2 132 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Extra varmvattenberedare?
Skulle tro att 180 liter räcker om ni duschar 5 - 10 minuter var. I fritidshuset har vi 50 liter och då kan tre personer ta varsin snabbdusch, innan det behöver värmas mer vatten.
Däremot har jag hört sägas att bubbelbadkar tar fruktansvärt mycket varmvatten (bubblandet gör att vattnet snabbt kyls och man vill då hälla på mer varmvatten). Om sådant planeras kan det tydligen vara idé med en extra varmvattenberedare.
Däremot har jag hört sägas att bubbelbadkar tar fruktansvärt mycket varmvatten (bubblandet gör att vattnet snabbt kyls och man vill då hälla på mer varmvatten). Om sådant planeras kan det tydligen vara idé med en extra varmvattenberedare.
Du måste fråga dig hur varmt vatten du tänker ha i beredaren. 180liter 80gradigt vatten ger mycket varmvatten och jag har svårt att tro att det inte skulle täcka normalbehovet för en familj. Jag har sökt på nätet efter en dimensioneringstabell för detta men inte hittat någon - 180liter 80gradigt vatten torde dock ge något i närheten av en halvkubik kranvarmt vatten. Duscha snor 12liter i minuten.
Många värmepumpsägare har idag 160liter 60gradigt vatten tillgängligt och det räcker för dom allra flesta. Du har ju 20-30% mer än detta. Tänker du tappa badkar i Atlant-storlek kanske du skall fundera på att ställa dit en till eller en större beredare....
Många värmepumpsägare har idag 160liter 60gradigt vatten tillgängligt och det räcker för dom allra flesta. Du har ju 20-30% mer än detta. Tänker du tappa badkar i Atlant-storlek kanske du skall fundera på att ställa dit en till eller en större beredare....
Klicka här för att svara