Hej,
Har en gammal diskmaskin jag tänkte fortsätta använda några månader till som jag vill koppla in till blandaren.
Diskmaskinen har ett plaströr med R20-"mutter" och blandarslangen gänga med dimensionen R15.
På Bauhaus rekommenderade de att jag skulle köpa en R20 till R15-bussning, samt använda gängtejp.
Jag tycker jag provat att använda hur mycket tejp som helst, det ser ut att sitta bra men det läcker ändå "upptill" där R15-gängan går ner i bussningen.
Har jag rätt del eller behövs något annat för att få igång diskmaskinen?
Med vänliga hälsningar,
Michael
Har en gammal diskmaskin jag tänkte fortsätta använda några månader till som jag vill koppla in till blandaren.
Diskmaskinen har ett plaströr med R20-"mutter" och blandarslangen gänga med dimensionen R15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På Bauhaus rekommenderade de att jag skulle köpa en R20 till R15-bussning, samt använda gängtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker jag provat att använda hur mycket tejp som helst, det ser ut att sitta bra men det läcker ändå "upptill" där R15-gängan går ner i bussningen.
Har jag rätt del eller behövs något annat för att få igång diskmaskinen?
Med vänliga hälsningar,
Michael
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ja, du har rättKurtivan skrev:
På den bussningen funkar det inte med packning. Det finns speciella bussningar med ett säte i, där det ligger en gummipackning, just för detta ändamål.
Ska du använda den du har, rekommenderar jag lin och kitt, eller loctitesnöre. Gängtejp är lurigt om man inte är van.
Ska du använda den du har, rekommenderar jag lin och kitt, eller loctitesnöre. Gängtejp är lurigt om man inte är van.
Hej och tack för alla svaren.
Jag åkte tillbaka till Bauhaus och köpte en Övergångsnippel Utv 20 inv 15 med gummitätning för R15-anslutningen mot blandaren (den delen som läckte).
Slangänden från diskmaskinen har aldrig läckt och det fanns ingen tätningsring när jag kopplade ur den från första början. Känns däremot som att slangen på något sätt tätar ändå? Finns det slangar med "inbyggd" tätning?
Nåja, nu kör jag ett sköljprogram och håller koll på alla delar som kan läcka. Än så länge ingen tillstymmelse till fukt i någon koppling.
Konstigt vad man vänjer sig vid jobbigheter under renovering. Att gå från diskmaskin till handdisk till handdisk i dusch/tvättstuga och tillbaka till handdisk när vatten och avlopp var på plats fick mig att uppskatta vanlig hederlig handdisk i köket, som inte är så jobbigt om alternativet är att stå i duschen...
Sambon är också glad. Jag är visst ett väldigt dåligt substitut till en fungerande diskmaskin.
/Michael
Jag åkte tillbaka till Bauhaus och köpte en Övergångsnippel Utv 20 inv 15 med gummitätning för R15-anslutningen mot blandaren (den delen som läckte).
Slangänden från diskmaskinen har aldrig läckt och det fanns ingen tätningsring när jag kopplade ur den från första början. Känns däremot som att slangen på något sätt tätar ändå? Finns det slangar med "inbyggd" tätning?
Nåja, nu kör jag ett sköljprogram och håller koll på alla delar som kan läcka. Än så länge ingen tillstymmelse till fukt i någon koppling.
Konstigt vad man vänjer sig vid jobbigheter under renovering. Att gå från diskmaskin till handdisk till handdisk i dusch/tvättstuga och tillbaka till handdisk när vatten och avlopp var på plats fick mig att uppskatta vanlig hederlig handdisk i köket, som inte är så jobbigt om alternativet är att stå i duschen...
Sambon är också glad. Jag är visst ett väldigt dåligt substitut till en fungerande diskmaskin.
/Michael
Jag skulle inte lämna vattnet till den där maskinen på när jag lämnar huset eller lägenheten....
det ska sitta en gummipackning på delen som sitter mot maskinen, tätar det iallafall så är det för att du dragit kopplingen så hårt att du tätar mot plasten...
det ska sitta en gummipackning på delen som sitter mot maskinen, tätar det iallafall så är det för att du dragit kopplingen så hårt att du tätar mot plasten...
Älskar att folk postar lösningar på problem. Hamnade i samma situation som michaelt med en Bosch diskmaskin och ny blandare med R15 gänga, diskmaskinsslangen hade R20. Försökte fixa med bussning och lin och det blev väl tätt, men kändes inte helt bra, så jag gjorde som michaelt och köpte en övergångsnippel med packning. Satte även packning i diskamskinsslangen så bussningen blev dubbelpackad. Drog lite packningstejp över gängorna för att sluta helt tätt och nu lirar det perfekt. Toppen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden