Byggahus.se

Huvudkran i huset?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Vi bytte för ett tag sedan ut den gamla elpannan i vårt hus mot bergvärme. Innan bytet hade vi en huvudkran i huset (den satt bland alla rören under elpannan). Efter bytet har jag märkt att installatören inte satte in någon ny motsvarande kran. Detta innebär för mig att när någonting krånglar så får jag bege mig ut i trädgården, lyfta på ett betonglock och klättra nerför en stege till hydroforen där det sitter en kran. Ska det behöva vara så? Finns det inga regler som säger att det ska finnas huvudavstängning mer lättillgänglig? Kan jag kräva att bergvärmeinstallatören åtgärdar detta?

(Och innan ni frågar, ja det har varit ett problem. En anslutning till en duschblandare lossnade och det var full fontän i duschrummet. Jag fick kasta mig ut i trädgården i strumplästen för att kunna stänga av. Känns inte helt bra...)

/Daniel

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Jag tycker det är en bra feature, använder min ofta särskilt under ombyggnad och som du har det skulle aldrig fungera för mig. Du kan ju höra varför han tog bort något du hade utan att fråga om du ville ha det åter.

3. T
    Medlem Nivå 7
    Länsförsäkringar vill att det skall finnas en lättåtkomlig huvudkran. Den behöver dock inte sitta inne, bara den är åtkomlig. Min sitter i mjölkrummet i ladugården, och det räcker. Om detta är ett krav eller bara en rekommendation vet jag inte, men de frågar efter den när de gör en skadeförebyggande genomgång.

Tompa

4. M
    Medlem Nivå 1
    Han tog ju liksom inte aktivt bort den, den följde väl mest med ut när den gamla elpannan avlägsnades. Däremot kan man ju tycka att han skulle satt in en ny huvudkran eftersom jag hade en innan.

Jag förmodar att installatören inte bryr sig mycket om jag kommer och säger att mitt försäkringsbolag vill att jag ska ha en huvudkran. Vad jag hade hoppats var att någon här skulle ge mig någon bra paragraf som jag kunde dunka i huvudet på honom tills han satte dit en huvudkran.

(det skumma förresten är att jag också har Länsförsäkringar och också fick en sån där genomgång. Min besiktningsman sa inte ett ljud om frånvaron av huvudkran...)

/Daniel

5. v-g
    Medlem Nivå 13
    De tänker ju såklart inte på allt de heller även om de troligen har checklistor för att minnas det mesta.

6. S
    Medlem Nivå 5
    Hmmm, jag skulle inte vilja vara utan huvudkran inne... jag kanske är lite vattenskadehypokondriker, för jag stänger huvudkranen i huset om vi åker bort, om så bara över helgen. Nu har vi förvisso galvrör från -48 till kallvattnet och koppar från -64 till varmvattnet, men jag har sett även nästan nya klämringskopplingar som har gått rakt av i gängorna och de pressböjar som kompisen hade fått nyinstallerade sprack i längsled... var inte de t.o.m tillåtna för inbyggnad till för bara nåt år sen? Vansinnigt...

7. J
    Medlem Nivå 1
    Pressböjas som sprack låter intressant. Vilket märke var det på dom?? Var dom inte av koppar??
    Sen att klämkopplingar spricker beror på kvaliten. Köper man kopplingar på biltema eller liknande får man räkna med det men om man håller sig till Vattete eller Cutterlite så behöver man inte vara orolig.
    Men som sagt det där med presskopplingarna hade vart kul att veta mer om...

8. S
    Medlem Nivå 5
    Vet ej vad det var för fabrikat på pressböjarna, han anlitade en rörfirma som sen kom och bytte ut dem. En klämringskoppling som som pajade i källaren på mitt eget hus var av fabrikat Vattete, så jag har kanske otur.