2 979 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Oväsen i vattenlåsen
Hej,
Vi har byggt om köket hemma i vårt hus (byggt -44). Vi har installerat två vaskar i köket där båda kopplas på samma avloppsrör som sedan går ned i källaren. Avloppsrören är bytta från köket och ned till källaren (30 cm ovan golv).
Problemet vi har är att när vi spolar vatten så bubblar det alldeles fruktansvärt i den vasken man inte spolar i. Detta fortsätter ca 3 minuter efter att vi slutat spola, sedan lugnar det ned sig.
Vad är problemet? Stopp längre ned i avloppet? För det kan väl knappast vara i de nya rören (lades in sen höst 2002)? Vi har ganska nyligen hällt kaustiksoda i båda vaskarna, upplevde snarare en försämring än en förbättring av det.
HJÄLP!
Tack på förhand!
Mvh Tobbe
Vi har byggt om köket hemma i vårt hus (byggt -44). Vi har installerat två vaskar i köket där båda kopplas på samma avloppsrör som sedan går ned i källaren. Avloppsrören är bytta från köket och ned till källaren (30 cm ovan golv).
Problemet vi har är att när vi spolar vatten så bubblar det alldeles fruktansvärt i den vasken man inte spolar i. Detta fortsätter ca 3 minuter efter att vi slutat spola, sedan lugnar det ned sig.
Vad är problemet? Stopp längre ned i avloppet? För det kan väl knappast vara i de nya rören (lades in sen höst 2002)? Vi har ganska nyligen hällt kaustiksoda i båda vaskarna, upplevde snarare en försämring än en förbättring av det.
HJÄLP!
Tack på förhand!
Problemet kan vara att avloppsstammen inte är tillräckligt ventilerad. Det ska den vara för att tryckskillnader som det blir när man spolar ska jämnas ut.
Det kan också vara så att rören från vaskarna går ihop innan avloppet når stammen. Då kan det bli baksug i den vask som man inte spolar i.
Kaustiksodan kan "förstenas" i röret om man har på för mycket på en gång. Det blir en sten/gips/betong-liknande beläggning eller klump i röret som kan vara väldigt svår att få bort.
Det kan också vara så att rören från vaskarna går ihop innan avloppet når stammen. Då kan det bli baksug i den vask som man inte spolar i.
Kaustiksodan kan "förstenas" i röret om man har på för mycket på en gång. Det blir en sten/gips/betong-liknande beläggning eller klump i röret som kan vara väldigt svår att få bort.
Se upp med kaustiksoda om du har någon del av avloppen i gjutjärn.
Vi har hus byggt 1947 och vi har samma kluckljud i köksavloppen. Kluckar även när vi kör tvättmaskinen (kopplat till samma avlopp). Avluftningen sitter på en annan gren av avloppen, nämligen den till toaletten. Enda sättet att bli av med det är att sätta in avluftning till avloppet för köket också (har inte gjort detta och kommer inte heller)
Vi har hus byggt 1947 och vi har samma kluckljud i köksavloppen. Kluckar även när vi kör tvättmaskinen (kopplat till samma avlopp). Avluftningen sitter på en annan gren av avloppen, nämligen den till toaletten. Enda sättet att bli av med det är att sätta in avluftning till avloppet för köket också (har inte gjort detta och kommer inte heller)
Klicka här för att svara