Hej
Jag håller på med min eländiga sjövärmeprojektering, och har lite frågor nu igen.

Jag har gjort en grov uppskattning av tider, och tänkte kolla dem med er.

Grävning och igenfyllning av ca 50 meter dike 1 meter djupt, sista metrarna innan huset finns det förberett, så vi behöver inte gå riktigt ända in.
Mycket sten, men inget berg.
Detta tror jag tar 1 dag.

Inkoppling och installation av VP. Vi lägger ner slang och gör installationen av värmeslang etc.
Det tar nog ändå två dagar för en röris.

Inkoppling av Vp, el.
Det tar max fyra timmar.

Eller vad tror ni?

Förlägg slangarna med ca 1 meters avstånd..... kortsträckan mot huset spelar inte nån roll.
antingen bred skopa och drag isär slangarna men bäst är väl smalskopa och två diken....

50m helt ok högst en dag....

Inst av VP absolut max två dar för en inst..... med flyt en dag!!!

El.... svagstöm till utegivare och rumsgivare fixas snabbt.....
matning till VP och arbetsbrytare lite beroende på hur långt det är och om du har nån grupp ledig i elcentralen.... men 4 timmar borde va ok...

Du har väl studerat lite kring "viktning" av sjövärmekollektorn.... det skall göras med omsorg så inte slangen flyter upp......

Har du nåt tillstånd för sjövärmedelen och var det struigt att få?

Jag har inte kommit så långt som till tillståndsfrågan.
Vill först utreda om jag ens skall göra installationen.

Det jag har fått reda på av kommunen är att man måste stämma av med dem vad man tänkt göra.

Installationen skall göras i Mälaren och vi "äger" den delen av sjön. Eller svärfar gör snarare.

Så det borde inte bli några problem...
Och ja, jag tror på tomten också;)

Jag har insett att viktningen är ett "bekymmer".
Men jag funderar på att gjuta små betongklumpar med någon snillrik lösning att fästa slangen i...

Det finns färdiga vikter att köpa minns bara inte vart jag sett dom..... kolla in hemsidor för tillverkarna av slang tror det finns där... säkert billigare att fixa själv men bra att veta tyngd avstånd mm.
Det är viktigt att längden är väldimensionerad, har man för kort kollektor i sjön kan det bli påfrysning och isen har skaplig lyftkraft....
Men slangen är ju jättebillig nuförtiden...
Bra om du känner nån dykare som kan justera till slangen sen ni sänkt ned den.... så den inte ligger o skaver mot nåt vasst tex..

Du får en toppen anläggning jag lovar...

Hej Alla,
Angående sänkningen av slangen så har jag funderat lite. Jag skall förlägga 300m slang i en sjö i Hofors kommn (inga problem med tillstånd på landet). Har samlat på mig 170 st 1,5l tomma mjöklpackar som jag har fyllt med betong och gjutit fast en krampa av rostfri tråd. Den skall fästas vid slangen med grova buntband. Däreter läggas i 5 slingar vars ögglor hålls utsträckt av ankare (39:- Claes Ohlsson) Borde funka,
Mvh Jan T

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.