutsmekanismen. Ibland har det varit som du beskrev att bladet inte vill skjutas ut utan det kärvar rejält. Men jag har större problem med att ibland så är blir bladet snett när man stoppat in det. Då måste jag stoppa in/skjuta ut bladet några gånger innan det sitter rakt. I början märkte jag det inte förrän jag såg att bladen på ena sidan hade slitits ner så mycket att jag kände en tydlig kant där ena prescion control-backen låg an (funktionen var inte påslagen).
Jag har talat med Bosch och de sade att det troligen är ett fabrikationsfel och att den ska lämnas in. Lite irriterande att hålla på med sånt då jag köpte den för mina sommarprojekt på landet. Så jag har haft med med denna skavank men nu när hösten kommer så ska jag lämna in maskinen.
Jag har talat med Bosch och de sade att det troligen är ett fabrikationsfel och att den ska lämnas in. Lite irriterande att hålla på med sånt då jag köpte den för mina sommarprojekt på landet. Så jag har haft med med denna skavank men nu när hösten kommer så ska jag lämna in maskinen.
Kan det möjligen vara att det samlas skräp i spåret som spaken går i?
Jag blåser rent min med jämna mellanrum för jag anar att det kan beka igen där annars.
/Kent
Jag blåser rent min med jämna mellanrum för jag anar att det kan beka igen där annars.
/Kent
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Skräp i hålet brukar det vara. Hade det på min GST100 i veckan och betedde sig precis som ni beskriver. En träflisa hade pressats in och det var hyfsat enkelt att få ut den.
Klicka här för att svara