2 716 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Luftburen värme - buller
Hej!
Jag bor i ett Gullringshus från -83 med luftburen värme. värmepumpen är bytt och nu sitter en PBH-produkter CBA-125 installerad.
Mitt problem är att anläggningen väsnas en hel del, mer än hos mina grannar som också har liknande Gullringshus som vi. Jag upplever att ljudet består av två delar; dels ett "blåsljud" och dels ett buller från fläkten/pannan. Jag har provat att slå av själva värmepumpen, men det låter i stort sett lika mycket ändå. Det är alltså själva fläkten som blåser ut värmen i kanalsystemet som avger det mesta oljudet. Denna fläkt är ej bytt, och är alltså från 1983.
Frågan är då: finns det något att göra för att få ner ljudnivån på systemet?
mvh Stefan
Jag bor i ett Gullringshus från -83 med luftburen värme. värmepumpen är bytt och nu sitter en PBH-produkter CBA-125 installerad.
Mitt problem är att anläggningen väsnas en hel del, mer än hos mina grannar som också har liknande Gullringshus som vi. Jag upplever att ljudet består av två delar; dels ett "blåsljud" och dels ett buller från fläkten/pannan. Jag har provat att slå av själva värmepumpen, men det låter i stort sett lika mycket ändå. Det är alltså själva fläkten som blåser ut värmen i kanalsystemet som avger det mesta oljudet. Denna fläkt är ej bytt, och är alltså från 1983.
Frågan är då: finns det något att göra för att få ner ljudnivån på systemet?
mvh Stefan
Går det komma åt att kolla på fläkten så kan du ju se efter så att inte fläktbladen är fulla med damm och annat skit, för sådant gör att fläkten blir i obalans och börjar vibrera.
Annars kanske fläktmotorn har gjort sitt och har börjat glappa i lagren?
Annars kanske fläktmotorn har gjort sitt och har börjat glappa i lagren?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mitt system från 89 lät också illa, vi reagerade inte så mycket på det när vi flyttade in men efter några månader kunde ljudet ibland bli olidligt. Efter lite lyssnande kom jag fram till att det kom från tilluftsfläkten. Fläktifirma konstaterade att det var lagren i fläkten som var slut. Det gick på ett par tusen att byta fläkt, men blev nästan helt tyst inne.
Klicka här för att svara