Hörnini,

Hur är det med den där Sandugnen (http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm) egentligen? Jag läste att General Failure skulle skaffa en, hur gick det?

Jag är lite sugen på att investera i en men måste säga att det faktiskt låter oförskämt dyrt (?) - 37'500 för ett simpelt rörsystem som man själv skaffar sand till och monterar. Jag förmodar att de inte har någon konkurrens, men finns det någon annan anledning till priset?

MVH Pullelur

Det är väl samma som dom vattenmantlade kakelugnarna man betalar för utvecklingskostnaden inte materialet.

Håller fullständigt med dig hutlöst pris.
(kanske borde tillverka en själv)

Mmmm.... Det har inte blivit någon Sandugn ännu. Har fått prioritera andra saker.

Håller med om att den är väldigt dyr om man bara tittar på materialet man får. Det är väl som sagt utvecklingskostnaden man betalar för och att den bara tillverkas i små serier på beställning. Hade den funnits på Bauhaus hade den inte kostat många tusenlappar.
Men, man får titta på totalkostnaden och jämföra den med något likvärdigt alternativ - typ en kakelugn. Sandugnen kan man enkelt montera själv vilket gör att man sparar in en massa pengar jämfört med vad det kostar att anlita ett proffs som murar upp en kakelugn. Totalkostnaden blir lägre för Sandugnen.

Var 37.000 kronor "med" eller "utan" skorsten? Min kakelugn från Cronspisen kostade 49.000 inklusive nio meter murad skorsten, monterat av deras proffs. ;)

Då var det fastställt ännu en gång.
Vi som "håller på" inom detta forum har ännu inte kunnat besvara frågan: "Varför köpa något billigt då det går att göra själv dyrt?"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.