Hej,

Har en gammal diskmaskin jag tänkte fortsätta använda några månader till som jag vill koppla in till blandaren.

Diskmaskinen har ett plaströr med R20-"mutter" och blandarslangen gänga med dimensionen R15.

ImageUploadedByByggahus.se1370523523.519616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Bauhaus rekommenderade de att jag skulle köpa en R20 till R15-bussning, samt använda gängtejp.

ImageUploadedByByggahus.se1370523613.752862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker jag provat att använda hur mycket tejp som helst, det ser ut att sitta bra men det läcker ändå "upptill" där R15-gängan går ner i bussningen.

Har jag rätt del eller behövs något annat för att få igång diskmaskinen?

Med vänliga hälsningar,
Michael
 
M
Pröva att använda tagel istället. Har haft samma problem med teflontejp och har gett upp med det nu....
 
Du menar nog lin? Och linolja. Kanske behövs en gummipackning?
 
  • Gilla
Hugo den andre
  • Laddar…
M
  • Gilla
Pappa60
  • Laddar…
P
Ska sitta en gummipackning på pexröret, kanske trillat bort vid demontering.
 
På den bussningen funkar det inte med packning. Det finns speciella bussningar med ett säte i, där det ligger en gummipackning, just för detta ändamål.
Ska du använda den du har, rekommenderar jag lin och kitt, eller loctitesnöre. Gängtejp är lurigt om man inte är van.
 
Det saknas gummitätningen på slangen från diskmaskinen, utan den kan du aldrig få det där tätt
 
  • Gilla
tjorven13
  • Laddar…
P
Tommor: precis!!
 
  • Gilla
tjorven13
  • Laddar…
Hej och tack för alla svaren.

Jag åkte tillbaka till Bauhaus och köpte en Övergångsnippel Utv 20 inv 15 med gummitätning för R15-anslutningen mot blandaren (den delen som läckte).

Slangänden från diskmaskinen har aldrig läckt och det fanns ingen tätningsring när jag kopplade ur den från första början. Känns däremot som att slangen på något sätt tätar ändå? Finns det slangar med "inbyggd" tätning?

Nåja, nu kör jag ett sköljprogram och håller koll på alla delar som kan läcka. Än så länge ingen tillstymmelse till fukt i någon koppling.

Konstigt vad man vänjer sig vid jobbigheter under renovering. Att gå från diskmaskin till handdisk till handdisk i dusch/tvättstuga och tillbaka till handdisk när vatten och avlopp var på plats fick mig att uppskatta vanlig hederlig handdisk i köket, som inte är så jobbigt om alternativet är att stå i duschen...

Sambon är också glad. Jag är visst ett väldigt dåligt substitut till en fungerande diskmaskin.

/Michael
 
Jag skulle inte lämna vattnet till den där maskinen på när jag lämnar huset eller lägenheten....
det ska sitta en gummipackning på delen som sitter mot maskinen, tätar det iallafall så är det för att du dragit kopplingen så hårt att du tätar mot plasten...
 
  • Gilla
tjorven13
  • Laddar…
Älskar att folk postar lösningar på problem. Hamnade i samma situation som michaelt med en Bosch diskmaskin och ny blandare med R15 gänga, diskmaskinsslangen hade R20. Försökte fixa med bussning och lin och det blev väl tätt, men kändes inte helt bra, så jag gjorde som michaelt och köpte en övergångsnippel med packning. Satte även packning i diskamskinsslangen så bussningen blev dubbelpackad. Drog lite packningstejp över gängorna för att sluta helt tätt och nu lirar det perfekt. Toppen!
 
  • Gilla
tjorven13
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.