13 500 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Rör eller glidgjutning?
Syrafasta är lite dyrare, mera molybyden i röret.
rogge
rogge
Lyfter en gammal tråd lite.
Har exakt samma funderingar som trådskaparen men har hakat upp mig lite på rökkanalens storlek.
Gjorde en mätning på skorstenstoppen och längst upp verkar det vara ca 17-18cm, dock ser det ut att bli smalare en bit ner så jag antog 15cm ...
Enligt en "slangsäljare" finns det en std dimension som är Ø150 invändigt så den blir antagligen lite problematisk att få ner.
Nästa std dimension är tydligen Ø125 men då börjar det bli på gränsen till att vara för trångt för rökgaserna enl säljaren. När en säljare säger att det är på gränsen till att fungera blir man ju tveksam :
Hur stor rökkanal kräver en "Handöl" eller en "Keddy" ?
Skorstenen är idag 5m mellan topp och spjäll och spjället sitter 1,5m över golvet. Det blir alltså ca 5,5m mellan kassett och skortenstopp.
Bef kanal är alltså ca 150x150 (kanske något mer)
Ang rör, vad kostar ett nytt syrafast rör i lämplig dimension ?
(Den lokala skrotfirman säljer inte längre skrot >
)
Har exakt samma funderingar som trådskaparen men har hakat upp mig lite på rökkanalens storlek.
Gjorde en mätning på skorstenstoppen och längst upp verkar det vara ca 17-18cm, dock ser det ut att bli smalare en bit ner så jag antog 15cm ...
Enligt en "slangsäljare" finns det en std dimension som är Ø150 invändigt så den blir antagligen lite problematisk att få ner.
Nästa std dimension är tydligen Ø125 men då börjar det bli på gränsen till att vara för trångt för rökgaserna enl säljaren. När en säljare säger att det är på gränsen till att fungera blir man ju tveksam :
Hur stor rökkanal kräver en "Handöl" eller en "Keddy" ?
Skorstenen är idag 5m mellan topp och spjäll och spjället sitter 1,5m över golvet. Det blir alltså ca 5,5m mellan kassett och skortenstopp.
Bef kanal är alltså ca 150x150 (kanske något mer)
Ang rör, vad kostar ett nytt syrafast rör i lämplig dimension ?
(Den lokala skrotfirman säljer inte längre skrot >
Den säljaren verkar inte veta nåt om vad han säljer, Är det till en kassett du ska ha röret till kan du gå ner till 110-120 utan problem, under de dimensionerna kan det bli lite lurigt, över 125 är overkill till kassett, tänk på att röret är knappt tio mm större utvändigt.
om inte du har en gigantisk rökkanal så får man oftast inte ner tillräckligt stor slang som du behöver för att få tillräckligt drag. därför glidgjuter man kanalen istället. du behöver få ner ett rör som är minst 150mm invändigt. och det får man till 95% aldrig ner. du kan testa genom att leta upp något runt "röraktigt" som är utvändigt ca 160mm och fästa den i ett rep och se om du får ner den hela vägen till din öppna spis. om du får det så kan du få ner ett 150 rör annars är det glidgjutning som gäller.
Skitsnack, det var väl till en kassett, inte ett krematorium.
nä ja har ju ingen aning vad ja snackar om eftersom jag bara installerar kassetter och drar kanaler och stoppar ner rör varje dag. de kan funka med slang men rutorna blir ju kolsvarta. skulle inte chansa eftersom priset inte skiljer sig nåt vidare
Jasså, du år ute och arbetar själv, är ute och smutsar ner dig och svettas,,, det förklarar din fina och välbyggda överkropp...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden