Vi har ett nylagt träbjälklag, 60cc som vi vill ha vattenburen golvvärme i. På detta vill vi ha trägolv på kanske 25mm tjocklek.
Vet nån om golvet kommer röra sig störande mycket?

Bör man lägga ex. parkett istället??

Trä är ett levande material och kommer att röra sig. Men som du skriver, kommer det att röra sig störande mycket? Detta beror på träslag, hur tort virket är när du lägger det, temperatur i golvvärmen och hur du lägger golvet.

Enligt en golvvärmesäljare i västernorrland är det inga problem med trä golv och golvvärme OM man ser till att trägolvet ligger tätt mot golvet och att man inte leder för högvärme i golvvärmen.

Ett riktigt torkat trägolv skall knappast kunna torka så mycket mer om man inte grillar det i för hög temp.

Känner några som fick rådet att limma parketten för att att hindra rörelser. De tänker lägga friser vilka är känsliga för rörelser. Detta lim är både steg dempande och diffusionstätt. Jag undrar om detta även kan användas för trägolv/plank? Det borde isåfall hindra allt för stora rörelser.

Okej, ett torkat trägolv bör inte vålla några större bekymmer alltså?

Men nu kom jag på en annan grej! Vi har reglar med dubbla 95' isolering i. Alltså 19cm är det för dåligt för att det ska vara nån vits med golvvärme överhuvudtaget?

Krypgrund med kanske 80cm upp till golvet från marken.

Vi hade annars tänkt två oljefyllda radiatorer, rummet är bara ca 20 kvm.

Vi har lagt Siljan furugolv 25x158 mm på Wirsbo vattenburen golvvärme. Vid golvvärme rekommenderar Siljan att man skruvar brädorna i varje regel, vilket vi därför har gjort. De rekommenderar dock inte limmning i samband med golvvärme! Anledningen till att man skruvar varje bräda är att brädorna då kan röra sig var för sig, istället för att ex ett helt parti brädor flyttar sig så att man får en stor springa på ett ställe.

Apropå isolering: Enligt Wirsbo är det i alla fall ok med 195 mm isolering när man har krypgrund.

Limning vid trä vet jag inget om, därför frågade jag, MEN limning för parkett har jag blivit rekomenderad av flera golvbutiker. Detta med golvvärme.

Dock skall jag inte ha friser +att jag vill ha möjlighet att byta golv utan att bila upp golvet så jag kommer att lägga plastfoam och sedan parkett.

Dock skulle jag göra som marge om jag hade haft trägolv och reglar under. Själv tänker jag lägga golv direkt på betongplatta.

Jag fick tips om att inte skruva trägolvet förrän efter en tid..ett par månader. Alltså att man lägger ut träplankorna och låter de "acklimatisera" sig efter husets fuktighet och sen skruvar/spikar det.

Vad tror ni? Jag tyckte det lät rätt vettigt. Man kunde hålla det stadigare med kilar längs sidorna på väggarna sa han också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.